Nieuwe YouTube-regeling staat meer gamegeweld toe voor content creators 

Nieuwe YouTube-regeling staat meer gamegeweld toe voor content creators 2019-12-03T16:49:20
Sinds gisteren is er een YouTube-regeling in werking gegaan, die het makkelijker maakt voor YouTubers om gewelddadige videogamecontent te uploaden. Ze hoeven niet meer bang te zijn dat dergelijke video’s een leeftijdsrestrictie ontvangen, want dat gebeurt zelden meer.

YouTube heeft bekendgemaakt dat een nieuwe regelgeving sinds 2 december in werking is gegaan die invloed heeft op makers van gamevideo’s. Je kan voortaan video’s maken met gewelddadige videogamecontent zonder je zorgen te hoeven maken dat de video een leeftijdsrestrictie ontvangt.

Deze nieuwe regelgeving is precies hetzelfde als de manier waarop YouTube andere entertainment-gerelateerde content behandeld, zoals televisie en films. In de toekomst zijn bijna alle gamevideo’s dus toegestaan voor iedereen, zonder dat je een account nodig hebt dat zegt dat je 18 jaar of ouder bent. Het gaat echter niet om alle gamevideo’s, want video’s waarin extreem geweld het enige doel is van het filmpje, kunnen nog wel een leeftijdsrestrictie ontvangen. Denk hierbij aan een Fatality uit Mortal Kombat. Kortom:

There will be fewer restrictions for violence in gaming, but this policy will still maintain our high bar to protect audiences from real-world violence.

Deze nieuwe regelgeving is echter niet van toepassing op advertenties. Als een video als te gewelddadig wordt beschouwd voor advertenties, zelfs als YouTube er nu dus tevreden mee is, kan het nog steeds gebeuren dat er geen advertenties op de video verschijnen.

YouTube

Dit is al tijden best wel een probleem voor veel content creators, aangezien velen afhankelijk zijn van advertenties om geld te verdienen. YouTube CEO Susan Wojcicki is hiervan op de hoogte, en vertelde hier laatst het volgende over:

We’re working to identify advertisers who are interested in edgier content, like a marketer looking to promote an R-rated movie, so we can match them with creators whose content fits their ads. In its first month, this program resulted in hundreds of thousands of dollars in ads on yellow icon videos.

De ‘yellow icon videos’ waar ze het over heeft, zijn video’s met een geel icoontje dat YouTubers zien wanneer er geen reclames op een van hun video’s te zien zijn.

Hoewel dit dus een stap in de goede richting is, zijn content creators nog niet helemaal tevreden.

Kijk jij veel naar YouTube, of ben je meer van de betaalde streamingdiensten? Lees hier over Amazon Prime Video, HBO Max, Disney+ en Netflix vergeleken.

REACTIES (3) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord