Fall Guys: Ultimate Knockout review (PS4) - De hype waard

Fall Guys: Ultimate Knockout review (PS4) - De hype waard 2020-08-20T22:37:54
Het is je vast weleens overkomen: je wordt wakker, went even aan het licht in je slaapkamer, pakt je telefoon erbij en krijgt plots het gevoel alsof je weken onder een steen hebt geleefd. Kennelijk is er een gigantische hype gaande, en jij hebt werkelijk geen idee waar het over gaat! Dat is precies wat Dakota overkwam met Fall Guys, maar hoe lang blijven mensen nog praten over dit lullige spelletje van Mediatonic?

Vergelijk Fall Guys met al die spelshows die je op tv tegenkomt, zoals Het Spel Zonder Grenzen en Takeshi’s Castle: je gaat er echt niet voor thuisblijven, maar je zal het ook niet snel weg zappen. Het is een eeuwenoud recept, maar gek genoeg nooit goed toegepast op een videospelletje. Mediatonic heeft eindelijk een manier gevonden hoe iedereen een keer mee kan doen aan zo’n spelshow van televisie. Mij hoor je niet klagen!

Alles kan gebeuren

Een chaotischere vorm van battle royale is er nog niet op de markt. In Fall Guys nemen zestig boonmannetjes het tegen elkaar op in verschillende minigames om er uiteindelijk vandoor te gaan met de felbegeerde kroon. Dat gaat uiteraard met vallen en opstaan. Want hoe goed je ook bent in Fall Guys, er komt nog altijd een beetje geluk bij kijken. Natuurlijk, je wordt steeds handiger in het besturen van de ovaalvormige ragdolls, maar puur op skills ga je het niet redden. De minigame See Saw is bijvoorbeeld ontzettend makkelijk wanneer je vooraan begint, maar probeer jezelf eens over de verraderlijke plateau’s heen te krijgen wanneer je achteraan begint.

Uiteindelijk gebeurt er altijd wel iets wat je niet verwacht in een rondje Fall Guys. Als de obstakels je het leven niet zuur maken, dan doen je tegenstanders dat wel. Zelfs al ontwijk je de ene bal na de andere, er is altijd wel één of andere dwaas die jou dat ene zetje geeft en alles verpest. En dat is nou precies waar deze hele game om draait. Laat het gewoon op je afkomen, winnen is een bijzaak.

Fall Guys

Draaiende balken, vliegend fruit en grote ballen

Bovenstaande zijn zomaar een paar voorbeelden van shit die op je af kan komen. Het format van de minigames zijn dan ook vrij rechtdoorzee. Ontwijk, balanseer, spring, dans, huil, vecht en bewonder. Het is allemaal geen hogere wiskunde, maar dat wordt het wel met al die andere jellybeans om je heen. Daarnaast is de besturing ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Alles ziet er namelijk onhandig uit, en dat is hilarisch als je met een clubje vrienden speelt. Vaker dan je lief is heb je het idee dat je alles perfect doet, en tóch gaat dan van alles mis.

Dan komt er ook nog een flinke dosis concentratie en zelfbeheersing bij kijken. Hoe dichter je bij dat finalespel komt, hoe meer fouten je lijkt te gaan maken. Dat is het moment dat zelfs de simpelste obstakels aan voelen als de Chinese Muur. Zeker wanneer je maten meekijken en er alles aan doen om je uit je concentratie te halen. Geen wonder dat Fall Guys van de een op andere dag een gigantisch succes werd op Twitch en zelfs games als Fortnite en Valorant achter zich liet qua kijkcijfers. Het is praktisch een geaccepteerde vorm van leedvermaak.

Niet elk spelletje is echter even leuk. Ik vind het geweldig om over dingen heen te springen en om dingen te ontwijken alsof mijn leven ervan afhangt. Maar ik voel dan weer helemaal niets voor het onthouden van verschillende stukjes fruit; vaak volg ik de menigte gewoon. Laat ik maar niet beginnen over het staartenspel, daar was ik binnen vijf minuten al klaar mee. Natuurlijk zullen er altijd minder leuke spellen tussen zitten, maar deze minigames maken het spel niet bepaald beter.

Fruit Chute

Teamspellen

Naast de individuele proeven, zijn er ook nog spellen die gespeeld worden in teamverband. Niets is vervelender dan worden uitgeschakeld bij een spel wanneer je er verder niets aan kan doen. Denk bijvoorbeeld aan dat spelletje waarbij je als team zoveel mogelijk staarten moet verzamelen. Wanneer jij een staart hebt weten te scoren, kun je verder niets doen om jouw team te helpen.
Het kan zomaar zijn dat je uiteindelijk de enige bent met een staart, en dan word je alsnog uitgeschakeld. Dat is een aantal keer leuk, maar bij de vijfde keer begint het tóch vervelend te worden. Uiteindelijk blijft het natuurlijk onmacht.

Ondanks de onhandige besturing van de mannetjes een groot gedeelte van de charme bevat, is dit tegelijkertijd een van de redenen dat je het spel na een aantal potjes echt even uit moet zetten. Het is mij bijvoorbeeld nog nooit gelukt om zo’n gouden ei uit het mandje van de tegenstander te stelen. Simpelweg omdat ik die $*&#-sprong niet kan maken met zo’n ei in mijn handen. Deze frustratiemomenten werken iets zwaarder mee in teamspellen, omdat je het gevoel hebt dat je het niet in eigen handen hebt. Soms voelt het allemaal gewoon een beetje oneerlijk.

Horizon

Frustrerend of hilarisch?

Vooralsnog heeft Mediatonic de juiste balans gevonden tussen frustratie en ongein. Willen ze deze balans waarborgen, dan zullen ze de game echter goed moeten onderhouden. Op een gegeven momenten zijn we wel uitgekeken op dezelfde spelletjes en zullen die klunzige momenten veranderen in vervelende mankementen. Ook de teamspellen kunnen hier en daar wat eerlijker. Een potje Fall Ball met een man minder kan bijvoorbeeld echt niet. Verder wordt het de hoogste tijd dat er een statistiekenmenu wordt toegevoegd, want op deze manier kunnen we natuurlijk niet pronken met onze kroontjes. Maar goed, Fall Guys gaat zoals ik zei uiteindelijk niet om winnen.

Fall Guys is nu beschikbaar voor PlayStation 4 en PC.

SCORE: 79
Dus is de hype rondom Fall Guys terecht? Ja, dat is het zeker. Heel duurzaam zal die echter niet zijn, tenzij de game regelmatig wordt bijgewerkt. Geef spelers bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf minigames in elkaar te flansen. Op deze manier ontstaan er community playlists en blijft Fall Guys veel langer leuk.