Fable Anniversary - Review

Fable Anniversary - Review 2014-03-19T21:28:43
De eerste Fable game kwam tien jaar geleden uit! Toen iedereen hier spontaan depressief werd omdat we zo oud zijn, kwam er als klap op de vuurpijl ook nog eens een versie van de game uit die een facelift had gekregen. Gelukkig was er één man die zich niet schaamde voor zijn rimpels, en hij zocht voor jullie uit of Fable: Anniversary de tand des tijds heeft doorstaan.

Dit is een aangepaste versie van Jans review in PU#3 (nu in de winkel).

Fable was samen met Halo een van de twee grote games die de entree van Microsoft in de console-industrie markeerde. Ondanks de veel te grote beloften van Peter Molyneux werd het spel kwalitatief en commercieel een succes. Een franchise was geboren!

Goedzak of klootzak?

Wat maakte Fable nou zo uniek? Dat, lieve kijkbuiskinderen, zal ik jullie eens klip en klaar uitleggen. RPG’s waren er ook in 2004 al jaren in alle soorten en maten, en erg diepgaand was Fable nou ook weer niet. Toch sloeg de game in als Patty Brard die een bommetje maakt.

Het uniek van Fable was vooral dat je je als held gaandeweg ontwikkelde, waarbij je moraal meewoog. Er waren geen klassen. Je koos zelf of je meer voor magie dan wel combat koos. Of voor de pijl en boog. Of voor een combinatie. Bovendien kon je zowel Goed als Slecht spelen; een feature die Molyneux overnam uit zijn Black & White game, alleen was de uitwerking in Fable een stuk heftiger. Als Duivelse speler werden mensen geleidelijk steeds banger van je, begon je er gaandeweg steeds creepier uit te zien en groeiden er op termijn duivelshoorntjes uit je slapen.

Was je daarentegen een nobele goedzak die alleen maar goud aan de armen weggaf en iedereen hielp, dan kreeg je een hemelse gloed over je heen en kwam er uiteindelijk zelfs een aureooltje boven je hoofd zweven. Was je puur aan het vechten dan werd je heel breed, gebruikte je slechts magie dan bleef je dun en werd je sneller oud. Hoe je eruit zag, was een verlengde van je speelstijl en de mensen en wezens in Albion reageerden daar ook op.

IJzersterk

Tegenwoordig zijn keuzes en consequenties, en de manier waarop NPC’s op je acties reageren bijna standaard features geworden in RPG’s. Maar in 2004 was dat in Fable best wel iets bijzonders.

Een ander uniek aspect van Fable was (en is zo nog steeds) de typische Britse, bij vlagen Monty Python-achtige humor. Veel te veel rollenspellen nemen zichzelf doodserieus maar in Fable werden alle heldendaden, kasteelvrouwen en adellijke heerschappen heerlijk gerelativeerd. Dit werd aangevuld met subtiele naamgrappen en minder subtiele poep- en pieshumor (het laten van scheten, is nog altijd een trademark van Fable), maar ook met een sprookjesachtige sfeer. De cartooneske vormgeving hielp bij de eigen smoel, evenals de prachtige muziek die de hele franchise door ijzersterk en herkenbaar is gebleven.

Met liefde

Bovenstaande is uiteraard allemaal terug te vinden in Fable Anniversary, en dat mooier dan ooit. De game is verder precies dezelfde als die van tien jaar terug, inclusief de content van de uitbreiding The Lost Chapters.

Toch is deze nog steeds hartverwarmende, sfeervolle en humoristische game nou ook weer niet zó mooi geworden als ik had gehoopt. De animaties zijn bijvoorbeeld gelijk gebleven en ogen een beetje houterig. Sowieso hakkelt en stottert de game nog wel eens. Net als tien jaar terug. Oef. En het ontwerp van sommige smoelwerken, vooral die van de kinderen, vind ik eerder irritant dan vertederend. Tegelijkertijd is het niet moeilijk om je opnieuw te verliezen in het spel dankzij de magie van Albion. Lionhead ontwierp tien jaar geleden een unieke wereld waarin het nog steeds heerlijk toeven is.

Gelukkig zijn er technisch ook nog wat zaken aangepast. Het savesysteem is bijvoorbeeld vriendelijker geworden en de User Interface is gemoderniseerd. Navigeren door menu’s gaat beter en de vormgeving wordt weergegeven als een groot sprookjesboek.

Je moeder

Hoezeer ik me ook weer vermaakt heb als Goede Held (en dat terwijl ik me nog zo had voorgenomen om deze keer als Gewetenloze Bruut door het leven te gaan); toch voelen sommige zaken gedateerd. De game komt bijzonder traag op gang; voordat je een keer uit de Hero’s Guild treedt om daadwerkelijk als zelfstandige heldhaftige avonturier erop uit te trekken, ben je wel effe verder.

Ook valt al spelend meer dan ooit op hoe simpel de game eigenlijk was en is. De een noemt dat prijzenswaardig - je moeder kan Fable Anniversary spelen - maar je kan ook kritiek hebben op het feit dat je alleen met button bashen al een heel eind komt. Boss Battles zijn een visueel feestje maar moeilijk worden ze nooit.

Grappen & grollen

Zolang de Xbox One in de Benelux nog niet uit is, is Fable Anniversary een welkome game om het stof uit je Xbox 360 te blazen. Maar als je de game nog nooit gespeeld hebt, moet je echter wel beseffen dat de gameplay inmiddels wel wat aan urgentie heeft ingeboet.

Tegelijkertijd is en blijft het heerlijk om opnieuw spannende avonturen met grappen en grollen gecombineerd te zien in een actie-RPG die uniek is in zijn soort.

SCORE: 79
Fable Anniversary blijft een heerlijk sprookje dat de tand des tijds redelijk heeft doorstaan. Ben je Fable-volger maar heb je deel 1 gemist, dan moet je deze feestelijke HD remake absoluut spelen, ben je een nieuwkomer dan kan de gameplay wat gedateerd overkomen.