Call of Duty: Modern Warfare - Review

Call of Duty: Modern Warfare - Review 2019-11-21T13:36:30
Modern Warfare beloofde een ‘andere’ Call of Duty te worden. In zowel de singleplayer als de multiplayer is het beproefde DNA duidelijk aanwezig, maar daar is tegelijkertijd zo hard aan geklooid dat Raf steeds vaker het woord ‘mutant’ begon te droppen. Niks mis mee. Integendeel zelfs; je schopt Mystique toch ook niet je bed uit?

Dit is een aangepaste versie van de review die je kan vinden in PU 12 (vanaf 19 november in de winkels).

Een wijs sensei vertelde me ooit dat ‘het afleren van met toewijding gecultiveerde reflexen moeilijker is dan het aanleren van nieuwe’. Vervolgens verontschuldigde de ietwat seniele oude man zich uitvoerig omdat hij me voor iemand anders hield. Weirdo, dacht ik toen, maar nu ik de nieuwe Modern Warfare speel, begrijp ik precies wat hij met die mystieke shit bedoelde. Vorig jaar trok ik Black Ops IIII nog aan alsof het een oude, vertrouwd zittende jas was. In vergelijking daarmee is Modern Warfare eerder een level 4 (ask Samuel) bondage-outfit. Het duurt langer voordat je jezelf erin gewurmd hebt, maar daarna schuurt het wel erg lekker tegen de juiste zones.

Verradervingers

Die gewenningsperiode zou een rode draad vormen voor het hele driedaagse review-event daar in Los Angeles. Een klein voorbeeld waar vele veteranen zich in zullen herkennen: je trekt je terug uit een net-niet-dood-confrontatie om even snel te healen en BAM! … je kaatst jezelf per ongeluk een flashbang of erger op je bakkes. Modern Warfare kiest immers opnieuw voor autohealing. De knop waarmee je jezelf in Black Ops IIII zo’n genezende shot gaf wordt hier dus gebruikt voor non-lethal items. Een paar uur op de multiplayer-slagvelden en je hersenen hebben de switch allang gemaakt, terwijl je vingers je nog lang daarna blijven verraden.

Call of Duty: Modern Warfare

Nieuwe standaard?

Elke volgende Call of Duty is weer iets anders, maar zowel wat de koude harde feiten als de gameplay betreft vindt Modern Warfare de vertrouwde formule voor een groot stuk opnieuw uit. Zelfs al ‘leent’ het daarvoor soms bij de concurrentie. De game draait op een nieuwe engine, gebruikt een nieuwe netwerkcode en scoort zowel de kleinste als de grootste maps uit de serie. Modern Warfare investeert in een singleplayer die meer deining zal veroorzaken dan nodig, al zal die uiteindelijk slechts een fractie van de globale speluren met de game vertegenwoordigen.

Minstens zo belangrijk is dat Modern Warfare crossplay ondersteunt en de season pass dumpt. Alleen zo creëer je echt één speler-community en hou je die makkelijker langer bij elkaar. Het zijn bovendien twee features die de game voor mij zo dicht naar een Gold-score duwden. Desondanks is Call of Duty niet de eerste, maar door zijn populariteit kan het een voortrekkersrol spelen en hopelijk een nieuwe standaard stellen. En ga alsjeblieft niet zeiken over de Battle Pass met zijn premium piste waarin spul voor cash te koop is. Dat is pure cosmetische stuff en niks functioneels.

Call of Duty: Modern Warfare

Extreme tweaking

De nieuwe engine past perfect bij het uiterlijk grimmiger plaatje van deze Modern Warfare. Waar slides nog wel kunnen, moeten die hyperkinetische stuiterballen hun voeten letterlijk meer aan de grond houden. Tegelijkertijd nodigen de maps uit tot het ontdekken van moeilijk bereikbare plekjes. Dat elke kogel nu een ballistisch model volgt vind ik een must-have voor een shooter anno 2019. Maar tekenend voor Modern Warfare is de impact van de extreem diepe wapen-tweaking op de gameplay. Ik weet zeker dat je voor het eerst op Call of Duty-fora over echte builds zult lezen. Ik hoor ook spelers klagen over het moeilijk van buitenaf een donkere grot kunnen inkijken. You crybaby’s you!

Wel had ik gehoopt dat het laten steunen van je wapen tegen een verticaal stuk omgeving alleen je hoofd en een stukje van je bovenlichaam zou blootgeven, zoals in Rainbow Six Siege. Nou, niet dus. Dat ‘mounten’ is het zoveelste typische voorbeeld van mobiliteit inruilen voor stabiliteit. Een keuze die werkt, maar altijd een keuze blijft.

Call of Duty: Modern Warfare

De rem erop?

De invloed van de tientallen wapen-attachments op je mobiliteit, in combinatie met een vrij slome autohealing én de keuze voor kill-streaks in plaats van score-streaks, doet vermoeden dat Modern Warfare voor een trager tempo kiest. Dat is zo waar als je dat zelf wil. Een geboren run & gunner kan nog steeds helemaal losgaan, maar een jumping quickscope of submachine gun-snipe zit er niet meer in. Ben je een speler die een meer positionele, tactische of behoedzame shooter-gameplay verkiest? Of ben je iemand die met marksman- en sniper-rifles eindelijk wil doen waar die dingen voor gemaakt zijn? Dan krijg je met deze Modern Wafare de eerste Call of Duty die daarop inspeelt. Veel meer dan op dat stiefmoederlijk handjevol grotere maps van sommige eerdere afleveringen.

Die tactische spelers blijven dan weer liever weg uit de meeste 10vs10-modi. Daar is de kans groot op die ‘klassieke’ chaos waarbij elk volgend doelwit nooit langer dan enkele seconden op zich laat wachten. Waar je de helft van de tijd geen idee hebt vanwaar je zelf te grazen werd genomen, en je helaas ook te vaak de respawn-knop indrukt met de verwachtingen van een Russische roulettespeler.

Call of Duty: Modern Warfare

Multiplayer-galore

Over de multiplayer hebben jullie al kunnen lezen in onze uitgebreide coverview een paar nummers terug. Die 2vs2 Firefight-mode op die kleine maps blijft een van de lekkerste shooter-fastfood-kicks ooit. Ook leuk: de Firefight OSP-variant, waarin je zonder wapens begint, maar op diezelfde maps overal wapens kunt oppikken. De beste vind je vaak (maar niet altijd) meer naar het midden toe. De NVG-modes, met nachtkijkers, positie-verradende laservizieren en een onhandig aan-de-schouder-alternatief, bevallen me minder goed. Al merkte ik wel dat je op sommige plekjes ook zonder nachtkijker (en zo dus zonder laser) nog behoorlijk kunt scoren.

En dan is er natuurlijk die Ground War-multiplayer, voor 40 tot 100 spelers op grotere maps (en met voertuigen!). Zeker op die stadsmap, waar plotseling iedereen vanaf de daken staat te snipen, lijkt dit verrekte sterk op Battlefield 4. Jammer dat ze niet meteen het vernietigbare decor hebben meegepikt. De gelijkenis houdt hier echter op. Beide games brengen immers een totaal verschillende ‘over-de-wapenloop’-ervaring. Ook al moeten sommige capture-points worden verplaatst en mag de rem op die niet-aflatende reeks kill-streaks. Deze mode wordt ijzersterk, maar heeft meer nodig dan alleen een bèta een maand vooraf om het helemaal in balans te krijgen.

Call of Duty: Modern Warfare

Spec Ops

Co-op in Modern Warfare heet Spec Ops. Dat staat deze keer voor langgerekte missies voor vier spelers en is taai genoeg om er niet met slechts drie kompanen aan te willen beginnen. Je legt soms kilometers af terwijl je achter specifieke objectieven aan moet en onderweg keer op keer overrompeld dreigt te raken door haast eindeloze vijandelijke versterkingen. Ik heb me ongelofelijk goed vermaakt met deze Spec Ops-missies, maar dit is tegelijkertijd ook het onderdeel dat nog het meeste polijstwerk kan gebruiken.

Wie naar aanleiding van de trailer een variant op GTA V’s filmische online-heists verwachtte, stelt die verwachting dan ook liever bij. Dit is intens, bruut teamwork-geploeter met het DNA van raids- en survival-gameplay. Het enige echte spektakel zit ’m in de continue vijandelijke druk, de paniekerige team-chat en vaker dan je wil ook in het aanmoedigen van dat ene overlevende teamlid om vol te houden, tot de minuut-lange respawn-timer is weggetikt. Good times!

Call of Duty: Modern Warfare

En de singleplayer dan?!

De hele singleplayer teruggebracht tot één alinea? Yep! Want de plot ga ik hier niet spoilen en je begint er liever met een blanco mindset aan. Daarom beperk ik me hier liever tot losse indrukken en opmerkingen. Ik deed er tussen de zes en zeven uur over op de standaard moeilijkheidsgraad. De singleplayer volgt de typische opzet, met een lineair actieverhaal dat je als verschillende personages door een reeks gevarieerde stealth- en actiescènes stuurt. Het acteerwerk is geweldig en het gebrek aan Michael Bay-achtige spektakelscènes wordt voor mij meer dan gecompenseerd door een grimmig en onderkoeld scenario dat dichter tegen Zero Dark Thirty, The Hurt Locker en Jack Ryan aan leunt. Er zijn momenten van bescheiden glorie, maar vaker nog doe je dingen waar je niet echt trots op bent. Schiet je op kids die je aanwezigheid aan de vijand zullen verraden? Hoe ver wil je gaan om duizenden levens te redden? Een voor Modern Warfare-veteranen bekend personage vat het perfect samen: “Wij spelen het smerig zodat de wereld schoon blijft.” Qua pure gameplay-mechanismen minder revolutionair dan ik verwachtte en hoopte, maar desondanks voor mij de meest overtuigende en boeiende Call of Duty-singleplayer tot nog toe. En Soap? Tja, die …

Aan het eind van de rit is Modern Warfare een geweldige Call of Duty én een geweldige shooter. De eerste in de reeks die we voor heel wat modes durven aanraden aan spelers die terugdeinsden door het ADHD-gehalte van de vorige hoofdstukken. Met een strakke singleplayer, een aangenaam slopende co-op en een competitief multiplayer-buffet dat breed genoeg is om die helft die je maar niets vindt volledig te negeren en dan alsnog meer dan genoeg favorieten over te houden.

Call of Duty Modern Warfare laadtijden

Minder revolutionair dan de technische reïncarnatie deed hopen of vrezen, maar het scoort wel de meeste tweaks op de beproefde formule. Een sterke singleplayer en genoeg keuze in de multiplayer om elk type shooter zijn ding te serveren. En nogmaals: met crossplay en zonder season pass!