CD Projekt Red over loot boxes 

CD Projekt Red deelt mening over loot boxes 2018-02-16T11:16:00
Alle controverse rondom loot boxes houdt maar niet op. Nu heeft ook de CEO van ontwikkelaar CD Projekt Red, Adam Kiciński, z'n mening gegeven over het nogal gevoelige onderwerp.

Loot boxes zijn een hot item in gameland momenteel. Sinds de manier waarop ze geïmplementeerd werden in Middle-earth: Shadow of War en al helemaal in Star Wars Battlefront 2, zijn gamers het model helemaal zat. De backlash was zo groot dat in meerdere landen, waaronder Nederland, onderzoeken zijn begonnen om te kijken of loot boxes verboden moeten worden.

De CEO van CD Projekt Red, Adam Kiciński, heeft over loot boxes gesproken met PC Gamer. In november liet de ontwikkelaar namelijk weten dat Cyberpunk 2077 ‘online elementen‘ zal bevatten. Veel gamers waren niet blij om dit te horen, maar Kiciński zegt dat niemand zich zorgen hoeft te maken. PC Gamer vroeg aan Kiciński wat zijn kijk is op loot boxes, of alle controverse eromheen de discussie te veel domineert, vooral als we het over singleplayer games hebben. Kiciński vindt het terecht dat gamers het zat zijn en zo vocaal zijn over hun irritatie. Hij vindt dat wanneer je de volle mep betaalt voor een game, dat je een complete en gepolijste ervaring mag verwachten met veel content:

'Conversation' sounds way too nice to describe what was happening last year. I would rather call it community backlash. And this time around, it wasn’t just the hardcore community, there were a lot of really pissed off gamers out there and they decided to speak up. Where we stand is quite simple and you could see it with all of our past releases—most recently The Witcher 3: Wild Hunt and GWENT. If you buy a full priced game, you should get a big, polished piece of content, which gives you many, many hours of fun gameplay.

‘Veel content’ valt moeilijk te definiëren volgens Kiciński. Dit hangt af van het soort game dat je maakt. CD Projekt streeft er in ieder geval voor om elke game een hoofdverhaal van minstens 50 tot 60 uur te maken en dan nog honderden uren aan optionele content. Dit noemt Kiciński een eerlijke deal:

The definition of ‘many’ may vary on a title-by-title basis, but in our case it was always 50-60+ hours of the main story-line, with up to a couple of hundred of hours of side activities—if you really wanted to max out the title. To me, this is a fair deal. You get what you paid for, plus we are always trying our best to overdeliver. There is no better PR than a happy gamer recommending your title to their friends.

En als je DLC wil maken, zorg er dan voor dat het volwaardige uitbreidingen zijn. Kiciński vergelijkt de DLC van de Witcher 3 met de uitbreidingen die je vroeger kreeg voor games zoals Baldur’s Gate. Hij is van mening dat dit ze ook is gelukt en dat zowel Blood and Wine als Hearts of Stone veel nieuwe en kwalitatieve content toevoegen.

De standalone kaartgame GWENT bevat wel microtransacties, maar deze game is gratis en de microtransacties zijn volgens Kiciński zeker niet nodig. Je kunt alle kaarten vrijspelen zonder te betalen. Je bespaart gewoon tijd als je besluit geld uit te geven:

The above covers full-price titles, but there’s also free-to-play territory. Here we have GWENT, where you can buy card kegs and some vanity items. Again, the deal is simple—you can play the game for free and craft your desired card collection this way, or decide to spend money and get card kegs. The choice is yours, and the only thing you pay for is time and convenience.

Kiciński benadrukt nogmaals dat hij blij is dat gamers gepassioneerd zijn en het heel duidelijk laten weten wanneer ze het ergens niet mee eens zijn. Hij vindt dat ontwikkelaars vaker moeten denken aan hoe de gamers ergens op zouden reageren in plaats van alleen maar denken aan al het geld wat ze kunnen verdienen.

The moment they feel you are reaching out for their wallet in any unfair way, they will be vocal about it. And—frankly speaking—I think it's good for the industry. Things often look great from a spreadsheet perspective, but decision makers often aren’t asking themselves the question of 'How would gamers feel, or is this offer a fair one?'. Gamers are striking back, and I really hope this will change our industry for the better.

Tot slot vraagt PC Gamer nog of er plannen zijn om ooit het universum van de Witcher-games te bezoeken. Kiciński zegt dat de franchise veel voor de ontwikkelaar betekent, wat komt omdat ze er zoveel jaren aan gewerkt hebben. Ze zijn zeker niet van plan om de franchise te laten vallen en Kiciński moedigt iedereen aan om GWENT te proberen als je de personages mist. Maar voorlopig gaat de ontwikkelaar zich keihard focussen op Cyberpunk 2077.

We’ve devoted a big part of our lives to The Witcher and it means a lot to us, so we’re definitely not abandoning this universe. If you miss your favourite characters—give GWENT a go. If you’re a fan of storytelling, there’s Thronebreaker coming out in the near future. However, in terms of big RPGs, it’s time for Cyberpunk 2077.

Niet dat we weten wanneer Cyberpunk 2077 uit gaat komen. Sven heeft een artikel geschreven over alles wat we in ieder geval wel weten over de game. Hopelijk krijgen we meer informatie en een releasedatum tijdens de E3. Waarschijnlijk gaan we eindelijk wel meer horen, want de Twitter van Cyberpunk 2077 kwam opeens weer tot leven na vijf jaar stilte.

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord