Mortal Kombat 11 - Review

Mortal Kombat 11 - Review 2019-04-22T15:21:56
In de Coverview van vorige maand ging Florian al helemaal los met een vroege versie van Mortal Kombat 11 en werd extreem vrolijk van de eerste gameplay. Inmiddels heeft hij de volledige versie flink gecheckt en ook alle andere content valt behoorlijk in de smaak.

In mijn eerste speelsessie werd al snel duidelijk dat het met de basis weer helemaal goed zit in Mortal Kombat 11. Helaas zat er echter verdomd weinig characters en gameplay in de alpha code, waardoor ik erg benieuwd was naar de rest van de game. Nu ik tientallen uren in de retail game heb gestopt kan ik gerust zeggen dat dit de beste Mortal Kombat game is van de afgelopen 20 jaar en dat ontwikkelaar NetherRealm een meesterwerkje heeft afgeleverd, dat fans van de serie blij zal maken, maar ook ruimte geeft voor nieuwkomers.

Tutorial

Nooit gedacht het over de Tutorial Modes te hebben in een Mortal Kombat game, maar die is in dit geval zeker het vermelden waard. Ik heb nog nooit zulke uitgebreide Tutorial Modes gezien in een fighting game als in Mortal Kombat 11 en heb er heel wat uurtjes inzitten, om mezelf te trainen in mijn favoriete characters. Er zitten behoorlijk wat lagen in de gameplay en de tutorials zijn perfect afgestemd om jezelf naar een hoger niveau te tillen.

MK111

Het is alsof NetherRealm de gedachte had om iedereen de tools te geven om een pro te worden in Mortal Kombat 11. Alle gameplay wordt verdomd goed uitgelegd en je zal alles moeten masteren om alle Tutorial Modes te halen. Iedere keer legt de game je wat uit, laat een voorbeeld zien van hoe het moet en geeft je daarna de mogelijkheid om het na te doen. Dit begint vrij simpel met hoe je met je character moet bewegen en blocken, maar al snel ben je bezig met Special Moves, combo’s, Stage Moves, Fatalities, Brutalities en de bekende X-ray Moves. Het is niet alleen meesterlijk uitgewerkt, maar tot mijn verbazing ook erg leuk om te doen.

Bijgeschaafd

Door alle Tutorial Modes heb ik mijn Mortal Kombat skills flink bijgeschaafd en het is niets minder dan spectaculair om je net geleerde moves uit te voeren in de andere modes. Als kers op de taart zijn er buiten de standaard Tutorial Modes ook nog per character een paar tutorials, die je de beste moves en combo’s leert. Zo leert de game je vechten met iedere character en kwam ik er achter dat bepaalde characters veel toffer zijn dan ik in eerste instantie dacht.

MK112

De tutorials voor de characters zijn dan ook meer een soort ‘best of’, waarbij je meteen te zien krijgt waar de characters in uitblinken en of ze aansluiten aan jou speelstijl. Ik ben normaal gesproken de eerste die tutorials in games skipt, maar in het geval van Mortal Kombat 11 heb ik er van genoten en daadwerkelijk een shitload geleerd. Het is bizar hoeveel tijd en moeite NetherRealm in de Tutorial Modes heeft gestopt en ben ze daar eeuwig dankbaar voor. Ik kan me zo voorstellen dat je als eerste de Story Mode wil checken, maar ik zou je aanraden eerst de tutorials in te duiken, inclusief de tutorial van je favoriete character.

Tijdlijnen

Net als in de vorige delen zit er een uitgebreide Story Mode in Mortal Kombat 11. Het is 1 verhaal, maar in ieder hoofdstuk speel je met een andere character en in sommige hoofdstukken heb je zelfs de keuze om te kiezen tussen 2 characters. Zo komen de meeste characters uit de game langs en zitten er zelfs characters uit het Mortal Kombat universum in het verhaal, die helemaal niet speelbaar zijn. Het is een feest van herkenning voor fans van de serie en een perfecte intro voor nieuwe spelers.

MK113

Ik zal het volledig over de top verhaal niet verklappen, dat moet je met een big smile op je gezicht zelf gaan ervaren, maar er wordt in de Story Mode gespeeld met verschillende tijdlijnen, die door elkaar heen lopen. Zo kom je verschillende Mortal Kombat characters tegen uit het verleden, heden en de toekomst, die het ook nog eens met elkaar aan de stok hebben. Er zijn characters die zich in het verhaal hebben aangesloten bij de ultieme badguy en dat zijn een soort ‘evil twins’ van de characters die we allemaal kennen. Het hele verhaal is vergezocht en hangt aan elkaar door belachelijke gebeurtenissen en WTF-momenten, maar het is ontzettend vermakelijk en wordt net als de rest van de game met een dikke knipoog gepresenteerd.

Towers

Naast de Story Mode en Tutorial Modes zijn er uiteraard de standaard Local, VS, Tournament en Online modes beschikbaar, maar ook de bekende Towers zitten er weer in. Hierbij moet je door het verslaan van tegenstanders de Tower zien te overmeesteren, maar de gameplay is in iedere battle net even anders door het gebruik van bepaalde regels. Zo mag je bijvoorbeeld niet blocken, springen en geen special moves doen, of word je automatisch aangevallen door rondvliegende missiles, of zijn tegenstanders veel sterker door een schild, of kunnen ze niet geraakt worden door uppercuts, en ga zo maar door. De variatie hierin is gigantisch groot, waardoor iedere Tower en battle een uitdaging op zich is.

MK114

De Klassik Towers blijven altijd hetzelfde, maar er zijn ook de zogenaamde Towers of Time, die iedere dag automatisch vervangen worden door andere Towers. Je wordt aangespoord om de Towers te ‘beklimmen’ door je lekker te maken met vette unlocks, zoals nieuwe moves, outfits, wapens, Fatalities en Brutalities, die dus maar voor een korte tijd beschikbaar zijn en misschien pas dagen later opnieuw te halen zijn. Daarnaast verdien je door alles wat je doet in de game Koins, die je uiteraard weer kunt inwisselen in de Krypt.

Krypt

Yup, ook de Krypt is weer terug en deze keer heeft NetherRealm er een soort flinterdunne action-adventure game van gemaakt, waar je in 3rd person doorheen loopt. Verspreid over de Krypt liggen er overal kisten die je open kunt maken met je verdiende Koins, waardoor je nieuwe content unlockt. Ook hier gaat het om nieuwe moves, wapens, outfits, Fatalities en Brutalities, maar ook om een shitload aan artwork van de characters en levels, die je van alle kanten kunt bekijken.

MK115

De Krypt is behoorlijk groot en er valt een hoop te ontdekken, inclusief de nodige geheimen, zoals dat hoort in een Mortal Kombat game. Je hebt een hoop Koins nodig om alles te kunnen unlocken en net als je denkt dat je bijna klaar bent, krijg je de mogelijkheid om de tijd terug te draaien in de Krypt, waardoor eerder geopende kisten weer dichtgaan en opnieuw geopend kunnen worden met verdiende Koins. Er komt geen einde aan en dat is mooi, want dat wil je ook niet.

Menselijker

Tot slot moet ik even de stijl en graphics van Mortal Kombat 11 in de spotlight zetten. De characters zijn een stuk gedetailleerder geworden en zelfs wat realistischer, waardoor de snoeiharde actie nog beter in beeld komt en nog veel indrukwekkender is. Als je dacht dat NetherRealm de top wat geweld betreft wel had bereikt in het vorige deel heb je het helemaal mis, en de nieuwe stijl zorgt er ook voor dat de Story Mode beter wordt.

MK116

De characters zijn namelijk (voor zover mogelijk) menselijker dan ooit en dit maakt het geheel ondanks de dikke knipoog iets geloofwaardiger en dus nog bruter om naar te kijken. Mortal Kombat 11 ziet er verbluffend goed uit, zeker in 4K HDR, al moet ik even zeiken over een bepaald effect in de filmpjes.

Movie Grain

Vooral in de film industrie wordt er nogal eens gewerkt met wat ze ‘movie grain’ noemen. Dit is te omschrijven als een soort miniscule zwarte puntjes in het beeld, dat beelden de nodige sfeer moet geven. In films en series en ook in de Story Mode van Mortal Kombat 11 is het movie grain effect op z’n plaats, maar tot m’n verbazing zit het effect ook in de X-ray moves, Fatalities en Brutalities en daar ben ik er geen fan van. De gameplay zelf maakt namelijk terecht geen gebruik van dit effect, maar daardoor is de overgang van gameplay naar zo’n kort filmpje in de battle te groot. In de alpha code op een Full HD TV viel me dit niet zo op, maar op een dikke 4K HDR OLED TV des te meer.

MK117

Daarnaast duren een aantal X-ray moves net even iets te lang, waardoor de snelheid uit de battle wordt gehaald. Ja, al deze super moves zijn rete spectaculair, maar na ze tientallen keren te hebben gezien, gaat het grapje een beetje vervelen. Na een aantal uur spelen word je als het ware verdoofd voor alle grofheden in de game, maken deze moves minder indruk, en wil je gewoon knokken zonder onderbreking.

Mortal Kombat X-2

Mortal Kombat 11 is eigenlijk precies de game geworden waar ik op hoopte. NetherRealm heeft de beste elementen uit de vorige delen gehaald, de graphics en stijl naar het niveau van huidige games getild en er een extra polijst laag aan toegevoegd. Voeg hier de meesterlijke customization opties aan toe, waar ik uitgebreid over heb verteld in de Coverview, en Mortal Kombat 11 is de meest uitgebreide MK game ooit gemaakt.

MK118

Laat het duidelijk zijn dat dit geen Mortal Kombat X-2 is, maar een echt nieuw deel met wat voelt als oneindig veel nieuwe content. Op wat kleine schoonheidsfoutjes na weet ik oprecht niet hoe NetherRealm deze game nog beter had kunnen maken. Mortal Kombat 11 is fantastisch en de beste Mortal Kombat game in minimaal 20 jaar.

SCORE: 91
Het is ongelooflijk knap hoe NetherRealm zo’n oude serie toch steeds weer interessant kan maken en zelfs met Mortal Kombat 11 een van de beste Mortal Kombat games ooit aflevert. Ik moest mezelf bijna dwingen deze Review te schrijven… In m’n hoofd hoor ik de hele tijd Scorpion ‘Get Over Here’ roepen en ik ga daar weer gehoor aan geven!