FIFA 14- Review
Een uitgebreidere versie van deze review lees je in PU10.
Om te beginnen heeft de interface van FIFA een make over gekregen. Het lijkt nu een beetje op een Xbox dashboard, met vierkante vlakken en meerdere pagina’s. Dingen worden groter als blijkt dat je ze vaak gebruikt; als je bijvoorbeeld veel Ultimate Team speelt, wordt dat het belangrijkste op je Home.
Je medespelers zouden volgens EA in FIFA 14 moeten anticiperen op een aanval en niet alleen op de man met de bal. Je verdediging kantelt mee en berekent trajecten van loopacties van aanvallers. Dat betekent dat er korter wordt gedekt en je medespelers meehelpen om te jagen, zodat de afspeelmogelijkheden van je tegenstander worden beperkt.
Waar je in FIFA 13 helemaal gezien was als je een tackle verkeerd timede, heeft EA ‘Second Chance’ ingevoerd, zodat je na een mislukte tackle nog een tweede kans krijgt om de bal af te snoepen. Dat komt ook omdat de bal niet aan de speler met balbezit vastgeplakt zit, maar hij meer los over het veld rolt en je veel meer het gevoel hebt dat je met goede timing van je tackles kunt heersen in de verdediging.
Dribbels
Doordat de bal losser op het veld ligt en niet met een onzichtbaar touwtje aan je voeten zit, wordt ook dribbelen een andere aangelegenheid. Je bent afhankelijker van de technische kwaliteiten van je speler. Daardoor wordt snelheid in FIFA ook minder overpowered, aangezien technische en fysieke kwaliteiten net zo goed van doorslag zijn bij een succesvolle dribbel.
Om je niet volledig kansloos te maken als je in de aanval bent tegen een sterke verdediging, is de linkertrigger volledig beschikbaar voor het beschermen van de bal, en ook als je in een sprintduel de bal hebt, kun je met een klein tikje op die knop net even je lichaam er tussen zetten, zodat je weer effe wat adem en sprintruimte hebt.
Bij EA hebben ze met deze veranderingen getracht om de speler meer te laten voetballen in plaats van het Engelse ‘kick and rush’, wat je nu heel vaak ziet. EA heeft als visie dat je werkt aan een zorgvuldige aanval over meerdere schijven, waardoor scoren je een veel bevredigender gevoel geeft.
Next-gen
We kunnen wel zeggen dat er weinig mis is aan deze versie van FIFA; EA zet de lijn naar de ultieme voetbalsimulatie door met deze FIFA en het is weer de beste uit de reeks. Maar, de stapjes worden steeds kleiner en de houdbaarheid van de engine begint aan zijn einde te komen. Dat werd extra duidelijk nadat we op de E3 en Gamescom uitgebreid de next-gen versie hebben kunnen spelen. Die game was namelijk een stuk beter op het gebied van animatie, gameplay en uiterlijk, en ik smacht nu dus naar de next-gen.
Een uitgebreidere versie van deze review lees je in PU10.
REACTIES (48)