Van Ugh! tot Wild: Games in de oertijd 

Van Ugh! tot Wild: Games in de oertijd 2016-02-21T10:10:04
Nee, geen spelletjes die de oermens speelde, maar games waarin je je in de oertijd waant. Je weet wel, games als Far Cry Primal, met holbewoners, knuppels en speren enzo! Sven neemt je mee langs de beste games uit de prehistorie. Komt die minor archeologie toch nog eens van pas...

Als aanduiding voor alles wat zich vóór de geschreven geschiedenis afspeelde, is de prehistorie nogal een breed begrip, maar daarom niet minder interessant! Met name de periode waarin de eerste mens de aarde betrad blijft tot de verbeelding spreken, iets wat nu ook steeds meer gamemakers lijken te beseffen. Zo brengt Ubisoft aanstaande dinsdag het brute Far Cry Primal uit en is Rayman-maker Michel Ancel is al even bezig met de ambitieuze open wereld survival game WiLD. Ook Patrice Désilets, het brein achter Assassin’s Creed, maakt een game over de bakermat van de mensheid, terwijl Guerilla met Horizon Zero Dawn zelfs post-apocalyptische fictie in een opmerkelijk prehistorisch jasje weet te steken. Kortom, de oertijd is hot!

Maar dat is zeker niet altijd zo geweest; er verschenen de afgelopen jaren jammer genoeg bijna geen games met deze toffe setting. Dat was in de jaren ‘90 wel anders, toen de steentijd-games ons om de oren vlogen! Ik zeg bewust steentijd, omdat ik dino-games vandaag even oversla en me beperk tot de menselijke prehistorie. Neemt niet weg dat je hieronder nog genoeg dino’s zult tegenkomen, want de meeste games in deze lijst volgen gewoon de Flintstones-traditie, met in pantervellen gehulde holbewoners die zij aan zij leven met de reuzenreptielen, ondanks het feit dat deze al miljoenen jaren waren uitgestorven. Geen probleem.
     

B.C.’s Quest for Tires

Mogelijk de allereerste game die zich afspeelt in de oertijd is gebaseerd op de beroemde stripfiguur B.C. van Johnny Hart en verscheen in 1983 voor onder andere de Commodore 64 en Atari 8-bit. In B.C.’s Quest for Tires rol je als holbewoner op een eenwieler gemaakt van steen (wat anders) van links naar rechts over verschillende obstakels, om uiteindelijk je vriendin te redden uit de armen van een dinosaurus. Deel twee ging met een zoektocht naar de zin van het leven meteen een stuk dieper, wat zich ook reflecteerde in meer bewegingsvrijheid. Hebben we naast de eerste prehistorische game hier ook de eerste endless runner te pakken?

       

Caveman Ugh-lympics

In 1988 ontdekten we wat voor sporten onze vroege voorouders zoal beoefenden in hun vrije tijd, dankzij de Caveman Ugh-lympics! Deze primitieve sportgame werd uitgegeven door Electronic Arts, waarbij vermoedelijk de basis werd gelegd voor het hoogstaande EA Sports, wat ook heel duidelijk te zien is aan onderstaande beelden. Bij de prestigieuze Ugh-lympics, ook bekend als de Caveman Games, moet je denken aan een zeskamp van vrouwslingeren, knuppeldueleren, vuur maken, dino-racen, sabeltandtijger-racen en dino-polsstokhoogspringen. Dat waren nog eens tijden!      

      

Bonk’s adventure

Zo’n 27 jaar geleden verscheen er een game met een Japanse interpretatie van het stenen tijdperk, waarbij nogmaals wordt bevestigd wat we dankzij The Flintstones al wisten: prehistorische baby’s zijn bovenmenselijk sterk. In deze platformer ga je op pad met de koddige Bonk en zijn enorme hoofd, om een breed scala aan vijanden van dodelijke kopstoten te voorzien! In deel 2 wordt Bonk trouwens naar de toekomst gestuurd, wat dan eigenlijk niks meer met de oertijd te maken heeft, dus waarom ik dat hier aanhaal weet ik ook niet. Bonk’s adventure verscheen in 1989 voor de TurboGrafx-16 Entertainment SuperSystem, maar is tegenwoordig ook gewoon speelbaar via Virtual Console op de Wii.

      

Chuck Rock

Wat Bonk doet met zijn hoofd, kan Chuck met zijn dikke pens. Maar zoals de titel van deze al doet vermoeden, belaagt Chuck zijn prehistorische rivalen veel liever nog met enorme stenen. Chuck is een domme lompe gast, zoals de oermens al zo vaak oneerbiedig is weggezet. Lomp of niet, hij wist begin jaren ‘90 best een icoon te worden, mede dankzij het enorme aantal consoles waar de game op verscheen. Chuck Rock was tot Lara Croft in 1996 ten tonele verscheen lange tijd de enige echte mascotte van ontwikkelaar Core Design! De gamewereld heeft zelden een groter contrast mogen aanschouwen.

    

Ugh!

De oorspronkelijke bedenker van de taxi bleek tevens een vroege voorouder van Leonardo DaVinci, toen hij besloot een helikopter te bouwen om het primitieve prehistorische bestaan een stukje gemakkelijker te maken. En om indruk te maken op de oervrouwtjes, natuurlijk. Aan de speler de taak om mensen zo snel mogelijk van grot naar grot te vervoeren, zonder ze in het water te laten flikkeren, of geraakt te worden door een overstekende pterodactylus of boze triceratops. Deze in al zijn eenvoud geniale game uit 1992 is nog altijd prima speelbaar, bijvoorbeeld gewoon in je browser via deze link. Ook erg leuk in co-op!

     

Prehistorik 2

Wie begin jaren ‘90 op PC een fatsoenlijke platformer zocht, kwam al snel bij de Franse ontwikkelaar/uitgever Titus Interactive terecht. Met recht één van hun beste games, en misschien wel de beste in dit artikel, is absoluut Prehistorik 2 uit 1993. Zoals onze voorouders de hele dag naar eten zochten, draait in Prehistorik ook alles om voedsel. Heel veel voedsel. Fruit, enorme hamburgers, kaas, elektronica, maakt allemaal niet uit! Aan het einde van elk level wordt al het vreten wat je verzameld hebt één voor één in een grote pan gegooid. Eet smakelijk!. De game kent trouwens het meest bevredigende gebruik van een houten knuppel ooit. Deze vrij pittige platformer kreeg in 1996 een aparte versie voor de SNES, onder de treffende naam Prehistorik Man.  

    

Tail of the Sun

Dit is veruit de meest bizarre titel in deze lijst, niet in de laatste plaats vanwege de psychedelische soundtrack, maar ook vanwege de algehele debielheid van de game. In deze PS1-klassieker uit 1996 moet je als oermens zien te overleven in een uitgestrekte open wereld, door voedsel te verzamelen en te jagen op allerlei prehistorische beesten. Klinkt tot zover heel normaal, maar Tail of the Sun oogt en speelt alsof de betreffende holbewoner een vroeg-neolithische vorm van LSD heeft ontdekt. Als je het op die manier bekijkt, is het uiteindelijke doel om met mammoetivoor een enorme toren richting de zon te bouwen eigenlijk ook best logisch.

     

Age of Empires

Bij Age of Empires denk je misschien niet meteen aan holbewoners, maar toch begint deze legendarische RTS in het stenen tijdperk, ruwweg in dezelfde periode als de setting van Far Cry Primal. Maar waar je in Far Cry Primal een beetje als een barbaarse hond blijft rondhangen tussen de slagtanden en berenvellen, moet je in Age of Empires vooruit om een grootse beschaving te stichten. In het begin bestuur je een klein groepje echte jager-verzamerlaars en kun je alleen maar simpele hutjes bouwen, maar dat is (helaas?) van korte duur. Net als Far Cry Primal, is Age of Empires trouwens een van de weinige prehistorische games die zichzelf echt serieus neemt. Al draagt de beruchte priester daar natuurlijk niet echt aan bij. Wololooo!

     

The Flintstones: Bedrock Racing

En natuurlijk kon ook de beroemdste steentijdfamilie hier niet ontbreken, want van de geliefde tekenfilm-serie van Hanna-Barbera zijn aardig wat games verschenen. De meest recente Flintstones-game verscheen in 2007 en is daarmee ook meteen één van de laatste oertijdgames die de afgelopen jaren het daglicht gezien hebben. Bedrock Racing is een heel aardige Mario Kart-achtige racer, waarvoor de voetaangedreven wagens uit The Flintstones zich natuurlijk perfect lenen. Dit was trouwens niet eens de eerste prehistorische racegame; in 1994 verscheen ook al BC Racers, gebaseerd op het universum van het eerder genoemde Chuck Rock.  

    

Before

We sluiten af met een game die nog helemaal niet klaar is, maar wel een beetje aandacht verdient tussen al het idiote gedoe wat je hierboven gezien hebt en de bloederige bende die Ubisoft ons komende week voorschotelt. Before wordt ontwikkeld door Bill Lowe en Facepunch, en belooft een bijzonder sfeervolle survival game te worden, waarbij je als stam moet zien te groeien in een meedogenloze prehistorische wereld. Hoewel, zo meedogenloos ziet het er helemaal niet uit, het oogt eigenlijk best lief! Het kleurgebruik en low-poly stijltje doen denken aan een mix van Grow Home en Firewatch. Duidelijk eentje om in de gaten te houden deze.  

    
Dat waren ze dan weer, tien van de meest 'bijzondere' games die zich afspelen in een tijd dat panterprint nog de enige optie was. Een heel rijk genre is het niet, maar daar komt langzamerhand verandering in! Ben ik nog obscure of minder obscure games met prehistorische setting vergeten? Of heb je überhaupt niks met holbewoners? Vertel het ons in de comments!

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord