Far Cry Primal - Preview 

Far Cry Primal - Preview 2016-01-26T17:08:06
Graddus is een oermens. Een moderne Neanderthaler die van vlees, geschreeuw en blote vrouwen in berenvellen houdt. Oh, en van spellen met een grote, open wereld. Eigenlijk zou Far Cry Primal dus zijn ultieme game moeten zijn...

Had je me drie jaar geleden naar mijn favoriete developer gevraagd, was het antwoord waarschijnlijk Ubisoft geweest. Far Cry 3 was net uit, ZombiU als nieuwe IP ook en Assassin's Creed had nog geen last van metaalmoeheid. Hoe anders liggen de zaken anno 2016. The Division kent uitstel op uitstel, van Just Dance ben ik misselijk en alleen Jan krijgt nog een stramme piet van Assassin's Creed. Wat ik momenteel de meest teleurstellende studio vind? Het antwoord zou zomaar Ubisoft kunnen zijn...

Gelukkig is er Far Cry, al leek deel vier toch wel erg op deel drie. Is Primal, dat met klem géén veredelde add-on/spin-off wordt genoemd, dan het frisse, pre-historische windje dat de scepsis wegblaast?

Far Cry Primal

               

Allesbehalve gastvrij

BOEM, BAF, BOEM... Terwijl ik verborgen in het gras lig, klinken de mammoet-voetstappen als kanonslagen door de vallei. Damn, die beesten zijn HUGE! Zeker twee keer zo groot als de Yeti's uit Far Cry 4, en met hun immense slagtanden minstens zo bedreigend. Direct is duidelijk dat de mens in Primal niet aan de top van de voedselketen staat. Verre van, zelfs. Buiten mammoeten, lopen er namelijk ook wolven, beren, jaguars, luipaarden en focking sabeltandtijgers rond die stuk voor stuk slechts één ding willen: jouw warme ingewanden als avondeten! En gezien de game zich 12.000 jaar geleden afspeelt, zijn je enige verdedigingsopties een speer of pijl en boog. Die je overigens ook eerst zelf moet maken. Pfoe. 

Eén en ander weerhoudt hoofdpersoon Takkar en zijn Wenja-stam er niet van om Het Land van Oros te koloniseren. De weg daarheen is echter lang, want buiten de vijandelijke fauna, zijn er ook de barbaarse Udam-stam en de mysterieuze, vuur-aanbiddende Zonnelopers. Nee, de wereld van Far Cry Primal is allesbehalve gastvrij... Goddank sta je er niet alleen voor, want op een gegeven moment krijgt Takkar de mogelijkheid om dieren te temmen en commanderen. Zo is er de uil, waarmee je de onherbergzame vlakten van Oros uit de lucht verkent. Het beestje kan zelfs bommetjes op vijanden droppen! Daarnaast kun je op mammoeten rijden of met een sabeltandtijger aan je zijde vechten. En dat, lieve lezertjes, is episch.

Far Cry Primal Village

     

Less is more

Voor deze preview speelde ik de eerste drie uur van Far Cry Primal. En eerlijk is eerlijk: ik heb me geen moment verveeld. Oké, in het begin even, toen ik voor de zoveelste grijsbruine rots in een grijsbruin moeras vol grijsbruine bomen stond en dacht 'is dit het nou?'. Maar net toen ik de controller wilde neerleggen om op te schrijven dat de wereld wat leeg aanvoelt, schrok ik op van een luide *WRAAAAAH*. Wat bleek: zat er ineens een soort oerpanter in m'n gezicht te krabben! Daarnaast is je map binnen de kortste keren weer bezaaid met sidequests, bonfires (de 'radiotorens' van Primal) en Udam-basissen die er gewoonweg om smeken veroverd te worden. Ja, het is de bekende Far Cry-structuur en nee, daarvoor verdient de game geen originaliteitsprijs, maar het gevoel van progressie is aanwezig als nooit tevoren. Zo word je middels het bekende skill-upgradesysteem steeds sterker, en weten we sinds Fallout 4 allemaal hoe verslavend het uitbouwen van een nederzetting is. 

Bovendien begon ik de 'lege' spelwereld steeds meer te waarderen. Dit is immers de focking oertijd, waarin het gevaar overal schuilgaat en de ingetogen sfeer (er is bijna geen muziek, louter de beste oerwoudgeluiden sinds Turok) je kippenvel bezorgt. Less is in Primal dus absoluut more. Iets dat overigens ook voor de combat geldt. Geen moment miste ik een mitrailleur of rocket-launcher: een kill met een rudimentaire knots voelt immers veel rauwer en persoonlijker dan dat laffe, moderne wapentuig.

Far Cry Primal

       

Wandelende clichés

Far Cry Primal ademt dus overleven, en nergens wordt dit duidelijker dan wanneer de nacht valt. In het donker komen de roofdieren massaal uit hun holen gekropen, zijn ze nóg bloeddorstiger maar valt er als goedmakertje wel unieke loot te verdienen: denk aan een zeldzame luipaardhuid voor een outfit-upgrade. Op deze momenten moet je al je vaardigheden en improvisatieskills aanwenden om kans te maken. Een stukje taktiek waardoor de game ook na een paar uur leuk blijft.

Het is daarom jammer dat Ubisoft verhaaltechnisch niet op het niveau van Rockstar of zelfs Bethesada acteert. Op één of andere manier is de ontwikkelaar nog steeds niet in staat om écht interessante personages neer te zetten. Het blijven wandelende, ééndimensionale clichés, maar wel clichés die zichzelf angstvallig serieus nemen en daardoor doodslaan. Neem de medicijnman die je van nieuwe krachten voorziet: met zijn drukke armgebaren, incoherente gemompel en stonede oogopslag lijkt hij zo uit Het Grote Boek der Karikaturen weggelopen. Na een stuk of vijf cutscènes was ik in ieder geval klaar met het 'verhaal' en bleef ik op start rammen om maar verder te kunnen spelen.

Far Cry Primal

                   

Twee gezichten

En zo blijft Far Cry Primal een game met twee gezichten. Aan de ene kant heb je de vette prehistorische setting, de rauwe combat en het fijne gevoel van progressie, maar aan de andere kant lijkt het qua structuur wel erg op zijn voorgangers en weet ook het script niet lang te boeien.

Toch, ben je net als ik al sinds Prehistorik een sucker voor de digitale oertijd, dan lijkt Far Cry Primal je op je wenken te bedienen. In ieder geval genoeg om Ubisoft weer een paar treetjes hoger op mijn lijst met favoriete game-ontwikkelaars te plaatsen...

REACTIES (59) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord