Civilization VI - Preview 

Civilization VI - Preview 2016-08-04T09:46:47
Geschiedenisfanaat Marvin vond het geen straf om naar het kantoor van Take Two af te reizen voor een hands-on met Civilization VI en verwachtte daarbij dat de franchise zoals altijd trouw zou blijven aan de bekende 4x-formule. Dat is ook nog zeker het geval, maar die eerste 80 beurten vormden het meest intensieve begin van een potje Civ ooit.

Laten we niet om de hete brij heen draaien, de grafische olifant in de kamer diep in de ogen kijken en zeggen waar het op staat: Civilization VI gaat er niet vandoor met de titel mooiste game van het jaar. Velen doen de nieuwe grafische stijl van Sid Meiers paradepaartje af met een vergelijking met freemium mobile games, maar de eerste speelsessie wijst uit dat de simplistische, bijna cartooneske graphics het geheel sieren. Daar komt bij dat de nieuwe engine vanaf de grond is opgebouwd met mod support als belangrijk onderdeel. Laten we eerlijk zijn, Civilization speel je niet om weggeblazen worden door mooie effecten maar om je te verliezen in een tactisch gevecht om het worden van een grootse samenleving, en dat zit wel snor. 

Civilization VI fog

Het wolkendek dat in de eerste vijf Civilizations onontdekte gebieden aanduidt is vervangen door perkament en gebieden die al ontdekt zijn maar waar geen units, steden of vriendelijke stadsstaten in de buurt van staan, staan ook op de map alsof handgetekend. Maar wees niet getreurd, die extra rekenkracht die de PC overhoudt aan deze grafische overhaul zal nodig zijn; steden worden verspreid over verschillende tiles, units geven meer info op basis van hoe ze er uit zien, je wilt natuurlijk zorgeloos kunnen in- en uitzoomen en er zijn zo veel zaken die de speler in de gaten moet houden dat flashy afleidingen niet wenselijk zijn.

                

Persoonlijkheden met een politieke agenda

Waar in de vorige Civilizations leiders als de bloeddorstige Ghandi werden verheven tot meme zal dat in deeltje zes niet meer mogelijk zijn. Elke leider houdt er namelijk een eigen politieke agenda op na, maar hoe die agenda vorm krijgt verschilt per game. De speelstijlen van alle leiders/samenlevingen worden bepaald aan de hand van de geschiedenis – persoonlijke kenmerken – en één willekeurig agendapunt. Theodore Roosevelt is daarom altijd een overbezorgde leider als het aankomt op het Amerikaanse volk, maar hij kan het ene potje rustig op zijn eigen land blijven en vrienden worden met alle stadsstaten die er zijn om een ander potje “the best defense is a good offense” als motto te nemen. De replaywaarde van (offline) Civ VI schiet hierdoor de lucht in omdat je niet zoals in voorgaande games na enkele honderden beurten iedereen wel doorhebt, en dat is waar een nieuw speerpuntje bij om de hoek komt kijken: spionage.

Civilization VI Roosevelt

In mijn speelsessie koos ik de Franse leider Catherine DeMedici, een keiharde tante – wel minder bitchy dan Victoria van Engeland, waarover meer in de preview in het blad – wiens grootste pluspunt spionage is. Om de zoveel beurten zal een spion met een paar sappige citaten komen (willekeurig of op jouw verzoek): of Pedro II van Brazilië nou tijdens een feestje een kutopmerking maakte over de Azteken of Roosevelt bij een etentje subtiel laat vallen dat hij China wil vernietigen, de kans bestaat dat jouw spion de info naar je doorsluist. Die info kun je mooi gebruiken in jouw onderhandelingen met andere samenlevingen of bij het beslissen van een strijdplan voor het winnen van de game. Winst kan ditmaal behaald worden via zogenaamde Cultural, Conquest of Technological Victory´s, maar andere aspecten als religie worden in de uiteindelijke game er ook nog bij betrokken, wat je meer een eigen speelstijl laat vormen dan ooit. 

             

Een met de natuur

Een van de dingen die Civ V in 2010 veranderde aan de eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate-mix die Civilization heet, is het schrappen van unit stacks – letterlijk unitstapels binnen een tile. Deel zes gaat een stapje verder en maakt het ook onmogelijk voor steden zelf om ‘gestackt’ te zijn en dat maakt het spelletje toch wel een stuk realistischer. Een stad met meerdere Wonders (de Eiffeltoren, een piramide, etc.) is immers erg onwaarschijnlijk, evenals het hebben van een ongelimiteerd aantal gebouwen. Dit houdt in dat een stad hoe dan ook groter wordt: de speler moet werken met districten, waarvan er een gelimiteerd aantal gebouwd kunnen worden. De bibliotheek en research lab komen bijvoorbeeld in de Campus tile, alle bootzaken worden geregeld in de Harbor tile en dingen gaan boem vanuit de Military tile. Dit spoort de speler aan om de aspecten van de samenleving (technologie, militaire strijdmacht, religie, cultuur, etc.) te verspreiden over meerdere steden, en daarbij is de natuur iets om rekening mee te houden.

Civilization VI Tech Panel

Alle districten krijgen bonussen van en reageren anders op de omgeving. Wetenschap en religie krijgen bijvoorbeeld een flinke bonus als bijbehorende districten in de bergen zijn gebouwd, en een Harbor district heeft natuurlijk water nodig. Dit maakt de map belangrijker dan ooit, en jouw positie/verspreiding erop is daarbij bepalend voor de snelheid waarmee de samenleving groeit. Terwijl districten verdeeld worden moeten de inwoners natuurlijk ook niet vergeten worden en zullen boerderijen en andere basisgebouwen de disctricten en de stad zelf moeten complementeren. Luxury resources als verfstoffen en cacao moeten de inwoners blij houden, maar ook moet nagedacht worden over waterwinning omdat het direct invloed heeft op de groei van de populatie. Civ VI maakt zo meer een puzzel van de map waarbij je niet lukraak steden kunt neerploppen, en het uitvogelen van deze puzzel is een groot nieuw pluspunt voor de franchise.

Civilization VI Espionage

                  

Diplomatie en oorlog

Laat me even een tip geven voor het geval je Civ VI meteen gaat spelen wanneer hij uitkomt: pas op voor Barbarians. Ja, ik moest ook gniffelen toen Firaxis’ Lead Producer Dennis Shirk dat tegen me zei toen een groepje Barbarian scouts langsliep, maar hij had gelijk. Vijftig beurten later was ik bezig met de zoveelste aanval van die klootzakken, wat deels te danken is aan de nieuwe tactiek van deze goddeloze, leiderloze barbaren en deels aan de procedurally generated map. Ik kreeg niet één kampje vlakbij mijn eerste stad, maar meteen drie kampen die binnen 20 beurten allemaal al een keer langs zijn gekomen met scouts, en later een offensief opzetten. Shirk sympathiseerde meteen en omdat het me allemaal te veel werd moest ik noodgedwongen hulp inschakelen van andere samenlevingen. 

Vriendjes worden met de rest, dus, en een goede eerste stap in een vriendschap tussen samenlevingen is altijd een handelsverdrag. Gelukkig kreeg ik na een x aantal beurten contact met een stadsstaat (steden die niet tot een van de grote samenlevingen behoren maar wel overgenomen kunnen worden), en dat contact (lees: het sturen van handelsreizigers) levert per stadsstaat verschillende bonussen op. Eén van die bonussen was een extra trade envoy (handelsreiziger) die mooi naar Brazilië kon reizen. Bijkomend voordeel van zo’n handelsroute is de letterlijke route; wegen tussen steden worden door handel gebouwd. Ware het niet dat er een groep Barbarians stond te wachten om de trade envoy direct kapot te maken, Brazilië mij een eikel vond omdat ik niet kwam ruilen en ik als laatste wanhoopsdaad lief moest doen tegen Victoria van Engeland. Natuurlijk kwam ze in één van mijn laatste beurten – toen ik álle Barbarians kapot had gemaakt en alleen de kampen zelf nog overbleven – om de kampen te vernietigen en er vandoor te gaan met bijbehorende goudbonussen. Deze emoties voelde ik nooit eerder bij Civilization…

Civilization VI Brazil

                     

Meer dan Civilization 5.5

Civilization VI voelt echt aan als een nieuwe game en meteen als een waardige toevoeging aan de franchise, al is tachtig beurten in zo’n gigantische en tactische game die het moet hebben van een goede balans tussen de verschillende units, speelstijlen en verschillende tijdsperiodes wel erg weinig. Er valt naast de balans (tot de release zullen alle waardes die aan de gameplayelementen verbonden zijn getweakt worden) nog veel te bezien: enkele onbekende samenlevingen, de unieke units en infrastructuren, een groot deel van de Wonders, het verloop van de Tech en Cultural trees in de eindgame, hoe het geheel er überhaupt uitziet na de Middeleeuwen en ga zo nog maar even door. 

In ieder geval belooft Civilization VI een uitbreiding te worden van de franchise op bijna elk front. Met een uitgebreidere manier van steden bouwen en specialiseren, de toegenomen invloed van de map, persoonlijkere contacten met samenlevingen en de politieke agenda’s van de leiders, meer grondstoffen, Barbarians on steroids en nog meer vrijheid in het behalen van de winst, lijkt de game zo veel meer te worden dan Civilization 5.5. Exact hoe veel meer valt nog te bezien, maar dat Civilization VI niet onder zal doen voor andere tactische (en 4x-)titels wanneer hij op 21 oktober uitkomt op PC, mag duidelijk zijn. 

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord