Is Rocket Arena meer van hetzelfde? 

Is Rocket Arena meer van hetzelfde? 2020-06-19T10:56:59
Het is geen geheim dat Dakota een voorliefde heeft voor alles wat ook maar een béétje competitief is. Een hero-based arenashooter gaat er dus wel in. Er zijn in de afgelopen jaren echter zoveel van dit soort games verschenen, dat hij wel een beetje op de kilootjes moet gaan passen... Weet Rocket Arena zich te onderscheiden?

Het klinkt nogal opmerkelijk, een hero-based shooter zonder kills of kogels, en tóch is dat precies wat ontwikkelaar Final Strike Games als uitgangspunt heeft gekozen voor Rocket Arena. In plaats van kills wordt er in arena’s gestreden om knock-outs, en in plaats van kogels worden er enkel raketten afgevuurd. Het hele fundament van de game rust op deze twee waarden, en dat brengt de nodige tactiek met zich mee.


Knock-outs, doelpunten en schatkisten

Nu hoor ik je denken: wat hebben deze dingen in godsnaam met elkaar te maken? Dat zal ik je uitleggen. In Rocket Arena nemen twee teams van drie het tegen elkaar op in een bescheiden arena. Dat kan in een Jungle, een drukke stad, een woestijn waar een stoomtrein doorheen rijdt, of zelfs onderwater zijn. Het enige wapen dat spelers tot hun beschikking krijgen is de raketwerper, maar wel in allerlei soorten en maten. Zoals wel vaker het geval is bij vergelijkbare titels, zoals Overwatch en Splatoon, draait Rocket Arena niet alleen om kills maken - in dit geval dus knock-outs. Er zijn namelijk verschillende modi met andere doelstellingen speelbaar, en deze lopen behoorlijk uiteen. Zo is het bij Treasure Hunt de bedoeling dat je als team de meeste munten verzamelt à la Mario. Bij Rocketball is het doel om een bal in het doel van je tegenstander te mikken.


De Knock-out-modus draait volledig om het maken van zoveel mogelijk KO’s, en dat werkt net even anders dan je gewend bent. Het is namelijk de bedoeling dat je de tegenstanders vakkundig uit de map bonjourt, enigszins vergelijkbaar met Super Smash Bros. Na een aantal rake raketten loopt de ‘levensbalk’ van de vijand op en wanneer deze vol is, betekent een raak projectiel einde verhaal. Nou ja, einde hoofdstuk in dit geval. Je wordt immers direct weer tot leven gebracht.


Bij launch zullen er in totaal vijf verschillende modi speelbaar zijn, waarvan er vier PvP zijn en één PvE. Genoeg variatie dus. Let er wel op dat je jouw team zich adequaat afstelt op de juiste modus. Uit ervaring kan ik vertellen dat je al in het characterkeuzemenu een pot kan verliezen.

Rocket

Ken je raket

Ieder personage beschikt over een ander soort raket en het is op zijn zachtst gezegd belangrijk om enigszins op de hoogte te zijn van de verschillen. Voordat je het weet, ben je als team kansloos. Hoewel niet specifiek aangegeven, maak je al snel onderscheid tussen de rollen van bepaalde personages. Persoonlijk koppel ik ze terug naar de klassieke rolverdeling van DPS, Support en Tank. Wanneer je met

drie tanks tegenover drie DPS’en staat, ga je over het algemeen een moeilijke tijd tegemoet, en dat is bij Rocket Arena niet anders.
Naast een persoonlijke raket, beschikt elk personage ook over zijn of haar eigen vaardigheden. Zo is avonturier Boone in staat om in te zoomen met zijn raketwerper en kan hij daarmee tevens stilhangen in de lucht. Kwallenmeisje Amphora kan op haar beurt veranderen in een kwal en zo op Splatoon-achtige wijze door de map heen te glijden. In tegenstelling tot genregenoten, is het bij Rocket Arena niet mogelijk om gedurende een pot te wisselen van held, en dat is tergend vervelend. Neem dus vooral even de tijd om de helden kort te bestuderen voordat je besluit om een bepaalde held je eigen te maken. Ik begrijp dat dit niet altijd even leuk is, maar gelukkig heeft Final Strike Game zijn best gedaan om dat proces zo leuk mogelijk te maken.


Ook de besturing is even wennen, want met enkel de benenwagen ga je niet winnen. Het is de bedoeling dat je voortbeweegt door middel van speciale vaardigheden en je eigen projectielen. Het is namelijk niet mogelijk om jezelf te beschadigen met je eigen raketten. Ik kwam er al snel achter dat dit een vrij effectieve manier is om jezelf te verplaatsen om vijanden te ontwijken. Zo kan je bijvoorbeeld bergen beklimmen door raketten van dichtbij te doen laten ontploffen. Binnen de kortste keren mikte ik vijand na vijand van de baan en vloog ik door de map. De driedubbele sprong en dodge-functie bieden genoeg bewegingsvrijheid, hoewel de cooldown van de dodge dat gevoel wel weer deels ontneemt. Al met al bestuurt Rocket Arena best fijn.

Rocket Arena


Genoeg te verkennen

Final Strike Games heeft er, naar eigen zeggen, alles aan gedaan om de lore van Rocket Arena zo aantrekkelijk en uitgebreid mogelijk te maken. Tijdens de presentatie ging de studio in op de uiteenlopende biodiversiteit van de planeet waar de game zich afspeelt, Crater. Vanuit alle regio’s van de planeet zijn helden afgerezen, die hun slag willen slaan in de Rocket Arena. Elke held krijgt dan ook een eigen map in naar de game. Dat betekent dus dat er tien verschillende Arena’s speelbaar zijn bij launch. Deze speelvelden zitten kennelijk boordevol met easter eggs. Verder beschikt iedere held over zijn eigen stukje geschiedenis, die te lezen is in het keuzemenu. Voor de liefhebber dus.


Ik heb me niet verveeld tijdens mijn speelsessie en de besturing voelde erg vertrouwd aan, hoewel het niet kunnen switchen tussen de helden de beleving nadelig beïnvloedt en de strategische opties beperkt. Het is dus nog even afwachten hoe precies de toekomst van de kindvriendelijke hero-based shooter eruit gaat zien, maar naar mijn verwachting is het minstens een lekkere snack.

Rocket Arena verschijnt 14 juli voor PlayStation 4, Xbox One en pc en ondersteunt cross-play tussen alle beschikbare platformen. 

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord