Rauwe randjes bederven de pret niet in Wreckfest

Wreckfest - Review 2019-08-30T15:32:14
Knal, bons, baf, ram, beng, tats, bam, klets, deuk, knots, lel, schuur, dreun, klap, plof, stomp, pats, bonk, dreun, krak, bots, kablam, en nog veel meer gebeuk in Wreckfest, waar Florian maar geen genoeg van kan krijgen!

In 1995, een klein jaar na de release van de eerste PlayStation, bracht ontwikkelaar Psygnosis het fantastische Destruction Derby uit, waarin de focus niet per se lag op eerste worden in een race, maar het volledig naar de tyfus rijden van je eigen auto en van je tegenstanders. Sindsdien ben ik eigenlijk op zoek naar een waardige opvolger en heb hem einde-fucking-lijk gevonden in Wreckfest! Beter laat dan nooit.

Destruction Derby

Ja, de Flatout games hebben ook hier en daar een dappere poging gedaan, maar het niveau van Destruction Derby werd nooit meer gehaald. Psygnosis had namelijk al zijn energie gestopt in de gameplay en was de rest zo’n beetje vergeten. Grafisch zag de game er dan ook niet zo best uit, het geluid was kut en er was zo ongeveer geen presentatie door de meest suffe menu’s ooit, maar het maakte allemaal niet zoveel uit.

Wreck1

Destruction Derby was namelijk ontzettend leuk om te spelen, met fantastische physics en besturing en destructie zoals we die nog nooit hadden gezien in een race game. Destruction Derby was spectaculair en door de agressieve A.I. waren de races toch iedere keer weer anders, ondanks dat er helemaal niet zoveel content in de game zat. Fast forward naar 2019 en Wreckfest is de Destruction Derby waar ik al jaren op hoopte.

Next Car Game

De geboorte van Wreckfest ging niet bepaald vlekkeloos. Al in 2012 begon ontwikkelaar Bugbear Entertainment te werken aan de game, die toen nog ‘Next Car Game’ werd genoemd. In 2013 werd de game officieel aangekondigd, maar toen begon het gezeik eigenlijk pas echt. Bugbear had grote moeite met het vinden van een uitgever en investeerder in de game en de studio besloot toen een Kickstarter campaign te houden, om alsnog knaken binnen te trekken om de game af te maken. Het plan was ooit dan ook om de game al in 2014 uit te brengen.

Wreck2

De Kickstarter actie was een keiharde flop, het doel van ‘maar’ 350.000 dollar werd bij lange na niet gehaald en Bugbear besloot het plan volledig om te gooien. Via een pre-order actie werd een vroege ‘technology sneak peak’ demo beschikbaar gesteld met 1 track en de reactie van de gamers was overweldigend positief. Binnen no-time bracht Bugbear toen een ‘sneak peak 2.0’ uit met iets meer content en de bijna volwaardige physics engine, en het internet ontplofte. Next Car Game had serieus potentie!

Door alle pre-orders had Bugbear binnen no-time de financiële middelen om er serieus werk van te maken en in 2014 veranderde de naam officieel naar Wreckfest en werd de game niet veel later aangeboden via Early Access op Steam. Wreckfest is bijna 4 jaar lang een Early Access game geweest, tot in juni vorig jaar de retail versie uitkwam, voor de PC. Ook in de tussentijd is er veel gesleuteld aan de game en nu, bijna anderhalf jaar na de release van de PC versie is het tijd voor de console versie. Pppfff, duurt even, maar dan heb je wel wat!

Overleven

Genoeg geschiedenisles nu, Wreckfest is eindelijk uit voor alle systemen en dat is een feest voor alle race liefhebbers, die weleens wat anders willen. In 9/10 racegames is het zaak om als eerste over de finish te komen en ligt de focus op het zo snel mogelijk nemen van bochten en het bijschaven van je rondetijd, maar in Wreckfest draait het meer om overleven en punten scoren door de meest zieke crashes te veroorzaken. En ja, dat is niet alleen heel leuk, maar ook erg verfrissend.

Wreck3

In races en in derby events (in een grote arena) is het de bedoeling om je auto haast als wapen te gebruiken en het op te nemen tegen andere auto’s, die er op uit zijn om jou uit te schakelen. Of nou ja, de A.I. heeft het gelukkig niet alleen op jou gemunt, maar gewoon op alles dat wielen heeft. Dit zorgt voor gigantische chaos, dat een beetje te omschrijven is als hoe mensen met elkaar omgaan als de winkels opengaan op Black Friday. Ieder event eindigt sowieso in een ravage, met overal kapotte auto’s, brokstukken, afgefikte motors, slipsporen en meer van dat soort heerlijke ongein. Je moet echt even bijkomen na ieder event, wat een madness!

Schademodel

Wreckfest is een typisch voorbeeld van hoe gameplay nog altijd veel belangrijker is dan presentatie en grafische pracht en praal. Nee, Wreckfest is niet moeders mooiste, er zijn geen gelikte filmpjes, er is geen toffe voice over, de omgevingen en toeschouwers zien er last-gen uit, er is geen 4K of HDR support, enz. Het ding is alleen, zodra je begint te rijden, ben je dat allemaal vergeten en gaat het maar om 1 ding; actie en sensatie!

Wreck4

De besturing en physics van de auto’s zijn subliem en reageren exact zoals je verwacht, zelfs als je gruwelijke crashes veroorzaakt, of het middelpunt bent van de destructie. De auto’s zijn lomp en zwaar en het is juist dat gevoel van gewicht dat de besturing zo goed maakt. Ook de crashes zijn daardoor extra impactvol en het nodigt uit om de besturing te masteren om niet alleen als snelste door de bocht te komen, maar ook om op de beste manier je tegenstanders zonder pardon van de baan te beuken. Er zijn maar weinig racegames waarbij de physics en besturing zo snel klikte bij me als bij Wreckfest. Oh man, het is fantastisch!

Daar komt bij dat het schademodel van alle auto’s ongekend bruut is, waarbij de auto’s helemaal aan gort gereden kunnen worden. Niet alleen komen er deuken in de auto’s na een flinke crash, maar de brokstukken vliegen om je oren en scheuren af en toe letterlijk van de carrosserie van de auto’s. Ze zijn af en toe zo toegetakeld dat het knap is dat ze überhaupt nog vooruit komen. Alle schademodellen uit alle vorige racegames zijn een lachertje bij wat er in Wreckfest mogelijk is.

Diepgang

Wat Wreckfest uitdagend maakt is de dunne lijn tussen hersenloos maar tegen alles aan rammen en het tactisch uitdelen van tikken op de juiste momenten. Tijdens het crashen krijg je uiteraard ook zelf schade aan je auto, die in real-time invloed hebben op de besturing. Zo kan je bijvoorbeeld banden verliezen, maar ook schade aanrichten aan belangrijke dingen zoals je motor, versnellingsbak en ophanging.

Wreck5

Na een tijdje spelen krijg je dan ook in de gaten dat je zeker wel lekker mee moet rammen met de rest, maar het spelletje slim moet spelen. Maak bijvoorbeeld geen head-on crashes, maar probeer een flinke tik uit te delen in een bocht, waardoor je tegenstander de controle verliest. Of een ander ding dat ik mezelf heb aangeleerd is, als je start op een smalle track, gooi je auto dan als eerste vol in z’n achteruit! Je verliest hier niet zoveel tijd mee, maar hebt al meteen wat schade aangericht aan de auto achter je. Er zit meer diepgang in dan je denkt.

Experimenteren

Je hebt ook de mogelijkheid flink te sleutelen aan de scheurijzers in je garage. Zo kan je de auto’s upgraden met nieuwe motorcomponenten als luchtfilters, zuigers, turbo’s, uitlaten en banden, maar ook fysiek sterker maken met bumpers, roll cage en zelfs platen van staal op de zijkant van de auto om klappen mee op te vangen.

Wreck6

Het toffe is dat deze upgrades veel invloed hebben op je auto. Zo kan je de auto een stuk sneller maken, maar je zal een balans moeten vinden tussen snelheid en sterkte van je auto, want je kunt haast niet alle crashes ontwijken. Het verstevigen van je auto heeft echter ook duidelijk invloed, aangezien hij zwaarder wordt en dus langzamer en lastiger door een bocht te krijgen. Je wordt aangespoord lekker te experimenteren met de upgrades, dus doe dat ook vooral.

Tot slot is het uiteraard ook mogelijk om je bolide helemaal naar eigen smaak te stylen met stickers en verf en ook dat gaat best diep met meerdere aanpasbare lagen. Zo rijdt eigenlijk niemand in de multiplayer met exact dezelfde layout. Ook hier heb ik niets over te zeiken. En inderdaad, als je dacht dat je chaos had gezien in de career mode, moet je voor de grap eens een potje multiplayer doen, mijn god.

Glitchy

Ik kan uren blijven orakelen over hoe goed de gameplay, physics en besturing zijn, maar toch kan ik helaas geen Gold Award uitdelen aan Wreckfest. Dit heeft vooral te maken met het technische aspect van de game, dat nog steeds een flinke polijst beurt nodig heeft. De game is namelijk behoorlijk glitchy op de consoles, nog erger dan op de PC.

Wreck7

Het zal niet gemakkelijk zijn geweest om Wreckfest naar de consoles te brengen met dit schademodel en shitload aan particle effects en dat is vermoedelijk ook de reden waarom de rest van de game er niet zo goed uitziet. Al die brokstukken op de track zorgen hier en daar voor gekke situaties, de framerate kakt af en toe hard in op chaotische momenten en crashes met veel auto’s, en ik heb zelfs een paar keer m’n consoles moeten herstarten door vastlopers.

Rauw

Ik verwacht dan ook dat Bugbear voorlopig wel blijft doorgaan met het uitbrengen van updates en patches, zeker voor de console versies, maar op dit moment is de techniek achter de game af en toe een zooitje. Kleine dingetjes zijn niet zo’n ramp, maar een race constant moeten restarten omdat je auto op onverklaarbare wijze steeds op hetzelfde moment vast komt te zitten is gewoon rete irritant. Daar komt bij dat de laadtijden echt om te janken zijn, wat de fun toch behoorlijk uit de ervaring haalt. Restarten gaat nog wel, maar een nieuw event opstarten duurt tergend lang, zelfs op mijn PS4 Pro met een SSD schijf.

Wreck8

Het hele product voelt hierdoor wat rauw aan. Dat is op de PC al zo, maar op de consoles nog veel meer. Het was ooit het plan de game op de console tegelijk met de PC versie aan te bieden, maar er werd besloten door Bugbear om de game voor de consoles uit te stellen. Wat mij betreft hadden ze nog een paar maandjes kunnen gebruiken, om de boel echt strak te trekken. Zeker omdat de basis zo verdomd goed is.

Pure fun

Er zitten dus wat minpuntjes aan Wreckfest, maar over het algemeen is het een racegame geworden waar ik veel meer lol aan beleef dan aan al die andere racegames van de afgelopen jaren. Tuurlijk, realistische en arcade racegames hebben ook zo hun charme, maar de totale chaos in Wreckfest is pure fun. Er komen te weinig van dit soort racegames uit en als er dan een topper als Wreckfest uitkomt, die bijna alles goed doet, is dat reden tot juichen.

Wreck9

Iedereen zou Wreckfest een keer moeten proberen, zelfs als je niet zo’n fan bent van racegames. Ik weet bijna zeker dat iedere gamer de gekkigheid uit Wreckfest kan waarderen, al is het alleen maar op een katerige zondag. Wreckfest is niet perfect, maar wel ontzettend leuk en daar gaat het uiteindelijk om.

SCORE: 87
Wreckfest heeft wat rauwe randjes en is grafisch niet top, maar de lol die er te beleven valt is ongekend. Ik ken maar weinig racegames die zo ontzettend leuk zijn om te spelen, of je nu race fan bent of niet. Het heeft even geduurd, maar het eindresultaat is top.