CrossfireX preview – Remedy probeert iets nieuws 

CrossfireX preview – Remedy probeert iets nieuws 2020-08-10T10:21:14
Het Zuid-Koreaanse Crossfire, dat vooral populair is in China, komt naar het Westen, en daarom maakt het Finse Remedy nu een singleplayermodus. Huh? Hoe zit dat dan? Dat vroeg Lars zich ook af, dus vroeg hij de Finnen of ze vast wat meer konden laten zien.

Even terugspoelen. Crossfire is al sinds 2007 een begrip. Tenminste, in Azië, want daar wordt dit Counter-Strike-achtige schietspel sindsdien massaal gespeeld. Dit jaar passeerde het spel zelfs de grens van meer dan een miljard (!!!) geregistreerde gebruikers, en daarmee is het de meest gespeelde multiplayergame ooit. De Koreaanse ontwikkelaar Smilegate brengt de multiplayerhit eind dit jaar ook naar Xbox One en Series X onder de noemer CrossfireX, en heeft het Finse Remedy dus benaderd om hier een singleplayergedeelte voor te ontwikkelen.

CrossfireX

Explosies en baarden

Remedy Entertainment staat bekend om games met een sterk verhaal en een flinke dosis actie, zoals Max Payne, Quantum Break en vorig jaar nog Control. Het is dan ook goed om te horen dat Remedy veel vrijheid krijgt bij de ontwikkeling van hun aandeel in CrossfireX. Zo gebruikt de studio zijn eigen Northlight Engine, die bekendstaat om prachtige lichteffecten en flink veel destructie. Dat zijn natuurlijk perfecte ingrediënten voor een first-person shooter!

Tijdens de Xbox Games Showcase werd de singleplayer onthuld met een actievolle trailer vol explosies en mannen met baarden, maar Remedy liet me ook alvast wat echte gameplay zien. De studio heeft nog nooit een first person-game gemaakt, dus ik was wel even benieuwd wat ze daar van hebben gemaakt. Hoewel de multiplayer van Crossfire erg lijkt op Counter-Strike, doet de singleplayer veel meer denken aan Call of Duty. Als we door een verlaten ziekenhuis in een fictieve Zuid-Amerikaanse stad sluipen, wordt de spanning en relatieve rust telkens bruut doorbroken door intense schietpartijen.

Remedy-look

Niet alleen kogels, maar ook rook en stukjes omgeving vliegen je om de oren. Zeker wanneer een straaljager het halve ziekenhuis tot puinpoeier schiet, of we al schietend vanuit een rijdende ambulance proberen te vluchten, is de vergelijking met Call of Duty snel gemaakt. Toch weet Remedy zelfs in een kwartiertje tijd een eigen stempel te drukken.

CrossfireX

Hoewel ik de gameplay via een stream kijk en beeldkwaliteit daardoor niet altijd even representatief is, heeft CrossfireX die typische Remedy-look, die Control bijvoorbeeld ook heeft. De realistische verlichting en gedetailleerde reflecties zorgen voor prachtige scènes. De gedachte dat ik dat straks op een Xbox Series X en een 4K HDR-televisie kan spelen, zorgt toch wel voor wat overmatig speeksel in mijn mond.

Daarnaast vallen bepaalde slowmotionscènes positief op. Remedy stond met Max Payne natuurlijk aan de wieg van bullet time, dus het is niet verrassend dat we zoiets ook terugvinden in Crossfire, al heet het nu ‘Combat Breaker’. Zo kun je nog net wat spectaculairder genieten van de prachtige lichteffecten en vernietigende vuurgevechten.

Zombies? Superhelden?

Maar alleen mooie plaatjes en slowmotion zijn waarschijnlijk niet genoeg om dit najaar op te vallen te midden van al die andere grote releases – en oh ja, twee nieuwe consoles. Ik ben daarom vooral benieuwd welke kant Remedy opgaat met het verhaal. De Finse ontwikkelaar zegt daar zelf over dat ze trouw zijn aan de bestaande lore van Crossfire, maar vrijheid hebben om eigen personages te introduceren. Nu zegt dat nog niet zoveel: Crossfire heeft over de jaren heen gigantisch veel updates gehad, met onder andere zombies en superhelden. Remedy kan dus alsnog allerlei kanten op.

Remedy kan in ieder geval niet zomaar meeliften op het (mogelijke) succes van de multiplayer. De multiplayer wordt namelijk free-to-play, terwijl je voor de singleplayer wel moet dokken. Gevoelsmatig ligt de lat daarom wat hoger, maar Remedy heeft mijn interesse in ieder geval wel gewekt. Als het in het ergste geval een Call of Duty-kloon met mooie plaatjes en slowmotion wordt, kan het toch eigenlijk niet écht fout gaan.

CrossfireX komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X en Xbox One.

REACTIES (4) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord