Wat willen we zien in Fable voor de Xbox Series X

Wat willen we zien in Fable voor de Xbox Series X? 2020-08-02T13:26:15
De nieuwe Fable is aangekondigd voor de Xbox Series X, met Forza Horizon-maker Playground Games aan het roer. De auto’s gaan er dus fantastisch uitzien! Maar PeterKoelewijn heeft nog wel wat andere dingen die hij in de nieuwe Fable wil zien.

Wat weten we al?

Dat Playground Games aan een nieuwe Fable werkt, was al een tijdje een openbaar geheim. Daarom is het goed om eerst even naar de geruchtenmolen te kijken. Aan de hand van de reveal trailer weten we namelijk alleen dat er humor, feetjes en kikkers in de game zitten.
Een gewiste Reddit-post lekte vorig jaar nog zeer uitgebreide details over het verhaal en de gameplayinnovaties die Playground zou doorvoeren. Albion en Aurora zouden vernietigd zijn door een asteroïde, in het leven gewenst door een gekke koning! Het nieuwe avontuur speelt zich eeuwen later af, wanneer een nieuwe generatie mensen weer een middeleeuwse samenleving heeft opgebouwd. Ook deze details zijn mogelijk gelekt:

  • De game wordt in de Unreal Engine gemaakt
  • Je kunt de game in first- en third-person spelen
  • Pistolen ontbreken
  • Het is mogelijk om de main quest volledig te negeren en geen held te worden
  • Je kan dorpen bouwen
  • Er wordt gewerkt aan multiplayer
  • Tijdreizen en zelfs reizen tussen planeten zou mogelijk zijn!

Ja het klinkt allemaal wild, dus neem het met een korreltje zout. En nogmaals, niks hiervan is bevestigd. Laten we dus gauw kijken naar wat er wél absoluut in Fable moet zitten!

1. Maak het zo Brits mogelijk

Dit is een gegeven, want de vertelstem in de trailer was absoluut Brits. Maar Fable is meer dan een paar Britse stemacteurs, het is een van de meest Britse gameseries ooit gemaakt. Microsoft heeft het dan ook goed gespeeld door het Britse Playground Games in te lijven (nadat ze… uhm, oorspronkelijke ontwikkelaar Lionhead sloten).
De Fable-games zijn ook grote hommages aan de Britse fantasy-schrijvers die wereldwijde faam hebben. Van moderne schrijvers zoals J.K. Rowling en Terry Pratchett tot de echt legendarische fantasten zoals Charles Dickens en William Shakespeare. De Britse cultuur is gewoon een uitstekende voedingsbodem voor klassieke fantasy… en nog beter als je dat genre op de hak wil nemen!

Fable

2. Hou het Middeleeuws

Als het lek klopt gaat de nieuwe Fable dit inderdaad doen, maar ik noem hem toch voor de zekerheid. Hou Fable Middeleeuws! Lionhead had het plan om met ieder deel de wereld van Albion iets moderner te maken. Dat zag je terug in vuurwapens, stoommachines en meer. Fable 4 (die ooit voor de Xbox One werd gepitcht) zou zelfs in een soort Victoriaanse versie van Engeland afspelen, met de eerste elektrische verlichting en zelfs een versie van Jack the Ripper als schurk.
Dat project is nooit van de grond gekomen. En eerlijk gezegd, middeleeuwse fantasy is ook gewoon veel leuker. Bovendien heeft de Xbox al genoeg games met guns, verdomme.

Fable

3. Kies voor een echt open wereld

Fable is nooit echt een moderne open-wereld-game geweest. De wereld an sich was wel indrukwekkend, maar de gebieden werden afgesneden door lange laadtijden. Dat moet voor de Xbox Series X natuurlijk beter. We willen een grote open wereld zoals Skyrim, The Witcher en Zelda: Breath of the Wild!

Fable

4. Durf er een RPG van te maken

Fable is voor RPG’s wat Febo is voor uiteten gaan. Het is lekker en snel, maar ik raak er nooit van onder de indruk. Als Playground Games echt onder mijn rokken wil duiken en me wil laten kreunen om een Xbox Series X, verwacht ik een 3-sterren-diner van een RPG!
Wat ik op een warrige en licht verontrustende manier wil zeggen: de roleplaying in Fable was matig tot ronduit slecht. Het reboot mag veel meer de diepte ingaan. Meer opties om je personage aan te passen: zijn uiterlijk, vechtstijl, vaardigheden en magische spreuken. Het kan allemaal veel beter zonder toegankelijkheid in te leveren en een explosie van menu’s te creëren.
Dat betekent ook dat de user interface van de nieuwe Fable erg goed moet zijn. Iets waar Lionhead nooit echt een ster in was.

Fable

5. Kies voor echt impactvolle keuzes

Maak je eigen verhaal met je eigen held of schurk, dat is altijd het uitgangspunt van Fable geweest. Maar laten we eerlijk zijn: dat is Lionhead nooit gelukt. De games hadden meestal een paar gigantisch ingrijpende keuzes, maar die waren ook echt zwart-wit. Zo van ‘je redt of je verdoemt het koninkrijk als je dit doet’.
Wat games zoals Mass Effect en The Witcher 3 hebben laten zien, is dat soms de kleinste keuzes grote verrassende gevolgen kunnen hebben. Die games geven je dan ook veel meer het gevoel dat je je eigen verhaal schrijft met je eigen hoofdpersoon. Hopelijk hebben ze bij Playground Games die spellen ook gespeeld.

Fable

6. Zeker niet Peter Molyneux

Peter Molyneux is de bedenker van Fable en daarvoor ben ik hem altijd dankbaar. Maar we weten inmiddels ook dat hij graag torenhoge beloftes maakt en geen interesse heeft om ze echt waar te maken. Hij is niet meer verbonden met Microsoft of Fable, maar ik zet die gek er toch maar even tussen.

Fable

7. Innoveer met een online avatarsysteem

Wat we nu weten is dat de nieuwe Fable waarschijnlijk een terugkeer naar de eerste geliefde RPG’s wordt. De game heeft echter nog een innovatief haakje nodig; iets waarmee het zichzelf onderscheidt van de pittige concurrentie. Nu heeft Playground Games ervaring met het creëren van online avatars: AI die het gedrag van andere spelers kopieert en ze online voor andere spelers beschikbaar maakt. Bijvoorbeeld de Drivatars uit Forza. Is zo’n systeem niet ook te bedenken voor de nieuwe Fable? Bijvoorbeeld helden die met je meevechten tijdens een quest? Of juist speciaal gemaakte vijanden die in je weg staan. De mogelijkheden zijn eindeloos! En met de uitstekende onlinekennis van Microsoft kan Fable echt tot iets unieks uitgroeien.

Fable

Wat willen jullie graag zien in de nieuwe Fable voor Xbox Series X? Schrijf je eigen verhaal in de comments!

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord