Wat je niet opviel in Burnout Paradise - Oog voor Detail classic 

Wat je niet opviel in Burnout Paradise - Oog voor Detail classic 2018-12-28T12:11:45
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij wordt zodra je ze ontdekt. Dit keer gaan we los in Burnout Paradise en bekijken we Paradise City van wel heel dichtbij.

Een druppelende roeispaan in God of War, een koevoet met echo in Half-Life 2 en een bekende Nederlandse supermarkt in BioShock; zomaar wat geniale details in voorgaande afleveringen van de Oog voor de Serial. Vandaag, in alweer het tiende deel, duik ik voor het eerst in een racegame. Een legendarische racegame bovendien! Niets minder dan Burnout Paradise. Remastered, welteverstaan!

Van alle titels die ik tot nu toe in deze serial behandeld heb is Burnout Paradise toch wel de game waarbij detail er het minste toe doet. Je hoort hier namelijk met zo’n enorme rotgang door de straten te raggen, dat het in de verste verte niet in je op komt om eens rustig naar de omgeving te gaan zitten kijken. Maar, wat gebeurt er als je dat toch doet? Blijkt Paradise City van dichtbij eigenlijk heel lelijk te zijn, of zitten er stiekem toch wat interessante kleine dingen verstopt? We gaan het zien.
   

Gas

Een beetje toffe advertenties en posters kunnen een fictieve stad heel wat interessanter en geloofwaardiger maken. Nu is geloofwaardigheid natuurlijk niet per se de insteek van Paradise City geweest, maar de reclameborden hier zijn helaas over het algemeen toch wel knap inspiratieloos. Nou vooruit, bij onderstaande reclame voor een restaurant moest ik toch wel even grinniken.

   

Motormuis

Ik begrijp nog steeds niet waarom de auto’s in Burnout Paradise geen bestuurder hebben. Gelukkig zijn ze daar bij de motoren niet onderuit gekomen, dat had er pas echt debiel uitgezien. De laatste keer dat ik Burnout Paradise speelde zaten er nog geen tweewielers in en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de hoeveelheid detail in de animaties van de enige levende wezens in deze game. Je ziet haar hier bijvoorbeeld zelfs het contactsleuteltje omdraaien als je de motor start! Jammer is dan wel dat de motorrijder direct van de aardbodem verdwijnt zodra je crasht, maar goed, daar hebben we dan GTA weer voor.

  
Uitstekende regels

Ik begrijp niet veel van de ruimtelijke ordening van Paradise City, maar het pro-auto en anti-alle-andere-manieren-van-personenvervoer beleid dat het stadsbestuur erop nahoudt bevalt me prima!

   

Drive Slow

Toch blijkt dat ze ook voor auto’s wat verkeersregels proberen op te leggen. Dit soort dingen kun je normaalgesproken prima negeren, want verkeespolitie bestaat in deze wereld blijkbaar alleen in films. “Drive Slow”? Wat denk je zelf, vriend?! “Stay in lane”?. Ik snap niet eens wat je daarmee bedoelt!

   

Flinke bever

Ik weet niet precies waarom hij er staat, maar ik ben aardig onder de indruk van deze majestueuze bever, bovenop een poort over de weg, ergens in het noord-westen van de kaart.

  

Bomen in de wind

Niet het meest indrukwekkende of boeiende detail, maar wel zo ongeveer het meest nutteloze, want in een snelle game als dit zal geen kip dit ooit opvallen. Alleen als je stilstaat en goed kijkt naar die mooie naaldbomen, zie je dat ze daadwerkelijk zachtjes zwaaien in de wind. Hoe hoekig ze ook zijn. En verrek, de wolken in de lucht bewegen ook!


Caution, Danger, Keep Out!!

Voor een stad die zichzelf paradijselijk noemt, bestaat het toch voor een opvallend groot deel uit bouwput. En overal waar gewerkt wordt staan natuurlijk de nodige waarschuwingsborden. Nu zijn deze borden op zich zelf niet zo heel erg boeiend, dus wilde ik er eigenlijk niks mee doen, tot ik deze knoepert tegenkwam. Het lijkt een soort collage van zo ongeveer alle waarschuwingsborden die je in de game kunt vinden! Dit moet wel een belachelijk gevaarlijke plek zijn dan. Onverantwoord, eigenlijk.

  

Te scherpe textures?

Niet alle waarschuwingsborden zijn echter zo random: in de bergachtige gebieden staan daadwerkelijk borden om je te wijzen op de gevaren van afbrokkelende rotsen en dat je er vooral niet moet gaan klimmen enzo. Daarnaast toont dit middelste bord een wel heel opvallende waarschuwing. Subtiele easter egg van de ontwikkelaar? Of gewoon laten zitten, omdat dit toch niet leesbaar was op PS3 en Xbox 360? Jij mag het zeggen.

   

In de kreukels

We sluiten af met een detail dat iedereen wel opgevallen is, want als je de game goed speelt (of niet zo heel goed kunt sturen), dan zie je dit zeker honderd keer per uur. En toch kan ik elke keer weer genieten van een netjes in elkaar kreukelende motorkap, een langzaam in lengte halverend chassis, zo’n sierlijk in slow-motion total loss rakende bolide. Bijvoorbeeld wanneer dat tikje tegen die ene vervelende tegenligger je voorbumper net iets te veel wordt... zalig. Om de uitstekende crash-physics van Burnout Paradise te eren, hier een korte, huisgemaakte compilatie:

 
Goed, als u mij nu wilt excuseren, ik moet nodig weer verder met auto’s aan gort raggen in een van mijn favoriete racegames ooit. Heb ik nog andere leuke details in Burnout Paradise gemist? Gooi ze vooral in de comments!
  

De Oog voor Detail serial:
  

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord