'E3-demo van Cyberpunk 2077 was nagenoeg nep

'E3-demo van Cyberpunk 2077 was nagenoeg nep' 2021-01-16T22:07:10
Het sneeuwde niet alleen in Brabant gisteren: de Wacht zag de nieuwtjes ook op zich neerdwarrelen. Daarom lees je vandaag over Sony, dat de releasedata van PS5-games uit de CES 2021-trailer heeft gesloopt. Ook blijft er volop vuile Cyberpunk-was opduiken en moeten PC-spelers Hitman 2 kopen om levels de ontgrendelen in Hitman 3. De Wacht heeft er zin in, dus daar gaan we!


'E3-demo van Cyberpunk 2077 was nagenoeg nep'

Voordat de Wacht begint, buckle up. Dit nieuwtje is wat langer dan je gewend bent.

Sjonge jonge, de shitstorm rondom Cyberpunk 2077 gaat maar niet liggen. Een paar dagen nadat medeoprichter van CD Projekt RED Marcin Iwiński in een video opnieuw excuses maakt voor de slechte uitrol van Cyberpunk 2077, ligt er weer een pittig achtergrondartikel van Bloomberg. Daarin wordt nogmaals aangegeven hoe ernstig het publiek voor de gek is gehouden in aanloop naar de release, want Jason Schreier sprak met twintig mensen die bij de Poolse ontwikkelaar werken of gewerkt hebben.

Wat blijkt: het ontwikkelproces was veel te ambitieus, de planning was dramatisch en… de 48-minuten durende E3-demo uit 2018 was zo goed als fake! Volgens bronnen, die voor het eerst over het debacle praten, stond de marketingcampagne bij CD Projekt RED op plek één. Dit ging ten koste van het ontwikkelproces en beheerste op een zeker moment zelfs de complete planning richting release. Dit was volgens de werknemers ook de aanleiding om flink te gaan crunchen en werkweken van zes dagen in te stellen.

De ellende begon in 2016, toen Adam Badowski als studiohoofd aan de slag ging en een hoop dingen veranderde aan Cyberpunk 2077, dat in 2012 al werd aangekondigd. Zo wilde Badowski het gameplayperspectief veranderen van third-person naar first-person, wat tot flinke discussies leidde met collega’s; sommige van hen verlieten daardoor zelfs de studio. CD Projekt moest eigenlijk investeren in nieuwe technologie en personeel om die technologie toe te passen; de aanwezige teamleden waren na jaren van third-person Witcher-games niet klaar voor een plotselinge ommezwaai naar een first-person sci-fi-titel.

Daarbovenop kwam het feit dat Cyberpunk 2077 een totaal nieuwe engine nodig had. Die werd gelijktijdig met het ontwikkelproces gebouwd. Twee grote taken tegelijk uitvoeren is meestal niet zo’n slim idee, werd ook duidelijk bij het personeel. Een van de bronnen vergelijkt de situatie met het besturen van een trein terwijl de rails tegelijkertijd nog wordt gelegd. Daardoor was de E3-demo die in 2018 werd geshowd ook harstikke nep; de gameplay-systemen in die demo waren nog helemaal niet gecodeerd. Features als vliegende auto’s, een logisch politiesysteem en wall-running bestonden gewoon niet. Achteraf heeft Projekt RED alleen bevestigd dat de laatstgenoemde feature door 'ontwerpkeuzes' niet in Cyberpunk 2077 zou zitten.

Volgens de bronnen is de verklaring die Marcin Iwiński afgelopen week gaf ook niet helemaal waar. Hij zei in de video namelijk dat de problemen die spelers nu ervaren tijdens playtests niet boven kwamen drijven; totale lariekoek volgens de werknemers. De problemen kwamen wel aan het licht, maar het team had simpelweg geen tijd meer om ze te fiksen.

Het achtergrondartikel vertelt nog veel meer over de ellende van Cyberpunk 2077. Lees 'm dus vooral even rustig door met een kopje koffie als je alles wil weten. De Wacht geniet momenteel -ondanks de vele crashes op PS4 Pro- keihard van de game en zijn geweldige soundtrack, maar voelt zich na het artikel van Bloomberg toch steeds meer bedrogen door de studio. Of CD Projekt RED het beoogde eerherstel ook echt voor elkaar krijgt met alleen patches en updates, betwijfelt hij dan ook ten zeerste…
    

Sony sloopt releasedata PS5-games uit CES 2021-trailer

Afgelopen week liet Sony een trailer zien tijdens CES 2021, waarin verschillende PlayStation 5-games een releasedatum kregen. Aan het einde van die trailer zag je een hoop kleine lettertjes onder het PlayStation-logo, die duiden op releaseperiodes voor third party-games als Ghostwire: Tokyo, Pragmata, Project Athea en Kena: Bridge of Spirits. In een nieuwe versie van de trailer op YouTube worden die games echter niet meer vermeld. Opmerkelijk, toch? Hieronder zie je een screenshot van het einde van de oorspronkelijke trailer:

 

Het lijkt erop dat Sony tijdens CES per ongeluk releaseperiodes heeft onthuld. Normaal gesproken zou het groot nieuws zijn dat bijvoorbeeld Kena: Bridge of Spirits in maart uit zou komen, of dat Ghostwire: Tokyo in oktober verschijnt. Dat het gemeld werd in de kleine lettertjes aan het einde van de trailer, zou kunnen betekenen dat het om een foutje gaat. Daarnaast zie je onderaan ook een spelfoutje staan bij de releasedatum van Hitman 3; Januray 2021. Nóg een aanwijzing dat Sony een foutje heeft gemaakt. Hieronder zie je de screenshot uit de nieuwe trailer:

De Wacht vraagt zich nu af: hebben de third party-ontwikkelaars, waaronder Capcom en Square Enix, zich bij Sony gemeld dat de aangegeven releaseperiodes niet kloppen, of zijn ze accuraat en mochten we dat simpelweg nog niet weten? Deze actie van Sony is in ieder geval duidelijk; hier valt niets te zien, move along en we gaan lekker over tot de orde van de dag!
    

Welke exclusieve games komen dit jaar naar Xbox Series-consoles?

Microsoft heeft een lijst samengesteld van alle games die dit jaar exclusief op de Xbox Series-consoles verschijnen. Handig om een snel overzicht te krijgen van wat er qua exclusieve titels aan zit te komen Xbox. Check de lijst hieronder:

  • Adios – 2021
  • The Artful Escape – 2021
  • The Ascent – 2021
  • The Big Con – 2021
  • CrossfireX – 2021
  • Dead Static Drive – 2021
  • Echo Generation – 2021
  • ExoMecha – 2021
  • Exo One – 2021
  • The Gunk – 2021
  • Halo Infinite – 2021
  • The Last Stop – 2021
  • Lake – 2021
  • Little Witch in the Woods – 2021
  • The Medium – January 28
  • Microsoft Flight Simulator – Summer 2021
  • Psychonauts 2 – 2021 – technically not a console exclusive, but it’s launching into Xbox Game Pass
  • RPG Time – 2021
  • Sable – 2021
  • Scorn – 2021
  • She Dreams Elsewhere – 2021
  • Shredders – 2021
  • Song of Iron – 2021
  • Tunic – 2021
  • Twelve Minutes – 2021
  • Unexplored 2: The Wayfarer’s Legacy – 2021
  • Warhammer 40K: Darktide – 2021
  • Way to the Woods – 2021
  • The Wild at Heart – 2021

In de lijst zie je titels als The Medium, Halo Infinite, Scorn en CrossfireX voorbijkomen, maar Microsoft geeft op de eigen site aan dat deze lijst door het jaar heen zal worden aangevuld. De Wacht heeft  in ieder geval al een semi-aanvulling voor je, maar die lees je later in deze N8W8!
    

Capcom Cup gaat wederom niet door

De beste Street Fighter V-spelers ter wereld kunnen ook dit jaar niet tegen elkaar strijden in een fysieke editie van de Capcom Cup. Capcom Pro Tour, die het toernooi organiseert, maakte het nieuws vrijdag bekend op zijn eigen website. Het toernooi werd in juni vorig jaar verzet naar 19 februari en verplaatst van Parijs naar de VS, maar de COVID-pandemie grijpt nog veel te hard om zich heen om een fysiek toernooi te organiseren.

While we strongly believe that we could have executed a great event with limited risk to players, staff, and crew, we have reevaluated as the situation has evolved and the state of this global pandemic has heightened.

Capcom organiseert als goedmakertje wel de online Season Final, waarin de beste spelers van deze season tegen elkaar strijden. Uitnodigingen voor de Final worden op dit moment verstuurd. Binnen een paar weken worden alle details over de Season Final gepubliceerd op de site van Capcom Pro Tour.


    

Hoe draait Doom Eternal op Nintendo Switch? Digital Foundry zoekt het uit!


