Metro Exodus - Preview 

Metro Exodus - Preview 2019-01-16T11:46:16
Graddus is de grootste metroman op de redactie, luistert regelmatig naar het Metropole Orkest en gaat zo vaak met de metro dat hij de hashtag #metroo wil introduceren. Eén keer raden wie de preview van Metro: Exodus mag doen!

Ik hou van Metro. Van het beklemmende, bij vlagen zelfs deprimerende sfeertje. Van antiheld Artyom. En van het constante gevoel van dreiging, omdat je schiet met guns die van duct tape aan elkaar hangen.

Toch: haal die roze, door de geweldige boeken van Dmitry Glukhovsky vertroebelde bril van je hoofd, en aan het aan het eind van de dag zijn het 'maar' verhalende shootertjes waar je na een uurtje of tien wel klaar mee bent. Buiten een halfslachtig alternatief einde is er geen enkele reden om ooit naar de grauwe metrotunnels terug te keren.

Metro Exodus 1 

Sterke oostblokwodka

Dus greep developer 4A Games een fles sterke oostblokwodka, schonk de glazen tot aan de rand toe vol en na een welgemeend 'проост' hadden ze ineens een idee: we maken die shit open-world! Het resultaat is Metro Exodus, waarin Artyom en zijn bende misfits aan boord van de Aurora-stoomtrein in precies één jaar tijd het post-apocalyptische Rusland doorkruisen. De game is opgedeeld in seizoenen, die op hun beurt weer in sandbox-achtige omgevingen met ongeveer de grootte van een flinke Battlefield Conquest map zijn geknipt. Zo stoeide Wouter afgelopen E3 met het Wolga-level (zijn preview check je hier), terwijl op Gamescom het Taiga-level werd gepresenteerd.

Ik heb beide omgevingen ook gespeeld, maar focus me voor deze preview op het nieuwe The Caspian-level (in de volksmond 'zomerlevel' geheten) dat zich in het opgedroogde bassin van de voormalige Kaspische Zee afspeelt. Het is er droog. Het is er heet. Het is stiekem gewoon een deleted scene uit Rage of Mad Max maar dat heb je niet van mij, oké?

Metro Exodus 2 

Boutje en moertje

Vergis je niet: Metro Exodus oogt geweldig. Natuurlijk speel ik op een über-PC met de nieuwste Nvidia-foefjes aan boord, maar ook qua design is het kaak-op-de-grond materiaal. Het zand weerkaatst de felle zon, terwijl ik in de verte enorme scheepswrakken en een vuurtoren spot. Letterlijk elk boutje en moertje van mijn aan elkaar getapete machinepistool wordt tot in detail weergegeven. By golly!

Voor de lol knal ik een paar Minelurk-achtige wezens uit de lucht tot ik me realiseer dat kogels in Metro goud waard zijn - letterlijk, aangezien ze als betaalmiddel worden gebruikt. Voor nu houd ik het dus maar even bij mijn opdracht om een communicatietoren (of 'het gebouw met die grote ijzeren antenne', zoals mijn maat het zo treffend verwoord) te bereiken via een korte tocht door de woestenij.

Plots valt mijn oog op een verschrompeld lijk. Hmmm, zou die arme ziel wellicht wat blauwe bonen bij zich dragen? Langzaam loop ik dichterbij, buk voorover o... *RAAAAHHH* - het 'lijk' blijkt een mutant die dood speelde! Met drie rake klappen beuk ik zijn schedel stuk. Mijn hart bonkt in mijn keel. Jep, Metro heeft al sinds het origineel raakvlakken met survival horror, en hoewel het niet zo eng is als Resident Evil ofzo, zou Tjeerd hier toch wel een kleine jakkiebah van in zijn broekje doen hoor!

Metro Exodus 3 

Rauwe shit

Op een gegeven moment krijgen de mutanten hulp van bandits, en met zijn allen weten ze me te overweldigen. Tja, dit is geen Call of Duty met 2nd change-perks of een magische stoot adrenaline, dit is rauwe shit. Ammunitie is schaars, overal liggen vijandelijke valstrikken en met een beetje pech jammen je wapens ook nog in het midden van de combat. Stealthy en waar mogelijk gevechten vermijden is echt de way to go. Het rare is dat ik in het Taiga-level dan weer een compleet dorp uitmoord met alleen maar een kruisboog maar misschien is dat wapen gewoon bizar OP.

Vreemder is wanneer ik samen met een collega-journalist de zogenaamde 'Call of Duty-methode' ontdek: op vijanden afrennen, waarna je een promptje krijgt voor een one-hit kill of knock-out. Het is echt compleet misplaatst in een game als deze waarin je absurd veel moeite moet doen om drie kogels te vinden en waarin de meeste vijanden ook nog eens méérdere shotgunshells kunnen slikken voordat ze down gaan. Ik dacht eerst dat het kwam omdat de game op easy stond maar het was gewoon normal. Hopelijk haalt 4A Games deze bullshit er nog uit want hoe het nu is verpest dit op veel plekken de immersion, iets waar Metro Exodus het toch voor een groot deel van moet hebben.

Metro Exodus 4 

Radioactieve storm

Anyway, nadat ik 'het gebouw met die grote ijzeren antenne' gecleared heb is het tijd voor mijn volgende objective: een oude vuurtoren. Ik besluit een tweedehands truck te pakken want in deze negorij weet je maar nooit. Bovendien is het niet altijd even duidelijk waar je heen moet of wat je moet doen, en hoewel dat zeker bijdraagt aan het survivalsfeertje, kan het soms ook fucking frusterend zijn. Op het dragen van een gasmasker hoef je bovengronds overigens niet echt te letten. Er raast af en toe een radioactieve storm voorbij maar voor de rest kun je het ding gewoon in je broekzak houden.

Bij de vuurtoren help ik een chick die door 161871 bandits belaagd wordt, met als beloning een fantastisch uitzicht vanaf het topje van de toren over de Kaspische wasteland. Ik geniet er nog maar even extra van aangezien mijn volgende halte een ondergronds gangenstelsel is. Hier maakt de nieuwe sandboxgameplay plaats voor de vertrouwde claustrofobische Metro-vibe. Ineens trilt mijn controller; ik klik mijn aansteker aan en zie een dikke spin met poten als vingers over mijn arm lopen. AAAAAH!!! Als Tjeerd net al geen hartaanval kreeg heeft-ie hem nu wel! Net op dat moment gaat het licht aan, en zie ik hoe tientallen gigaspinnen zich in de bodem graven. Fuck. Met muizenstapjes baan ik me een weg door de donkere gangen. Wat er vervolgens allemaal gebeurt zal ik hier verder niet spoilen, ook omdat mijn demosessie er snel hierna alweer op zat.

Metro Exodus 5 

Aan het handje

Na zowel twee semi-lineaire omgevingen (Wolga en Taiga) als de nieuwe The Caspian-zandbak onder handen te hebben genomen, moet ik concluderen dat ik de eerste categorie toch het leukst vind en ook het beste bij Metro past. Alles voelt meer gefocused, en omdat Artyom's vriendin Anna als een soort gids met je meeloopt krijgen dingen ook meer duiding. In The Caspian miste ik uiteindelijk set-pieces zoals de kerk met de craaaaazy gelovigen uit het Wolga-level. Of de übergedetailleerde omgevingen van het Taiga-level, dat veel details herbergt over de vroegere bewoners maar nu overwoekerd is door de natuur. Schoenmaker blijf bij je leest, denk ik dan, al begrijp ik dat 4A Games eens een keer wat anders wil proberen want van alleen maar aan het handje genomen worden word je ook niet blij.

Erger dan de wel/niet open wereld discussie zijn de vele slordigheden waar ik tegenaan liep. Dingen als klem komen te zitten achter de omgeving, haperende buttoninputs en rare designkeuzes zoals wanneer je door klein kampvuur loopt en je twee seconden later in lichterlaaie staat. Ook zit er best veel lelijke screentearing in de game. Hopelijk worden deze schoonheidsfoutjes nog op tijd gefixt.

Al met al is mijn indruk van Metro Exodus echter positief. En dan heb ik van het verhaal - van oudsher toch Metro's sterkste punt - zelfs nog vrijwel niets meegekregen...

Metro Exodus 6

 

Conclusie 

Metro Exodus' open omgevingen komen wat mij betreft het best tot hun recht als je niet téveel vrijheid krijgt. Verder ziet het spel er fantastisch uit, al heeft 4A Games op bepaalde vlakken nog wel wat poetswerk te verrichten.
Metro Exodus' open omgevingen komen wat mij betreft het best tot hun recht als je niet téveel vrijheid krijgt. Verder ziet het spel er fantastisch uit, al heeft 4A Games op bepaalde vlakken nog wel wat poetswerk te verrichten.

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord