Until Dawn: lees deze 5 regels voordat je gaat spelen

Until Dawn: lees deze 5 regels voordat je gaat spelen 2015-08-27T15:57:36
De teen slasher film Scream kent drie regels die je moet onthouden om te overleven: 1. Geen seks. 2. Niet drinken, geen drugs gebruiken. 3. Zeg nooit ‘I'll be right back’, ‘Hello?’ of ‘Who's there?’ In Until Dawn geldt maar 1 daarvan en is het dus iets ingewikkelder, maar Wouter has got your back.

5. Eerlijkheid duurt het langst

Dit klinkt als een pleetegeltje of iets dat je moeder vroeger als MSN-naam had, maar het is voor het eerst in de geschiedenis ook toepasbaar in een game. De hoofdpersonages in de interactieve horrorfilm Until Dawn (bemiddelaar Josh, sportsok Matt, dappere Mike, populaire Jess, bitchy Emily, gevoelige Chris, schattige Sam en verlegen Ashley) moeten namelijk een verschrikkelijke nacht zien te overleven op een volledig van de buitenwereld afgesloten berg, en daar hebben ze elkaar voor nodig. Wees dan ook eerlijk tegen elkaar in de conversaties, want iedereen heeft z’n rol en leugens kunnen tot hun ranzige en schokkende ondergang leiden. Daarnaast is het belangrijk om eerlijk te zijn tegen ‘de psychiater’ (Peter Stormare), want daarmee maak je Until Dawn alleen meer enge… eh, leuker.

Until Dawn

4. Altijd rennen

Eindelijk! De frustratie van al die horrorfilms waarin een door een psycho of monster belaagde, domme doos besluit om onder een bed of in een kast te kruipen, kan je doormiddel van Until Dawn verwerken. Want als Sam aan het vluchten is door het grote, sfeervol verlichte en onheilspellende huis dat een van de belangrijkste locaties van Until Dawn vormt, dan ga jij haar natuurlijk niet laten verstoppen. Ren, chick! REN JE RONDE KONTJE AF! (Iedereen in Until Dawn, van Jess tot Ashley en Emily, heeft een bijzonder bolvormig zitvlak.)

Rennen is eveneens belangrijk als je iemand achtervolgt, want ook dan is snelheid vereist. Ga altijd voor de korte weg of de gevaarlijke klimpartij, ook al weet je dat dit gevolgd wordt door een zenuwen en reactiesnelheid op de proef stellende QTE.

Until Dawn

3. Luister naar de totems

Mijn eigen NO. 1 regel voor RPGs en action adventures is altijd: ga eerst de verkeerde kant op, dan pas de goede. En die regel is helemaal belangrijk voor Until Dawn, want op die manier stuit je op allerlei aanwijzingen om het plot te ontrafelen, maar ook zogenaamde ‘totems’. Niet alleen geven deze interessante beeldjes visuele hints van hoe characters om het leven kunnen komen, hoe je dit kunt voorkomen en wat belangrijke gebeurtenissen zijn die je op het eerste gezicht misschien niet zou herkennen, maar ze vormen samen ook een filmpje over de geschiedenis van het gebied waar je je bevindt. Schijn die (zak)lantaarn dus goed rond! En, ook belangrijk, als je een episode opnieuw speelt, begin dan helemaal weer opnieuw moet zoeken. Die slimme rukkers van Supermassive droppen dan namelijk nieuwe hints die je je eerste playthrough niet had kunnen vinden!

Until Dawn

2. Laat de natuur met rust

Sowieso een goede regel om na te leven in het echte leven, maar als je er in Until Dawn aan houdt dan zal het in meerdere gevallen het leven redden van de tienertjes die de hoofdrollen spelen in de game. IRL werkt karma iets langzamer dan dat. Overigens betekent ‘de natuur’ in deze regel vooral ‘dieren’, van herten en eekhoorns tot aan vogels en wolven. Deze regel staat overigens in direct verband met iets dat je leert in de tutorial van Until Dawn, namelijk dat je ‘prompts’ tijdens een Quick Time Event gewoon kunt negeren. Doe dit overigens niet te vaak, want dat kan fataal zijn, zo blijkt uit de volgende gouden regel…

Until Dawn

1. Blijf te allen tijde scherp!

Blijf opletten, beste horrorfan! Je characters kunnen namelijk tijdens bijna elke actiescène, gedurende zo’n beetje elke gevaarlijke situatie, sterven of iemands dood veroorzaken/niet voorkomen. Druk dus tijdig op de knoppen tijdens QTE’s en for god’s sake, DON’T MOVE!

In bovenstaande regels heb ik, tussen de, ehm… regels door, ongeveer aangegeven wat Until Dawn zo bijzonder maakt. Want behalve dat je evenveel moet wandelen als een weekendje schoonouders, dat er soms compleet onlogische shit in Until Dawn zit om het plot te stuwen en de framerate hapert als Rapper Sjors, is dit een van de meest dappere, ambitieuze experimenten van dit jaar. Slimme foefjes zoals het Butterfly Effect, hints die meerdere plots onthullen, atmosferische licht- en donkereffecten, performance capture van het niveau The Last of Us en belachelijk goede audio zorgen voor een heerlijke, onvergetelijke interactieve film. Wil je mijn wat specifiekere mening weten, lees dan PU10 (rond 20 september in de winkel) maar voor nu volstaat te zeggen dat Until Dawn een dikke aanrader is voor mensen die van films, verhalende games en freaky shit houden.

SCORE: 83
In Until Dawn probeer je interessante characters, gespeeld door goede, ervaren acteurs, levend door een gelaagd, slim verteld verhaal te loodsen. Dit is leuk, spannend, en soms fucking eng. Supermassive Games staat hiermee opeens torenhoog in m’n lijstje favoriete vertellers van digitale verhalen en weet de benaming ‘interactieve film’ weer een positieve lading te geven!