De grote reboot-special! 

De grote reboot-special! 2012-09-17T12:59:09
Het recyclen van oude franchises middels remakes en reboots heeft de afgelopen tijd een ware vogelvlucht genomen. Zo konden we in 2011 onder andere klassieke helden als Rayman en Duke Nukem opnieuw de hand schudden, en worden we dit jaar sowieso getrakteerd op reboots van Tomb Raider, X-COM en zééééér binnenkort natuurlijk Syndicate. 
Hoog tijd dus om een kijkje te nemen naar de aller-, aller-, allerbeste reboots ooit gemaakt, alsook de aller-, aller-, allerslechtse ‘herlaarsingen’ (tja, hoe moet je reboot anders vertalen?) die ooit uit de krochten van de game-industrie tevoorschijn kwamen. Oh, en nu we toch bezig zijn, gooien we er meteen ff een lijstje met gamerseries tegenaan die wij graag gereboot zouden zien! 
 
Deze drie reboots pakten fantastisch uit!
We beginnen met drie extreem geslaagde reboots. Het is het neusje van de zalm op het gebied van het reanimeren van old-skool franchises, de crème de la crème wat betreft het opnieuw oplepelen van klassieke titels. Kort gezegd: zo moet het, bitches!
 
Fallout 3
De eerste twee Fallout-games waren vooruitstrevende RPG’s en vergaarden een redelijk fanatieke schare cultfans. De spellen zagen in respectievelijk 1997 en 1998 het levenslicht, maar daarna bleef het stil. Toen Fallout 3 in 2008 uitkwam, waren de die-hards in eerste instantie not amused over de richting die de reboot nam. Ze hekelden het feit dat de game te veel op actie gericht was en dat sommige lore niet helemaal overeenkwam met hun geliefde Fallout 1 en 2. Ach ja, azijnpissers heb je altijd.
 
Fallout 3 was namelijk een echte topgame, een free-roaming spektakel waarin de gigantische post-apocalyptische wereld dankzij Bethesda’s Gamebryo-engine tot de nok toe gevuld was met sfeervolle avonturen. Bij het spelen van Fallout 3 vlogen de uren met Formule 1-achtige snelheden voorbij. En de old-skool Fallout-fans? Och, die speelden de game stiekem ook kapot!
 
Prince of Persia: Sands of Time
Eind jaren ’80 had ik als basisschool-snotneus al niet zoveel met lessen volgen en leren. Liever gamede ik op mijn NES of PC. Eén van de dikste titels uit die gloriedagen was Prince of Persia, een spel dat de sprookjes van duizend-en-een-nacht perfect tot leven liet komen. Spelers hadden exact een uur de tijd om te ontsnappen uit de kerkers van het paleis van de slechte Grootvizier en de mooie prinses te redden. Damn, wat was die shit episch!
 
Na het neppe deel twee en het nog veel neppere Prince of Persia 3D, was het in 2003 dan eindelijk tijd voor de prins om weer in de internationale gameschijnwerpers te stappen. Prince of Persia: The Sands of Time was exact waar de fans van het origineel op hoopten: vloeiende animaties en controls, en dat alles doordrenkt met dat nostalgische Oosterse sfeertje. Sands of Time mag met recht een reboot met de hoofdletter R worden genoemd!
 
Resident Evil 4
De Resident Evil-serie was ook vòòr de introductie van deel vier op de GameCube en (later) PlayStation 2 een zwaar gewaardeerde serie. Toch zwelde de kritiek op Capcom’s survival horror-reeks steeds verder aan. Vooral de stroeve, rigide besturing was veel gamers een doorn in het oog en ze hadden een punt: de controls waren tot aan deel vier digitaal, een erfenis uit een tijd dat er nog geen analoge sticks op controllers zaten.
 
Resident Evil 4 gooide het roer radicaal om. Weg was de besturing waarin je slechts acht richtingen op kon lopen, en ook de pre-rendered achtergronden uit voorgaande Resi-delen werden uit het raam gesmeten. Wat we ervoor terugkregen was ongekend: schitterende, open omgevingen en controls die nog steeds beperkingen kenden, maar nu op een goede manier. Het feit dat je bijvoorbeeld niet kon bewegen tijdens het richten van je wapens, gaf spelers een gevoel van claustrofobie dat perfect bij de serie paste. Resident Evil 4 is meer dan een goede reboot; het is waarschijnlijk één van de beste games ooit gemaakt. 
 
Deze drie reboots pakten dramatisch uit!
Goed, we hebben nu gezien hoe het wél moet, maar uiteraard is het minstens zo interessant om te zien hoe het níet moet. Er zijn door de jaren heen namelijk ook meer dan genoeg reboot-pogingen gedaan die de plank volledig missloegen. Zo hadden onderstaande franchises beter op het grote gamekerkhof kunnen blijven rotten. 
 
Bomberman: Act Zero
Bomberman werd vroegâh standaard in één adem genoemd met andere iconische gamepersonages als Mario en Link. De vriendelijke bommenwerper was lange tijd zelfs de favoriete spelheld van PU-bigboss Niels en dat wil echt wel wat zeggen. Vooral de multiplayer-modus van de oude Bomberman-games was legendarisch.
 
Medio 2006 was het al een tijdje akelig stil rondom de schattige explosievenexpert. Plotsklaps werden 360-bezitters echter 'getrakteerd' op Bomberman: Act Zero. Oh, wat waren we blij... Totdat we inzagen dat Act Zero een drol van een reboot was, een verminkt, 'realistisch' aftreksel van de klassieke spellen. Eeuwig zonde natuurlijk, want na dit debacle was de franchise definitief dood. Die arme Niels schijnt uit woede zelfs alle Bomberman-posters die boven zijn bed hingen ritueel te hebben verbrand. Hartverscheurend...
 
Duke Nukem Forever
De grootste baas in videogameland is toch wel Duke Nukem. Deze man was er in 1996 persoonlijk voor verantwoordelijk dat een hele generatie gamers opgroeide als vrouwonvriendelijke macho's, want dat was hoe je het had geleerd in Duke Nukem 3D. Duke's eerste titel in drie dimensies (Duke Nukem 1 en 2 waren side-scrollers) kende hilarische, volledig interactieve levels waarin je je blaffers leegknalde op aliengespuis en strippers briefjes van 10 dollar toeschoof. De wereld lag aan de voeten van de Duke. Hail to the King, baby!  
 
Reboot Duke Nukem Forever staat ons natuurlijk allemaal nog helder voor de geest, en helaas pakte de terugkeer van de heer Nukem niet helemaal lekker uit. Sure, ik vond Forever een hele vette game, maar ik ben dan ook een schaamteloze fanboy van het gespierde icoon. Voor iedereen die geen Duke-altaar in zijn slaapkamer heeft staan, was DNF toch vooral een gedateerde, lelijke en bijzonder lomp spelende first-person shooter. Erger nog: Duke's reboot liet ruim vijftien jaar op zich wachten, een record dat niet snel zal worden gebroken!
 
Sonic The Hedgehog
Wanneer er een bokaal zou bestaan voor ‘meest afgegleden gamepersonage ooit’, dan zou Sonic volgens onze berekeningen 93% procent kans maken deze te winnen. De blauwe egel was SEGA’s mascotte ten tijde van de 16-bit console-oorlog, en niet zonder succes. Sonic was bijkans even geliefd als Nintendo’s Mario, en de twee vochten een verbitterde strijd uit over wie het coolste, beste en – bovenal – meest marketingwaardige boegbeeld was.
 
De uitkomsten zijn anno 2012 bekend. Mario is zonder twijfel het bekendste en meest geliefde gamekarakter ter wereld, terwijl Sonic bij het grote publiek in beeld moet blijven door - ironisch genoeg - in Olympische Mario-games op te draven! Waar het fout ging? Nou, vooral bij de stap naar 3D; waar Nintendo's bolle loodgieter deze geweldig maakte met Super Mario 64, had Sonic het een stuk zwaarder. Bijkans alle 3D-games met de egel waren rubbish, met Sonic The Hedhehog uit 2006 als schokkend dieptepunt.
 
Negen franchises die een reboot verdienen
Tot slot nog een negental klassieke gamereeksen waarvan we een reboot eisen, en wel nu! Mochten jullie nog andere titels weten die jullie graag opnieuw tot leven gewekt zien, geef dan ff een holla in de comments.
 
  • Commander Keen – Puur jeugdsentiment voor de DOS-gamers onder ons. Misschien wel de op één na beste platformserie ooit gemaakt, na Mario natuurlijk.
  • Police Quest, Space Quest en King’s Quest – Skyrim? Gothic? Mass Effect? Fok die shit. De (…) Quest-franchise van Sierra is de godfather der free-roaming RPG’s. Reboot please!
  • Psi-Ops – Dit was een hele vette game, waarin je een militair met telekinetische krachten bestuurde. Verscheen in 2004 voor de last-gen consoles; hoog tijd voor een sequel dus.
  • Mystical Ninja – De bizarre, Japanse (duhhh) games met de mystieke ninja voor de SNES en Nintendo 64 waren echt geweldig. Een reboot voor Wii zou logisch en terecht zijn.
  • Jak & Daxter – De legendarische PlayStation 2-platformhelden zijn in de vergetelheid geraakt. Hun oude avonturen krijgen een HD-oppoetsbeurtje, maar wij willen een compleet nieuwe titel!
  • Carmageddon – Controversiële gamefranchise, waarin je zinloos mensen moest doodrijden (nou ja zinloos… je kreeg er punten voor!). Wij willen die shit in HD! 
  • F-Zero – Iedereen kent de hogesnelheidsracer F-Zero toch nog wel? Of is het alweer zo lang geleden dat de nieuwe generatie gamers een reboot van deze vette Nintendo-franchise nodig heeft? 
  • TimeSplitters – Zucht, TimeSplitters… Dat was nog eens een leuke shooter, en er zat nog een toffe editor in ook. Met de overkill aan veel te serieuze shooters vandaag de dag, eisen we een reboot!
  • Killer Instinct – Rare’s fightingserie was vroeger een serieuze concurrent voor spellen als Tekken en Mortal Kombat. Tegenwoordig is het maar de vraag of Killer Instinct überhaupt nog bestaat.

REACTIES (36) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord