Wat als… Microsoft wél een vliegende start had gemaakt met de Xbox One? 

Wat als… Microsoft wél een vliegende start had gemaakt met de Xbox One? 2020-04-21T15:43:17
In de rubriek ‘Wat als…?’ kijkt Michel naar belangrijke gebeurtenissen in de game-industrie en stellen we ons voor wat er zou zijn gebeurd als ze heel anders waren verlopen. In deze aflevering: wat als Microsoft de onthulling en de eerste levensjaren van de Xbox One wel goed had aangepakt?

Hoewel Microsoft de officiële verkoopcijfers van de Xbox One niet meer communiceert, zijn er naar schatting zo’n 51 miljoen exemplaren van de console (en diens alternatieve modellen, zoals de Xbox One S en Xbox One X) verkocht. Begrijp ons niet verkeerd: dat zijn natuurlijk een hoop spelers, maar tegelijkertijd is het ongeveer de helft van het totaal aantal verkochte PlayStation 4-consoles. De Nintendo Switch, een console die ruim drie jaar later uitkwam, is inmiddels ongeveer evenveel verkocht als de Xbox One. Er had dus wel iets meer ingezeten deze generatie, zo moet ook Microsoft beseffen.

Xbox One

Ongelukkige start

De toch wat tegenvallende verkoop is deels te wijten aan de eerste levensjaren van de Xbox One. De onthulling van de console ging gepaard met behoorlijk wat controverse. Niet alleen lag de focus erg veel op het kijken van televisie (met name sport) en leken de daadwerkelijke games maar een bijzaak, ook de filosofie achter de console kreeg veel kritiek. Spelers zouden namelijk altijd online moeten zijn om hun games te kunnen spelen, en even fysieke exemplaren inruilen bij de plaatselijke gameshop of met vrienden zat er ook niet meer in. De wereld was toen nog niet klaar voor de digitale toekomst die Microsoft voor ogen had, met een hoop negatieve reacties tot gevolg.

De tendens was zó negatief, dat Sony er op de E3 voor de lancering van Xbox One en PS4 dankbaar gebruik van maakte. De consoleboer liet tijdens zijn persconferentie weten dat gamers hun spellen gewoon offline konden spelen – en kon daarvoor op luid geklap en gejuich van de aanwezige pers rekenen – en gaf ook een kort en humoristisch filmpje uit waarin het toonde hoe men games aan elkaar kon uitlenen. Gewoon door de game aan elkaar te overhandigen dus. Scoren over de rug van de fouten die de concurrent maakt is een beetje makkelijk, maar oh zo effectief.

Microsoft besloot veel van zijn toekomstvisie nog voor de lancering van de Xbox One te wijzigen naar een traditioneler model, precies hoe gamers het graag zagen. Het imago van de nog uit te komen console had echter onherroepelijk schade opgelopen. Jaren na de lancering waren er nog mensen van overtuigd dat je Xbox One-games niet uit kon wisselen. Zó belangrijk is het nou om meteen bij de aankondiging een goede strategie voor je product neer te zetten. Ook de keuze om de console stapsgewijs in diverse regio’s uit te brengen – waardoor we bijvoorbeeld in Nederland de console ruim een halfjaar later kregen – bleek de verkoopcijfers tegen te werken.

De boel op orde krijgen

We kunnen niet anders stellen dan dat Microsoft sindsdien keihard heeft gewerkt om de boel op orde te krijgen, met redelijk wat succes. Vooral de communicatie naar buiten toe heeft gigantische sprongen gemaakt. Xbox-baas Phil Spencer komt menselijk en bereikbaar over en lijkt zelf ook een gepassioneerd gamer te zijn. Wanneer je de laatste jaren naar persconferenties van het bedrijf kijkt, krijg je het gevoel dat games op de voorgrond staan, in plaats van televisieprogramma’s of een wedstrijdje American Football.

Dat het Xbox-platform nog wat meer first-party exclusives nodig heeft om beter weerstand te bieden tegen Sony’s en Nintendo’s line-ups is duidelijk, maar ook daarin zijn inmiddels flinke stappen gemaakt. Microsoft heeft behoorlijk wat studio’s opgekocht en zelf ook een nieuwe studio opgericht. Games maken kost tijd, dus vooralsnog hebben we hier de vruchten nog niet echt van mogen plukken, maar dat gaat komende generatie waarschijnlijk veranderen. En dan is er natuurlijk de focus op Xbox Game Pass, dat een schot in de roos blijkt te zijn. Er zijn maar zeer weinig mensen die niet te spreken zijn over deze enorm voordelige dienst waarmee je vele tientallen games voor een vast bedrag per maand kunt spelen.

Xbox Game Pass

Een alternatieve geschiedenis

Stel dat Microsoft wel meteen vliegend uit de startblokken was gekomen. Het bedrijf had tijdens de Xbox One-onthulling niet een digitale strategie gepresenteerd, de focus op de games gelegd en de console wereldwijd nagenoeg gelijktijdig gelanceerd. Daarmee had het bedrijf dan ook geen reputatieschade opgelopen, met als gevolg dat de verkoopcijfers van de PS4 en Xbox One mogelijk een stuk gelijker op waren gelopen.

Bij Microsoft was daardoor ook sneller het besef ontstaan dat games nog altijd de nummer één reden zijn voor consumenten om een console aan te schaffen. Het bedrijf had daardoor mogelijk ook eerder geïnvesteerd in nieuwe studio’s, waardoor de line-up qua exclusives inmiddels een stuk uitgebreider en gevarieerder was geweest. Naast de vaste franchises zoals Halo, Gears en Forza en enkele nieuwe IP’s zoals Ori, Sea of Thieves en Sunset Overdrive, hadden we daardoor mogelijk nog meer sterke nieuwe franchises mogen verwelkomen en ook de terugkeer van enkele verloren parels kunnen aanschouwen.

Een sterker Xbox-platform zou natuurlijk alleen maar goed nieuws voor gamers zijn: meer kwalitatief hoogstaande games zijn altijd fijn om te hebben, en daarbij zorgt gezonde concurrentie in deze industrie voor keuzes die meer gericht zijn op de consument – bedrijven doen immers nog meer hun best om zieltjes te winnen. Het zou er tevens voor zorgen dat Microsoft de komende generatie niet als underdog zou starten, want het bedrijf zou een vergelijkbaar marktaandeel als grootste concurrent Sony hebben.

Sunset Overdrive

Een zelfverzekerder en beter gepositioneerd bedrijf kan vreemde sprongen maken, zo heeft bijvoorbeeld ook Sony bewezen met de PS3-lancering. Het is dus lastig in te schatten wat bovenstaande situatieschets voor de Xbox Series X had gedaan. Zou Microsoft de goed werkende strategie doorzetten en met nog meer topgames en een strategie gericht op gamers komen, of zou het ietwat arrogant zijn geworden en met Series X weer gaan experimenteren met allerlei randzaken?

De vraag is ook of Microsoft enkele klantvriendelijke keuzes had gemaakt tijdens de levensloop van de Xbox One, als de console vanaf het begin af aan succesvol was geweest. Xbox Game Pass en xCloud bijvoorbeeld zijn mede ontstaan dankzij het gigantische serverpark van het bedrijf, maar waren deze ontwikkelingen wel nodig geweest als de Xbox One op zichzelf al een groot succes was geweest? Had Microsoft de noodzaak gezien meer studio’s op te kopen en hun games ook naar PC te porten?

Al deze ontwikkelingen voelen aan als extra manieren om Xbox One en het Xbox-merk an sich sterker te maken, maar als de console vanaf het begin al aantrekkelijk was geweest, was dit minder noodzakelijk geweest. Het bewijst eens te meer dat het voor de consument af en toe ook goed is dat een bedrijf fouten maakt – de tegenvallende verkoop als gevolg zet ze vaak weer met beide benen op de grond en nog gebrander om weer aan de top te komen.

Xbox Series X

Een nieuwe kans

Welke alternatieve situatieschets we ook op de Xbox One kunnen loslaten, het moet gezegd worden dat de misstappen die Microsoft aan het begin van deze generatie heeft gemaakt, ertoe hebben geleid dat ze enkele zeer positieve aanpassingen hebben gemaakt en diensten hebben gelanceerd. Nu de next-gen consoles langzaam maar zeker worden onthuld en zowel Microsoft als Sony zich opmaken voor een nieuw gevecht om de harten (en portemonnees) van consumenten te winnen, lijken beide bedrijven gelukkig meer gefocust op datgene wat echt telt: de games.

Deze generatie heeft Microsoft eigenlijk voor beide bedrijven een aantal broodnodige lessen opgedaan, en daar gaan we op zowel de Series X als PS5 de positieve gevolgen van zien. Tegelijkertijd is het voor zowel Microsoft als Sony oppassen geblazen. Zoals de Xbox One al bewees: één pijnlijke misstap gedurende de onthullingsperiode kan langdurige en vergaande gevolgen hebben.

Lees ook vorige afleveringen in de 'Wat als...?'-featurereeks:
Wat als... de next-gen consoles worden uitgesteld?
Wat als... de Nintendo Switch had gefaald?
Wat als... E3 niet doorgaat of helemaal stopt?

Wat als... Sony en Nintendo hun samenwerking hadden doorgezet?
Wat als... Valve nooit Steam had gelanceerd?

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord