ZombiU preview 

ZombiU preview 2012-09-17T15:28:01
Langzaam schuifelen ze kwijlend over de vloer. Hun bloeddoorlopen ogen en doordringende stank zijn afschrikwekkend. Ja, het is weer maandagochtend op de PU-redactie, en niemand heeft nog koffie gehad. Gelukkig is onze hyperactieve Samuel altijd wakker, wat hem de aangewezen persoon maakt om een volledig nieuwe zombiegame te checken.
 
Wanneer was de laatste keer dat een game je écht bang maakte? Wanneer was de laatste keer dat je nauwelijks verder durfde te spelen vanwege een angst voor wat er mogelijk in het onbekende schuilde? Wanneer was de laatste keer dat je in een survival-horror naast het ‘survivalen’ ook echt horror voelde? 
 
Frappant genoeg zullen de meeste mensen dit genre meteen associëren met Resident Evil, maar eerlijk is eerlijk: die games zijn nooit écht eng geweest. Vijanden zoals de Regenerators waren behoorlijk creepy, maar los van de spanning die je voelde door beperkende zaken als vaste camerahoeken en een onhandige besturing, was de hitserie van Capcom nooit daadwerkelijk angstaanjagend. Resident Evil is een actieserie met een theelepeltje survival-horror, en niet andersom. 
 
Nee, de engste game van de afgelopen maanden was, paradoxaal genoeg, Dark Souls, de actie-RPG die dusdanig onvergeeflijk was en zulke nare tegenstanders op je afstuurde, dat de gamer in zijn spreekwoordelijke laarzen bibberde bij elke stap die hij of zij deed. Een nieuwe vijand confronteren was jezelf weer in het diepe gooien; een onbekende ruimte binnenstappen was flirten met dood. En doodgaan had verregaande consequenties, aangezien je al je verzamelde zielen kwijtraakte als je niet meteen terugkeerde naar de plaats des doods. Ja, Dark Souls was werkelijk zeldzaam huiveringwekkend, maar dus ook érg awesome.
 
 
Zombieficeren
Des te beter is dus het nieuws dat de meest indrukwekkende Wii U-launchgame van Ubisoft behoorlijk wat beangstigende elementen uit Dark Souls lijkt te hebben overgenomen. In de first-person actiegame ZombiU moet de speler namelijk missies vervullen in een apocalyptisch Londen dat overspoeld is door ondoden, maar in tegenstelling tot in de meeste zombiegames ben je hier géén onoverwinnelijke killing-machine. Nee, je bent gewoon een doorsnee persoon  (laten we ‘m even Henk noemen.) 
 
Wordt Henk door een zombie gebeten, dan is Henk dood. Voor altijd. Vervolgens bestuur je een nieuw persoon, een andere overlevende (Karin, bijvoorbeeld) en met die persoon moet je de rest van de missie voltooien. Maar eerst moet je de rugzak van Henk vinden, want daar zitten items in die je nodig hebt. Maar Henk is inmiddels veranderd in een zombie, en ga er maar vanuit dat hij zich nog in de buurt van z’n rugzak bevindt. 
 
Het moeten doden van de persoon die eerder in de game jouw avatar was, is een behoorlijke mindfuck én ontzettend spannend. Want wanneer je eindelijk in dezelfde ruimte komt waar je met Henk het loodje legde, dan ben je dusdanig op je hoede voor je gezombieficeerde ‘vorige ik’, dat je zowat uit je stoel springt wanneer hij opeens grommend uit de schaduw richting Karins smoeltje springt. Brrr.
 
 
Real-time
Net als Dark Souls heeft de game een laag tempo. Het geeft je de ruimte om rustig de donkere krochten van Londen te verkennen, wetend dat achter elke hoek zombies kunnen schuilen. Je komt ze niet al te vaak tegen, wat elke confrontatie juist extra eng en intens maakt. Het feit dat je vaak niet veel meer bij je hebt dan een cricketbat en een pistool met een handjevol kogels, versterkt dit effect behoorlijk. En net als in het echte leven, kost elke handeling tijd. Herladen kost tijd. Voorwerpen uit de ene tas pakken en in de andere tas doen kost tijd. Kostbare tijd die soms het verschil kan betekenen tussen leven en dood. 
 
Dat je vaak je aandacht moet verdelen tussen de tv (waar alle actie te zien is) en het scherm van de GamePad (waar sommige van je handelingen te zien zijn) zorgt daarnaast voor een extra dosis heerlijke nervositeit. Zo moet je naar je controller kijken om de inhoud van je tas te kunnen reorganiseren, wetende dat als je niet opschiet, er op de tv ondertussen een zombie achter je avatar kan staan omdat het spel gewoon in real-time doorgaat. Denk dus niet dat je veilig bent omdat je Henk z’n kwijlende kop kapot hebt geschoten met een oude shotgun, want terwijl je zijn sodemieter aan het plunderen bent voor die oh zo belangrijke items, blijven zijn rottende collega’s gewoon op je afkomen. Ze-nuw-slo-pend.
 
Zes jaar
ZombiU wordt een unieke game die als geen ander de mogelijkheden van het tweede schermpje laat zien. Het ene moment is het een Metroid Prime-achtige scanner waarmee je voorwerpen en lijken kunt scannen, het andere moment is het een vizier voor een sniperrifle. Of een blauwdruk van een gebouw, waarmee je kunt zien waar je naartoe moet. Of het geeft je een overzicht van alle beveiligingscamera’s, zodat je een betere ontsnappingsroute kunt kiezen. Of het geeft je in de uiterst originele multiplayer mode de mogelijkheid om overal in zombies te spawnen, terwijl de andere spelers met gewone controllers jouw aanval proberen te overleven. 
 
 
Combineer deze mogelijkheden van de GamePad met de realistische, brute gameplay, en we zouden het hier best wel eens over de tofste (maar vooral engste) zombiegame in jaren kunnen hebben. Maar… wij kunnen het ons nog goed herinneren dat de Wii zes jaar geleden op het punt van uitkomen stond, en Ubisoft ook toen als eerste de mogelijkheden van Nintendo’s nieuwste controller wilde laten zien in hun gehypte launchgame Red Steel. En, ja hoor, alom teleurstelling toen we het eindresultaat in handen kregen. 
 
Nu willen we niet zeggen dat we twijfelen aan de potentie van ZombiU, maar het engste dat die game nu kan doen, is de volgende Red Steel worden. Laten we hopen dat we die angst nooit hoeven voelen.
 
Verwachting:
De afgelopen jaren hebben we veel goede zombiegames mogen spelen, maar daarvan waren er maar weinig echt eng. ZombiU maakt van de ondoden echter weer slome, dodelijke en vooral huiveringwekkende wezens, én doet ondertussen ook nog interessante dingen met het scherm van de nieuwe GamePad. 

 

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord