PC-ontwikkeling nog steeds de grootste prioriteit van Blizzard 

PC-ontwikkeling nog steeds de grootste prioriteit van Blizzard 2019-10-03T16:10:49
Bij de uitspraak: ‘Do you guys not have phones?’ balt menig gamer nog steeds zijn vuisten. Wellicht is dat een van de redenen dat Blizzard-president J. Allen Brack nu duidelijk heeft gemaakt dat de focus bij Blizzard nog steeds op PC-games ligt, ondanks dat ze daar de afgelopen tijd misschien niet erg helder over zijn geweest.

Blizzard-president J. Allen Brack legt in een interview met Gamespot uit dat de ontwikkeling van PC-games bij Blizzard nog steeds centraal staat. Deze bevestiging was misschien ook wel even nodig, nadat het bedrijf haar fans vorig jaar flink boos wist te maken met de aankondiging van de mobiele game Diablo: Immortal. Dit had Brack hierover te zeggen:

I think the thing that we did a poor job of when we announced Diablo: Immortal was contextualizing what we think the future can be and what we think of mobile in particular. And I also think the key thing that was lost, that we did a poor job double emphasizing, is we are a PC developer first. And then we look for other platforms that we think are awesome that can support the types of game play experiences that resonate with the type of games and values that we want to put forth into the world. And the example of that is, there was a little bit of a backlash when we [announced] that we were going to port Diablo 3 to console as well.

Vervolgens geeft Brack aan dat hij denkt dat spelers verrast zullen zijn door de kwaliteit van Diablo Immortal, wanneer de game in november uitkomt. Wel geeft hij toe dat ze het feit dat Blizzard PC-ontwikkeling niet gaat verlaten voor mobiel en console beter hadden communiceren. Die conclusie had de community echter al láng voor Blizzard getrokken…

Diablo: Immortal

Voor iedereen die de controverse rondom Diablo: Immortal gemist heeft: toen vorig jaar tijdens BlizzCon werd aangekondigd dat Diablo: Immortal de volgende game van Blizzard zou zijn, waren fans van de ontwikkelaar laaiend. Voor hen voelde het alsof Blizzard ‘spit in our faces’, want iedereen zat met smacht op een nieuwe PC-titel te wachten, niet op een mobiele game. De cinematic trailer van Diablo: Immortal kreeg dan ook de volle lading: de video heeft al 751 duizend dislikes ontvangen, tegenover een magere 29 duizend likes.

Het is onduidelijk wat dit precies betekent voor de nabije toekomst van Blizzard. Wanneer Brack wordt gevraagd naar de balans tussen het hergebruiken van oude IPs en het introduceren van nieuwe IPs, vertelt hij een lang verhaal over de grote namen Warcraft, Starcraft, Diablo en Overwatch en hoe deze franchises gebruikt worden om nieuwe games mee te maken, zoals Heroes of the Storm en Hearthstone. Een echt toekomstbeeld schetst Brack echter niet, behalve dan dat de Overwatch League het op dit moment goed doet en dat ze hier de komende tijd verder op willen bouwen. Kunnen we de komende jaren dus nieuwe IPs van Blizzard verwachten? Misschien weten ze het zelf nog niet eens…

Aan het einde van vorig jaar blikte PeterKoelewijn terug op de grootste fouten in de game industrie van 2018, en vanzelfsprekend stond Diablo: Immortal er tussen. Ook bekeek hij het grotere probleem van iets dichterbij, in zijn blog over Blizzard.

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord