Bullet time

Eventjes kort over bullet time zelf. Kogel tijd is wat je krijgt als je bullet time door devertaalmachine gooit maar het begrip is wel een stukkie ruimer. Persoonlijk vat ik het begrip op als stijlvol actiemomenten vertragen om voordeel te verkrijgen op je vijanden en ze vervolgens uiterst stijlvol om zeep te helpen. Geweren en kogels liggen wel voor de hand maar dit is geen vereiste. Met een vertraagde omgeving kunt je je vijanden tenslotte ook uiterst cool omleggen met kung fu en een groot zwaard, om maar wat te noemen. Oke, sommige van jullie zijn het hier niet mee eens zijn, maar dit is in ieder geval wel het uitgangspunt van deze top 5. Mooi, nu we dit duidelijk hebben over naar games.

Bullet time in games (en films) is helaas genadeloos uitgemolken. Toen dit principe eenmaal was geïntroduceerd had ineens elke game bullet time. Oftewel, een hoop crapgames. Maargoed, daar hebben we nu niks mee van doen, laten we maar snel kijken welke spellen het wel hebben begrepen. De vijf games die het best gebruik maken van bullet time!

Prince of Persia: Warrior Within
Dat bullet time niet altijd om geweren hoeft te draaien en er nog veel meer cools valt te beleven bewijst deze nummer vijf. Prince of Persia (de nieuwe) staat natuurlijk bekent om zijn tijdmanipulatie, en dan vooral bij de platform elementen. Dat neemt niet weg dat de battles uiterst stijlvol zijn. In slow motion is het mogelijk om vijanden te doorklieven met je zwaard, de ene na de andere indrukwekkende sprong en slag na de andere te plaatsen om op z’n tijd ook nog eens een vertraagt hoofd van het lichaam te scheiden. Top. Ik heb hier voor het tweede deel, Warrior Within gekozen omdat hier de battles voor het eerst echt stoer in beeld werden gebracht.

Heavenly Sword
Een game die voor veel mensen tegenviel, ook ik had hier meer van verwacht. Maarja, ik had dan ook niet de minste verwachtingen. Los hiervan vindt ik het een zeer vermakelijke game die er bloedjes mooi uitziet. De ubermoves van Nariko zijn erg indrukwekkend en tof om te zien maar de meeste lol heb ik denk ik toch wel gehad met het gebruiken van de kruisboog en het afvuren van pijlen in, jawel, bullet time (arrow time in slechte grappentaal). Eenmaal een pijl afgeschoten verplaatst de camera zich er direct achter en kun je in slowmotion het projectiel besturen. De sixaxis besturing is hier echt een toevoeging en voelt goed aan. Echt lache is het om te kiezen of je iemand in zijn hoofd, been of kont gaat schieten. Je kunt met je pijl zo’n beetje elk lichaamsdeel doorboren. Helemaal cool is als je eerst een mannetje in bijvoorbeeld z’n been schiet om er vervolgens nog pijl achteraan te knallen! Terwijl het slachtoffer in slowmotion naar zijn been grijpt en langzaam naar beneden daalt kun je voor ie de grond raakt makkelijk nog een pijl in z’n lichaam boren. Allerlei combinaties zijn mogelijk. Been-kont, been-hoofd….Jullie begrijpen het, ik heb heel wat pijlen afgeschoten….

FEAR
Na talloze shooters die het allemaal nodig vonden bullet time te integreren was daar er daar eindelijk weer eentje die wist hoe het moest. De ontwikkelaars van FEAR begrepen dat je eerste en goed spel moet hebben om bullet time uit de verf te laten komen. En dat hebben ze gemaakt, een creepy verhaal en vette gunfights met intelligente, taaie tegenstanders. Een uitermate strakke bullet time, die daar nog eens aan wordt toegevoegd, waarbij de kogels nog nooit eerder zo duidelijk om je oren vlogen maken dit een terechte nummer drie notering.

Stranglehold
Het gebruik van bullet time schreeuwt om actie, veel actie! En Stranglehold
dat is me een partij actie, een non stop over-the-top schietfestijn. Schiet alles aan gort en doe dit al rennend, duikend, glijdend, noem het maar op. Wat doe je om dit geheel nog toffer en intenser te maken? Juist, een retorische vraag. Laat ik het simpel en kort zeggen. Dit is waar bullet time voor ontworpen is. Niet voor niks de nummer twee.

Max Payne II

De onvermijdelijke nummer één. De godfather van de bullet time. Max Payne. Eigenlijk is het zo dat er nogal een discussie was wie bullet time nu echt heeft geïntroduceerd. Max Payne of the Matrix (jaja, ook ladingen films na de Matrix hadden ineens bullet time). Tja, wat maakt het uit. Max Payne is in ieder geval de game die voor het eerst liet zien hoe cool bullet time is. Het film noir verhaaltje en de hele stijl van de game is gewoon heel goed gedaan en zorgt voor de sfeer. Echter qua gameplay is het natuurlijk gewoon knallen tot je er bij neervalt en dat gaat gewoon perfect in bullet time. Deel één was tof maar Max Payne twee is in mijn ogen toch echt het beste. Opzich niet anders dan het eerste deel maar het spel is gewoon op alle punten nog beter uitgewerkt. Coolere personages (waaronder een betere Max Payne vertolker), meer details, meer film noir en een nog stijlvollere bullet time. De bullet time is hier niet meer een constante vertraging. Nee, het mooie is dat hoe meer mannetjes je kapot knalt des te trager het wiels des tijds gaat draaien. En het herladen met de 360 camera blijft gewoon cool….

Zo, dat waren weer vijf toppers. Uiteraard zijn er nog veel meer toffe games die gebruik maken van bullet time. Dus, mis je een titel of misschien heb je wel een hele andere gedachte bij het begrip bullet time, laat maar weten!