Bakugan: Champions of Vestroia review (Switch) - Monsterlijk saai

Bakugan: Champions of Vestroia review (Switch) - Monsterlijk saai 2020-11-21T16:10:16
Pokémon is het schoolvoorbeeld van hoe je als mediabedrijf een succesvolle game- en animefranchise begint. De knuffels liggen bij de grijpers op de kermis, er zijn talloze spin-offs die soms nóg meer succes hebben dan de originele games en er is zelfs een film waarin een bekende acteur als Ryan Reynolds zijn stem leent aan Pikachu. Kortom, een succes om jaloers op te zijn. Dat moeten de makers van Bakugan ook hebben gedacht, toen het Bakugan: Champions of Vestroia ontwikkelde. LauraJenny verwisselt daarom Psyduck voor Preyas: is het voor even, of is ze verkocht?

Nu het niet meer zo makkelijk is om Pokémon Go buiten te spelen, zat ik wel te wachten op een game die me in zo’n soortgelijke wereld vol monstertjes plaatst. Even een weekje helemaal weg, gefocust op het verzamelen van beesten die ik nog nooit eerder had gezien. Andere werelden ontdekken nu dat even niet in het echt kan. Ik hoopte dus dat Bakugan: Battle Brawlers een goed alternatief was.

Bakugan 101

Even een korte Bakugan 101: de anime startte in 2007 met Bakugan Battle Brawlers. De daaropopvolgende tv-reeks, New Vestroia, kwam in 2009 uit met daarna nog twee series: Gundalian Invaders en Mechtanium Surge. De Bakugan zelf zijn daarnaast zijn verdeeld in vijf elementen: Pyrus, Aquos, Haos, Darkus en Ventus. Er zijn eigenlijk zestien monsters per element, maar deze zijn per element praktisch gelijk, waardoor je er uiteindelijk eigenlijk maar zestien kunt verzamelen.

Ontwikkelaar Wayforward heeft met Bakugan: Champions of Vestroia een laagdrempelige manier willen creëren voor mensen om te ontdekken of het verzamelen van monsters op de Pokémon-achtige wijze bevalt. De game lijkt dan ook vooral gericht op jonge mensen, want de studio heeft de formule extreem versimpeld. Dat merk je al meteen aan het verhaal. Het is nogal clichématig: je wordt weer in een wereld gezet en hé, ga maar op zoek naar de eerste Bakugan. Zo ontmoet je steeds meer mensen en moet je steeds meer beesten verzamelen.

Wat dat betreft doet Wayforward weinig nieuws en dat schijnt helaas door in de gameplay. Tijdens gevechten heb je drie Bakugan tot je beschikking, die je alle drie laat vechten tegen de vijand. Wat daarbij vooral het verschil moet maken zijn je vaardigheden: je kiest Bakugan-vaardigheden om de vijand aan te vallen. Je kunt ze wel alleen inzetten als ze voldoende zijn opgeladen, wat je doet door een soort kleurrijke objecten van de grond te rapen. Hetzelfde geldt trouwens voor je Bakugan: die krijg je niet vanzelf, ook die moet je verdienen. Monsters verdien je door missies te voltooien in de gamewereld, waarna je ze kunt inzetten in het gevecht.

vestroia

Bakugan verzamelen

Hoewel dat verzamelen van die Bakugan wel leuk is, want het steeds weer nieuwe monsters vinden brengt lekker wat variatie aan, is het zorgen voor een goede opgeladen vaardigheid dat helaas niet. Je bent tijdens gevechten namelijk vooral aan het rondrennen om die ‘batterijen’ op te pakken en dat haalt de vaart er nogal uit. Bovendien is het gewoon een beetje vervelend: je wil gewoon lekker de strijd aangaan, maar hebt steeds te maken met iets triviaals als energie op te pakken. Het is toch ook niet leuk om steeds je telefoon te moeten opladen? Een beetje een vreemde keuze van Wayforward.

Als je dat alles doet voor iets wat echt de moeite waard is, dan kon ik me er nog wel in vinden, maar het enige wat je ervoor krijgt is een vrij beperkte keuze in aanvallen die vervolgens met enorm veel dezelfde animaties in beeld worden gebracht. Dat is natuurlijk de eerste paar uur dat je speelt helemaal prima, maar het draagt er al gauw aan bij dat je de game niet meer oppakt. De game verrast niet, maar laat je hard werken voor iets waar je al gauw je schouders bij ophaalt. Zelfs de evoluties van je Bakugan maken geen verschil: het beest ziet er nog exact hetzelfde uit, maar heeft wel wat geüpgrade skills.

Dat is erg jammer, want op zich ziet Bakugan: Champions of Vestroia er wel heel aantrekkelijk uit. De driedimensionale wereld is mooi gemaakt, barst van de kleuren en lijkt vooral op het eerste gezicht heel groot en rijk. De animatiestijl is erg leuk en oogt op een afstandje best aardig. Helaas gaat er in de mooie wereld vooral een game schuil die saai is en onvoldoende uitdaging biedt om je te motiveren er al die uren in te steken die je gewend bent bij andere soortgelijke monsterverzamel-RPG’s.

vestroia

SCORE: 45
Als een game je engelengeduld weet te belonen met verrassende gameplay of interessante evoluties, dan is het ondanks de worsteling tenminste de moeite waard. Helaas valt Bakugan: Champions of Vestroia niet in die categorie. Deze game is behalve zijn mooie uiterlijk op alle vlakken herhalend. Als zelfs een evolutie er niet voor kan zorgen dat er wat verandering in komt...