Samurai Shodown - Review

Samurai Shodown - Review 2019-07-04T10:19:35
Zonder een bekende naam zoals Mortal Kombat of Street Fighter moet Samurai Shodown het van iets anders hebben om relevant te zijn als fighting game. Is het gemoderniseerde vervolg van het spel uit 1993 de moeite waard, of had ontwikkelaar SNK niet de tijd hoeven nemen om een spel uit de vorige eeuw te herintroduceren? Samuel heeft het uitgezocht.

Dit is een aangepaste versie van een Ook Gespeeld-review die je in PU08/09 (16 juli in de winkels) kunt vinden.

Ooit van het concept ‘footsies’ gehoord? Het is in de fighting game-community jargon voor de ‘dans’ die twee spelers vaak doen als ze de optimale manier proberen te vinden om elkaar te raken. De getrainde gamer weet immers dat ie, zodra een potje begint, niet zomaar lukraak moves moet spammen, want de kans is groot dat z’n geduldiger tegenstander hem daar dan simpelweg op afstraft. Iemand die weet wat ie doet probeert dus eerst geduldig af te tasten met wat voor tegenstander hij of zij te maken heeft – bijvoorbeeld door met snelle trapjes of moves met veel bereik de afstand te overbruggen – alvorens hij of zij all-out gaat met een harde en risicovolle combo. Dát is footsies. En je ziet het ook bij echte gevechten; getrainde vechters dansen eerst een beetje om elkaar heen (en intimideren elkaar met schijnbewegingen enzo) voordat ze een opening zien en vol in de aanval gaan. Want wie geen geduld heeft, heeft bij voorbaat verloren.

Tegenstanders op hun sodeflikker geven in Samurai Shodown

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, betekent goed zijn in een vechtgame dus níet dat je de langste, meest complexe combo’s op commando kunt uitvoeren. De beste spelers zijn de beste omdat zij meesters zijn in footsies. Dat is immers ook het leukst aan fighters: de mentale spelletjes. Raden wat je tegenstander gaat doen en ’m op z’n sodeflikker geven. Samurai Shodown weet dit en is daarom een game die vollédig om footsies draait. Niet om ellenlange ‘juggles’ (zoals in Tekken) of op de frame nauwkeurige ‘combo strings’ (Guilty Gear, bijvoorbeeld), maar simpelweg om het zoeken van een opening en het laten vloeien van bloed. Combo’s zijn er nauwelijks; meestal raak je je tegenstander maar één of twee keer aan voordat ie weer opstaat en het footsies-spelletje opnieuw begint. En dat is prima, want het landen van bijvoorbeeld één zware aanval kan al bijna de helft van de vijandelijke levensmeter vernietigen. Héérlijk.

Samurai Shodown is een fighting game voor iedereen

Samurai Shodown elimineert dus de reden waar de meeste spelers fighting games om vermijden: ogenschijnlijke complexiteit. Diepgang is er verder zat – bijvoorbeeld in het kunnen ontwapenen van de vijand, of het Rage-metertje dat je tijdelijk sterker maakt – dus er is niks opgeofferd. Combineer deze toegankelijkheid met een prachtige, kunstzinnige grafische stijl en een minstens zo kleurrijke cast van 16 unieke vechters (waaronder Yoshitora, een samurai die met zéven zwaarden vecht – whoa!) en je hebt een fighting game waarvan ik overtuigd ben dat ie bijna iedereen moet kunnen aanspreken. Enige nadelen zijn de bizar lange laadtijden voor elk gevecht en het gebrek aan een meeslepende, verhalende Story Mode; qua content is Samurai Shodown wat aan de magere kant. Maar hé, dit speel je voor de multiplayer! Zelfs als je nooit eerder een vechtgame hebt opgepakt. (Zoals m’n vriendin, die mij dus één keer heeft weten te verslaan en er níet meer over ophoudt. De bitch …)

SCORE: 85
Samurai Shodown is niet onnodig complex en bezit genoeg diepgang, waardoor het een fighting game is die bijna iedereen moet kunnen aanspreken. Het gebrek aan een goede Story Mode mag de pret niet drukken, want Samurai Shodown speel je voor de geweldige multiplayer!