    

S.T.A.L.K.E.R 2 komt op releasedatum naar Game Pass, protagonist onthuld

Afgelopen oudejaarsdag zag je een gloednieuwe in-engine teaser van S.T.A.L.K.E.R 2 en afgelopen vrijdag kwam ontwikkelaar GSC Game World met een developer update met wat achtergrondinformatie over de teaser. Wat je vlak voor de jaarwisseling zag was geruïneerde school net buiten de Oekraïense stad Pripyat, waar de kerncentrale van Tsjernobyl in 1986 ontplofte. Terwijl een onbekend personage door de ruïne struint kleurt de lucht rood en beginnen objecten in de ruimte te zweven. Een onheilspellend maar bekend verschijnsel, wordt duidelijk in de dev update.

De teaser beleefde je vanuit het perspectief van Sif, de protagonist in S.T.A.L.K.E.R 2. Waar de gloednieuwe stalker precies naar op zoek was in de teaser is niet bekend, maar wat de bloedrode lucht en zwevende objecten moeten voorstellen wel. Het gaat om zogenoemde emission, een terugkerend fenomeen in de S.T.A.L.K.E.R-games. Er komt enorm veel energie vrij tijdens emissions, waardoor iedereen die eraan wordt blootgesteld binnen luttele seconden sterft. Zo snel mogelijk schuilen is de enige manier waarop je kan overleven.

GSC Game World zegt verder dat de ontwikkeling van S.T.A.L.K.E.R 2 lekker gaat. De studio wil een product van de hoogst mogelijke kwaliteit afleveren en dat lijkt goed te lukken met de snelle SSD en ray tracing-ondersteuning op Xbox Series X en S. Op Series X wordt 4K-resolutie ondersteund, waardoor de studio denkt de ultieme ervaring te bieden die het voor ogen heeft.

De exacte releasedatum van de game is nog niet bekend, maar zeker is dat S.T.A.L.K.E.R 2 in ieder geval op de releasedatum speelbaar is via Xbox Game Pass. De game komt ook uit voor PC.
    

PC-spelers moeten Hitman 2 opnieuw kopen om levels de ontgrendelen in Hitman 3

Hitman 3 belooft de ultieme huurmoordenaarssimulatie te worden volgens ontwikkelaar IO Interactive. De studio heeft het zogenoemde Access Pass-systeem in het leven geroepen, waardoor alle levels uit Hitman 1 & 2 speelbaar worden in de derde deel. Hiervoor hoef je alleen maar de speciaal uitgegeven Access Pass DLC-pakketten te kopen, of ze gratis te downloaden als je de exemplaren al in bezit hebt.

Dat proces moet lekker soepeltjes verlopen: heb je de games in je bibliotheek staan, dan herkent Hitman 3 dat automatisch en kan je de Acces Passes zo binnenhalen. Heb je fysieke exemplaren, dan moet je een korte handleiding volgen om de content te downloaden. So far, so good zou je zeggen.

PC-spelers lopen echter tegen een vervelend probleem aan. Hitman 3 is namelijk een Epic Games Store timed-exclusive, waardoor je Hitman 1 & 2 in bezit moet hebben voor de Epic Games Store om de levels toe te voegen. Eén dingetje: Hitman 2 staat helemaal niet op de Epic Games Store! De GOTY-versie van de eerste Hitman-game wel, waardoor je deel twee als DLC moet kopen om 'm als Access Pass DLC toe te voegen aan Hitman 3. Snap je 'm nog? De Wacht is zichzelf al helemaal kwijt in dit nieuwtje. Het is best bizar, maar waar.

Dus, wat te doen? IO Interactive heeft daar geen antwoord op, maar zegt hun uiterste best gedaan te hebben om het proces voor PC-spelers goed te laten verlopen:

We've done everything possible to make this process smooth and player-friendly. However, due to various circumstances out of our control, we want to acknowledge that the process is different to our initial plans for PC players.

Vorig jaar in augustus hing de ontwikkelaar nog veel positiever verhaal op over het importeren van de Steam-licentie van Hitman 2 naar de Epic Games Store. De situatie lijkt sindsdien dus nogal veranderd, maar IO Interactive heeft er nog niets over gezegd. Ze hebben nog drie dagen de tijd om met een oplossing te komen, want Hitman 3 verschijnt aanstaande woensdag 20 januari voor. De game komt ook naar PS4, PS5, Xbox Series X/S en Xbox One. Via cloud gaming kunnen Switch-spelers ook genieten van de game.

REACTIES (66) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord