Hands-on: Borderlands 3 

Hands-on: Borderlands 3 2019-05-02T09:04:20
Tiny Tina, een hysterisch krijsend geweer en pestgedrag tegenover een robot waar hij zich jaren later nog voor schaamt. Drie van de vele herinneringen die Raf aan de vorige Borderlands heeft. Vraag is of hij er op die eerste exclusieve hands-on in Los Angeles er een paar bijmaakte met de volgende.

High five … aah, come on …

Tiny Tina en dat krijsende geweer ga ik niet uitleggen. Dat pestgedrag wel. In Borderlands 2 tracht de ietwat sociaal wankele en naar erkenning hunkerende robot Claptrap met jouw spelpersonage te bonden door op een bepaald moment zijn hand op te steken voor een high five. Ik vond de knop om die te beantwoorden niet onmiddellijk, waarna hij zich in een alsmaar gênantere spiraal van wegspoelend zelfrespect verloor. De ontwikkelaars hadden hem van meer dan twee minuten super-ongemakkelijke dialoog en nog ongemakkelijkere pauzes voorzien. En dat voor iets dat slechts een klein percentage van de spelers zou beleven. Het is die volledig van de pot gerukte zin voor prioriteit die mij tot een absolute fan maakt, zelfs al moest ik er een paar bugs, glitches én oké, een hier en daar wat routineuze gameplay bijnemen.


    

Zane Flynt for president

Dat een paar sleutelfiguren achter die tweede Borderlands intussen hun eigen ding zijn gaan doen, maakt dat ik toch ietwat zenuwachtig naar de ontmoeting met deze derde uitkeek. De trailer beloofde in ieder geval het beste, maar tja, dat is wat trailers moeten doen. Ontwikkelaar Gearbox pakte deze eerste gameplaydemo en hands-on in ieder geval groots aan. Honderden journo’s, vloggers en influencers werden naar een geheime locatie in Los Angeles ingevlogen. Daar mochten we aan de slag met twee personages: de Siren Amara en de Operative Zane Flynt. Wij kozen voor die laatste.


    

Oud en nieuw

Laat me het eerst effe over die 3 in Borderlands 3 hebben. Hoewel de maker deze op een nieuwe engine maakten, komt deze aflevering voor fans en veteranen heel vertrouw over. Diezelfde handgetekende stijl, dezelfde damage-cijfers die bij treffers van je slachtoffers afspatten en diezelfde korte statische slides als een bekend personage of boss de scène inkomt. De game zit ook nokvol bekende gezichten uit en verwijzingen naar de voorgangers. Tegelijkertijd beweren de makers dat deze game een perfecte instap is voor wie hier zijn eerste Borderlands-kick begint. Als zo’n fan en veteraan kan ik dat eerste bevestigen en moet ik dat tweede voor waar aannemen. De game doet in ieder geval in de aanloop van het verhaal zijn best om je in geen tijd op kruissnelheid te brengen.


   

Zane, de planeet-hopper

Goed, wij kozen dus voor Zane, de Operative met een schots accent en een ego dat maar nipt hoeft onder te doen voor dat van Simon. En misschien ook wel het meest toegankelijke personage van de vier waaruit je kan kiezen. Dus niet voor de Siren Amara, de Gunner Moze of de Beastmaster robot FL4K. Ik startte mijn 90 minuten hands-on op Promethea, de thuisplaneet van de Atlas Corporation die op het punt stond om overrompeld te worden door een vijandige ‘onderneming’. Yep, Borderlands 3 is het eerste hoofdstuk waar je Pandora kan verlaten om andere planeten aan te doen. Het juiste aantal zal pas op E3 onthuld worden. In een nieuwe trailer zagen we al wel hints naar een jungle-planeet en de ruïne van een gigantisch ruimtestation.

Ruimte-rednecks en warp speed

Het reizen tussen die sterrenstelsels doe je aan boord van het ruimteschip Sanctuary 3. Dat is meteen de hub waarin je allerlei upgrades kan doen en waar ook heel wat vertrouwde koppen hun winkel hebben gevestigd. Denk bijvoorbeeld aan de voertuig-shop van ruimte-redneck Ellie, de troffee-club van Hemlock en Moxxi’s bar. In een verloren opslagkamertje betrapten we Claptrap overigens op iets onfatsoenlijks met een defecte soortgenoot. Ook handig in die Sanctuary, een machine waaruit je alle loot kan halen die je onderweg ergens verloor of waar je niet bij kon. Op de brug van het ruimteschip krijg je een als stuurconsole vermomde fast travel om je met warp-speed naar je bestemming te brengen.

 
    

Loot op maat

Borderlands 3 doet aan coöp, ook in split-screen. Daarbij kan je kiezen tussen klassieke coöp, waarin wie eerst bij de loot is, ook effectief met die loot gaat lopen en die loot, net zoals de vijanden, geschaald is naar het level van de host-speler. Maar je kan ook kiezen voor een loot-instancing en level-balancing. Dan vindt elke speler loot van zijn level én vijanden van zijn level. Een speler van level 5 krijgt dus in dezelfde loot-kist of rond het stoffelijke overschot van een neergehaalde boss andere loot te zien. Ook als de level 23-speler waar hij mee coöpt zijn loot al eerder heeft weggegrist. Ik heb genoeg op loot-ninja’s gevloekt om dit een slimme zet te vinden, ook al kon ik het effect van die Instance-coöp niet uitproberen in mijn pure singleplayer hands-on.

 

De drone en de clone

Een van de troeven van mijn Zane Flynt personage is dat hij niet een maar twee skills kan equippen én tegelijkertijd kan activeren. Ik liet het Barrier-schild voor latere coöp-scenario’s en koos voor de SNTNL drone en de Digi-Clone. Die eerste stuurt een vliegende drone op vijanden af. Die tweede dropt een extra versie van jezelf op het slagveld die net zo hard uithaalt én je kan op elk moment naar die kloon switchen waarna je vorige belichaming de kloon wordt. Ideaal om jezelf uit benarde situaties te ‘teleporteren’ of om de aggro over twee doelwitten te verdelen. Borderlands 3 belooft veel meer boss- en sub-bossfights, maar ook de gewone gevechten spelen gruwelijk soepel.  


     

Gazillion maal twee

De gunplay krijgt echt een glansrol met opnieuw een gazillion guns, waarvan er deze keer ook een shitload over een alternatieve vuurmodus beschikken. Dat geeft je dus bijna 2 gazillion wapenconfiguraties. Ook de Tediore guns die je, eenmaal leeggeschoten, gewoon naar de kop van de vijand kan flikkeren zijn weer terug. Soms ontploffen ze als een granaat, maar we zagen er ook eentje vurend en scheldend achter vijanden aanrennen. Een ander transformeerde in 3 doelzoekende raketten en nog een ander kaatste als een dodelijke stuiterbal rondkaatste en riep bij elk contact met de grond of muur ‘auw’. Stom, maar zoals zo vaak met de Borderlands-humor, ging ik wel stuk. Nog een gun-fact: de wapens van de Atlas Corporation laten toe om er een vijand mee te taggen, waarna alle kogels automatisch in zijn richting vliegen.


     

Douchy livestreamers

Over het verhaal is nog maar weinig geweten, behalve dat jij door de Crimson Raiders als een nieuwe vault hunter wordt gerekruteerd om op Pandora de strijd tegen de Children of the Vault kult op te voeren. Die kult wordt geleid door Troy en Tyreen, oftewel de Calypso Twins, oftewel de douchiest livestreamers van het universum. Persoonlijk vond ik die iets minder grappig uit de hoek komen dan Handsome Jack, maar misschien heb ik meer tijd met ze nodig. Als oude Borderlands rot vond ik het wel geweldig om het ene moment zij aan zij te kunnen vechten met Lillith, nu de aanvoerdster van de Crimson Raiders en in mijn hands-on mocht ik dat ook zelf doen, maar met Zer0. 

 

Wordt vervolgd

Ik ga eruit met nog een paar losse dingen die ik toch nog snel wil meegeven. Herladen is in nagenoeg elke shooter een tijdrovende bitch, maar hier ziet het er toch altijd effing cool uit. Borderlands 3 zal offline te spelen zijn en geen microtransacties opvoeren. Het nieuwe Cyclone voertuig is een droom om mee door de hoekige stadsomgevingen van Promethea te scheuren. Claptrap is nog steeds zijn behoeftige-arrogante-pathetische zelf. NPC’s kunnen je terug op de been helpen, maar die second wind – waarbij je dat zelf kan doen wanneer je een vijand kan omleggen voor je leeggebloed bent – is ook terug. Dwergen afknallen ook. Oh ja, en Borderlands 3 is bloederiger dan ik me van de voorganger kan herinneren. Wordt absoluut vervolgd.

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord