Trackmania (pc) review - Scherp sturen op een kaal doek

Trackmania (PC) review - Scherp sturen op een kaal doek 2020-07-01T12:15:53
Als iets hard gaat, kunnen we Joe altijd vragen om er wat over te zeggen. Daarom dook hij in de nieuwe Trackmania om zelf te ondervinden hoe fijn deze nieuwe competitieve arcaderacer speelt.

Vergis je niet, want Trackmania is al meer dan vijftien jaar een gerespecteerde waarde in het racegenre - ondanks de overdreven kleurrijke clownsschoenen die de game aantrok voor de uitstekende consolerelease Trackmania Turbo in 2016. Eigenlijk is Trackmania juist een uiterst serieuze racegame, waarin het draait om fracties van seconden winnen door zo nauwkeurig mogelijk over de meest knotsgekke circuits te sjezen. Niet voor niets is er al jarenlang een hoogstaande esports-scene en maakte de community al videocompilaties van strakke acties en andere capriolen voordat iemand van YouTube gehoord had.

Om de toch ietwat verstomde franchise nieuw leven in te blazen, komt Ubisoft Nadeo met een volledig nieuwe editie. Die is onder meer gebaseerd op Trackmania Nations, de freeware-titel uit 2006 waarmee de franchise plots extra bekendheid vergaarde. Het resultaat levert ietwat gemengde gevoelens op.

Track Mania

Achtbaancircuits

De centrale pilaar wordt gevormd door haast oneindig veel circuits, waarbij je fantasie de enige beperkende factor is. Van eenvoudige rondjes tot de meest krankzinnige, achtbaanachtige banen: niets is te gek. Afwisseling van ondergrond zorgt er bovendien voor dat je je rijgedrag regelmatig moet aanpassen, bijvoorbeeld over hobbelige stukken baan, stoffige onverharde paden, spekgladde ijswegen en zelfs grasmatten. Tel daarbij diverse ‘pads’ bij op - variërend van snelheidsboosts tot slowmotions, maar ook een opvallende statuswisseling die je auto plots schade laat oplopen.

Hoewel de ontwikkelaars zelf een setje banen hebben gebouwd en dat elk seizoen van het jaar zullen blijven doen, ligt het zwaartepunt bij de banen die de community naar verwachting zal opleveren. Nog vóór de officiële release is dat aanbod al aardig, inclusief replica’s van banen uit de Formule 1 en zelfs Mario Kart, die onder meer uitgeserveerd worden via een dagelijkse spotlight. Dat is allemaal tof, maar we moeten wel aantekenen dat het geheel er anno 2020 wat basaal uitziet. De een zal dat minimalistisch noemen, de ander kaal - feit is dat we hier niet te maken hebben met graphics om je vingers bij af te likken.

tm

Uitgekiend arcade rijgedrag

Gelukkig geldt dat niet voor de gameplay. We hebben weliswaar te maken met een arcaderacer waarbij de besturing nauwelijks verder strekt dan gas geven, remmen en sturen, maar dat is meer dan voldoende voor uitgekiend rijgedrag. Jouw inschatting en benadering van elke hindernis is de sleutel om de snelste te zijn, inclusief het vinden van de juiste lijnen en rempunten op de baan. Daarvoor is niet eens een controller nodig, want zelfsmet de pijltoetsen op je toetsenbord laat je (vooralsnog enige) autootje in Trackmania zich best lekker besturen.

Racen doe je in principe alleen, al kun je het wel opnemen tegen ghosts van bijvoorbeeld landgenoten of vrienden. Trackmania is wat dat betreft een time trial-game pur sang, waarbij de obsessie al snel opkomt als je eenmaal gefixeerd bent op het verbeteren van je tijd(en) - en anders wel omdat na elk circuit de volgende nog sneller wordt opgediend dan een geautomatiseerde YouTube-videosuggestie.

tm

Competitieve community

Op elk moment kun je je tijden vergelijken met onder meer anderen in je regio of provincie, land, werelddeel of zelfs de hele wereld. De echte meerwaarde van deze community-driven racegame zit echter in de vele clubs, waarin zelfgemaakte circuits en skins voor de universele bolide gedeeld kunnen worden. De editors waarmee je zelfs aan de slag kunt met creatieve ontwerpen, zijn helaas wel een tikje ruw en onhandig. Wat dat betreft is het begrijpelijk dat Ubisoft Nadeo bewust heeft gekozen om Trackmania alleen op de pc uit te brengen, waarop van oudsher de creatieve en handige community aanwezig is. Toch lijkt uitbreiding naar andere (ook mobiele) platforms de beste manier om de franchise meer slagkracht te bezorgen.

In de geest van Trackmania Nations is ook de nieuwe Trackmania gratis te spelen, al krijg je daarmee eigenlijk alleen toegang tot de banen van de ontwikkelaars. Voor tien euro per jaar kun je genieten van alle circuits, ook in online sessies waarin door meerdere spelers tegelijk geracet wordt. Dertig euro per jaar (of zestig voor drie jaar) levert je volledige toegang op, waarmee je je bijvoorbeeld ook kunt aansluiten bij diverse clubs.

tm

Leeg canvas

Of dat allemaal de moeite waard is en goed werkt, zal de tijd moeten leren. Bij lancering is Trackmania namelijk een relatief kaal spel - of, zoals Ubisoft Nadeo het noemt, een leeg canvas dat door de community moet worden ingekleurd. Daarnaast heeft de ontwikkelaar grootse plannen om de esportscompetitie een zwengel te geven, maar daarvan is nu nog weinig terug te vinden in de game.

Het hangt dus van je eigen vertrouwen in die invulling af of deze game jou kan bieden wat je zoekt. Aan de core mechanics zal het in elk geval niet liggen, want het racen zelf in Trackmania is ouderwets scherp en uitdagend. Toch had het geheel voor de lancering wel wat meer kleur en flair kunnen gebruiken, zoals die clownsschoenen van Trackmania Turbo.

SCORE: 75
Qua gameplay borduurt Trackmania op een sterke manier voort op de nauwkeurige arcaderaceactie waar de franchise om bekendstaat. Het totaalpakket is echter (nog) wel enigszins beperkt, wat ook geldt voor de graphics.