Bungie breekt met Activision en behoudt Destiny-rechten 

Bungie breekt met Activision en behoudt Destiny-rechten 2019-01-11T02:25:30
De hel is nog niet bevroren en Pinksteren en Pasen vallen vooralsnog niet op dezelfde dag, maar Activision en Bungie zijn wel uit elkaar. Wtf? Verder in de Nachtwacht: Mortal Kombat 11-coverart, Catherine Classic naar PC, een flinke Assassin’s Creed Odyssey-patch en meer. Goedemorgen!

Bungie en Activision uit elkaar, Bungie behoudt Destiny

Ontwikkelaar Bungie en uitgever Activision houden hun samenwerking voor gezien, zo laten de twee partijen vannacht weten. Bungie had eerder op de dag al het heugelijke nieuws gedeeld met alle medewerkers, die naar verluidt direct de champagne erbij pakten en spontaan begonnen te juichen (via Kotaku). De reden voor de vreugde is tweevoudig: aan de ene kant behoudt Bungie de Destiny-franchise, aan de andere kant is er geen grote boze uitgever meer om het ontwikkelingsteam te pushen elk jaar weer een nieuw Destiny-deel uit te persen. Bungie staat vanaf vandaag dus vrij om een eigen pad te creëren, zo laten ze daar weten via een blogpost:

We have enjoyed a successful eight-year run and would like to thank Activision for their partnership on Destiny. Looking ahead, we’re excited to announce plans for Activision to transfer publishing rights for Destiny to Bungie. With our remarkable Destiny community, we are ready to publish on our own, while Activision will increase their focus on owned IP projects.

Destiny 2 Forsaken

De overname van de franchise zal niet van de een op de andere dag plaatsvinden – gedoe rondom rechten is nooit zo makkelijk – maar de eerste stappen zijn gezet. Voor de rest blijft de Destiny-molen rustig doorgaan alsof er niets is gebeurd, zo blijft de game zelfs nog op Blizzards Battle.net staan. Destiny kwam in 2014 uit en kende ondanks z’n rumoerige expansion- en updatereleases een uitstekende eerste paar jaren. Ook de sequel Destiny 2 en Destiny 2: Forsaken werden goed ontvangen door vele fans, maar Activision was een stuk ongelukkiger door tegenvallende verkoopcijfers. Dat zal ongetwijfeld iets te maken hebben gehad met de breuk.

De spanningen tussen de uitgever en ontwikkelaar liepen de laatste jaren ongetwijfeld op, met als grootste creatieve buzzkill natuurlijk het plan van Activision om elke herfst een nieuwe Destiny of Destiny-uitbreiding klaar te hebben. Bungie gaat eerst in ieder geval nog content maken voor Destiny 2, en werkt tegelijkertijd aan een compleet nieuwe game (met dank aan een investering van 100 miljoen dollar door NetEase). Hoe de toekomst er voor de ontwikkelaar uit komt te zien is een raadsel, maar ze gaan dus zeker niet stil zitten:

We’ll continue to deliver on the existing Destiny roadmap, and we’re looking forward to releasing more seasonal experiences in the coming months, as well as surprising our community with some exciting announcements about what lies beyond.

Destiny 2 Forsaken
                             

Ed Boon onthult officiële Mortal Kombat 11 cover art

Get over here, want er is een mooi stukje kunst van Mortal Kombat 11 onthuld. Niet zomaar een mooi stukje kunst, maar hét stukje kunst dat op de voorkant van de gamehoes zal prijken. De cover mag geen verrassing heten, want dat een icoon als Scorpion op de voorkant van een nieuwe Mortal Kombat-game staat is niet meer dan logisch. Voor de rest is de cover lekker sober; veel meer dan een dreigende Scorpion heb je ook niet nodig om je games te verkopen in winkels.

En mocht je het vergeten zijn: het duurt ook niet erg lang meer tot we meer info over MK11 krijgen, wat ongetwijfeld gepaard gaat met een gameplayonthulling en mogelijk wat nieuwe personages. Althans, dat is wat de officiële Mortal Kombat 11-Twitter teaset in aanloop naar het onthullingsevenement van NetherRealm via Twitch, aankomende 17 januari.

             

THQ Nordic heeft Outcast in handen

Sommige ontwikkelaars zijn er niet vies van een hoop bestaande IP’s over te nemen en vervolgens met een groot deel ervan jaren lang niets te doen. Hopelijk gaat hetzelfde niet op voor THQ Nordic en Outcast, dat de inmiddels 20 jaar oude franchise heeft overgenomen. Via een persbericht maakt THQ Nordic bekend dat de IP is overgekocht van de drie originele makers, maar er zijn nog geen plannen voor een nieuwe Outcast-game in zicht. De studio nam eerder al IP’s als Alone in the Dark en TimeSplitters over.

Outcast, een sci-fi game waarin een ex-marinier een verre planeet genaamd Adelpha verkent, viert dit jaar z’n twintigste verjaardag. Een remaster genaamd Outcast 1.1 verscheen in 2014, en in 2017 kwam een remake genaamd Outcast: Second Contact naar PS4 en Xbox One.


                                

Catherine Classic nu beschikbaar op PC

Het hing al even in de lucht, maar de kogel is nu eindelijk door de kerk: Catherine Classic is vanaf vandaag verkrijgbaar op PC, via Steam. Catherine Classic is de opgepoetste versie van de Catherine die in 2011 uitkwam voor Xbox 360 en PS3. Dat 4K-ondersteuning, een ongelimiteerde framerate en zelfs Japanse stemmen. Je kunt Catherine Classic zien als een voorproefje aangezien op 14 februari de full-on remake Catherine: Full Body uitkomt voor PS4. Helaas geldt die datum alleen nog voor Japan en volgt de Westerse release pas later in het jaar.

Mocht je nou denken “huh, de Wacht zegt alleen PS4 en niet PS Vita!” dan heb je gelijk, want Atlus maakt vannacht zo goed als bekend dat de Westerse versie van Cahterine: Full Body exclusief naar PS4 komt. Op de officiële Catherine-website is alleen dat platform te zien bij de Westerse editie van de game en ook in een recente tweet van Atlus wordt geen PS Vita-versie genoemd:

                   

Sega en Atlus teasen meer PC-ports

De PC-port van Catherine, oorspronkelijk een consolegame, is te danken aan een samenwerking tussen Sega en Atlus - de Japanse ontwikkelaar/uitgever van onder andere Persona 5 en Shin Megami Tensei. En wat blijkt, deze Catherine-port zou wel eens de eerste van vele PC-ports van Atlus-games kunnen blijken. Of in de woorden van Sega: “We hope to have more exciting news to share from Sega/Atlus in regards to publishing on PC in the future.”

Wat dat inhoudt is nog maar de vraag, maar er zijn genoeg interessante Atlus-games die een PC-port niet zouden misstaan. Zo zijn Persona 5 en Yakuza Kiwami 2 bijvoorbeeld nog niet uit op PC, maar bestaat de kans ook dat oude games als uit de Megami Tensei-franchise hun opwachting zullen maken.

Persona 5
                            

Een blik op het ontwikkelingsproces van Metro Exodus (1/3)

De Wacht heeft immens veel zin in Metro Exodus. De wereld die Dmitry Glukhovsky creëerde is al tweemaal op fantastische wijze naar een game vertaald, en na de onthullingsvideo’s en gameplayvideo’s lijkt dat in deel 3 ook helemaal goed te komen. Maar een game als Metro Exodus wordt natuurlijk niet in een paar dagen gemaakt, en om dat maar even te verduidelijken (en je een inzicht te geven in het creatieve proces natuurlijk) delen 4A Games en Deepsilver een korte documentairereeks via YouTube. Deel 1 van de 3 staat nu online, waarin onder andere gepraat wordt over hoe het was voor de ontwikkelaars om van de bekrompen metrotunnels in de eerste twee Metro’s naar de bovengrondse realiteit van Metro Exodus te gaan.

Metro Exodus komt op 15 februari uit voor PC, PS4 En Xbox One.


                          

Final Fantasy 10/10-2 HD Remaster en Final Fantasy 12 in april naar Switch en Xbox One

De HD Remaster van Final Fantasy 10/10-2 komt evenals Final Fantasy 12 binnenkort al naar de Nintendo Switch en Xbox One. De games werden in september van 2018 al aangekondigd voor deze consoles maar specifieke releasedata waren er nog niet. Tot nu: Final Fantasy 10/10-2 HD Remaster komt uit op 16 april, Final Fantasy 12: The Zodiac Age op 30 april. Beide games waren zoals je mogelijk weet oorspronkelijk PS2-games; de Switch- en Xbone-ports bevatten natuurlijk wel wat grafische upgrades ten opzichte van die oude delen. Beide ‘enhanced’ games zijn al even uit voor PC en PS4.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster
                         

Assassin’s Creed Odyssey Update 1.1.2 staat klaar om te downloaden

Ubisoft heeft een flinke patch voor Assassin’s Creed Odyssey het wereld wijde web opgegooid. Volgens de patch notes is ‘ie 4 GB op Xbox One, 3,9 GB op PS4 en 3,3 GB op PC, maar daar zitten dan ook een hoop toevoegingen bij. Zo is er een Level Scaling Option, waarbij je kunt kiezen of vijanden bijvoorbeeld altijd met jouw mee levelen of dat ze een X aantal levels onder die van jou blijven haken. Andere toevoegingen zijn twee Mercenary Tiers, iets genaamd Hephaistos’s Workshop en nieuwe Mastery Levels. De Wacht heeft hieronder een korte samenvatting voor je bijgevoegd – wil je meer weten over de patch, check dan de patch notes eens.

  • Added in-game support for Episode 2 Shadow Heritage and upcoming Lost Tales of Greece
  • Added Level Scaling Option
  • Added two Mercenary Tiers and benefits
  • Added Hephaistos's Workshop
  • Added new Mastery Levels
  • Addressed an issue that prevented Home Sweet Home from completing
  • Myrrine will continue to travel to her destination in A Mother's Prayer and The Paros Blockade
  • Players can now interact with Roxana to accept Sparring with Roxana
  • Players missing their Odyssey arc in the Quest Log after talking to Herodotos during the Serpent's Lair will now be able to continue their journey
  • Addressed various issues with Engravings not increasing stats as intended
  • Addressed an issue where the camera couldn't be moved in Photo Mode

Assassin's Creed Odyssey
                              

Dat was hem weer! Fijn weekend alvast, lateeehr

Obi-Wan Kenobi + kitty

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord