Teruggooi Dinsdag: 1994 #3 - eerste PU met Ed
De cover: Turbo-Cool-de-Beneluxe Gamesmagazine
Bottenkraker Eternal Champions, een daadwerkelijk goede Sonic game en Art of Fighting. Het eerste nummer waar Ed zijn naam aan heeft verbonden had goede titels, maar helaas ook een van de lelijkste covers die we tot nu toe gezien hebben.
Colofon: Ed doet zijn intrede
Deze week ligt het maart-nummer van 2015 in de winkels en dus is het precies 21 jaar geleden dat onze eindredakteur Ed Wiggemans, aka Ed Poweroni, voor het eerst zijn medewerking verleende aan ons favoriete maandblad. We hebben het even gecheckt: Ed was toen nog niet verantwoordelijk voor de legendarische bijschriften, want dat deden de reviewers de eerste jaren nog helemaal zelf.
Yo!Post: De Bloed-Diskussie, een broertjesprobleem en haat op de Power Quest strip.
Vorige week hadden we welgeteld één enkele brief in de Yo!Post staan. Gelukkig is er in deze editie sprake van een grotere hoeveelheid enthousiaste inzenders en daardoor was de PU in staat om maar liefst twee spreads te vullen met interessante vragen, lariekoek en haat. Haat op de Power Quest, bijvoorbeeld. Twee lezers lieten zich behoorlijk negatief uit deze 'interactieve strip' en noemden de afbeeldingen 'waarschijnlijk met de tenen getekend' en 'iets waar ik spontaan van naar de plee moet.' Ook toen ontstond er al discussie over geweld in games en in deze Yo!Post! gebeurde dat onder de naam 'Bloed-Diskussie', want ja, ouders kijken immers wel naar geweld in games, maar niet in films. Zo zijn we nog altijd relevant. Last but not least: een herkenbaar probleem. Ook wel het Broertjesprobleem. Een gezamenlijke computer en allebei een drang naar hippe games als Fatal Fury en Ecco The Dolphin. En iets van een moeder die de twee kibbelende jochies uit elkaar haalt om vervolgens eerlijk de 'computertijd' te verdelen.
Abonneeactie: Tot 30 meter diep klokkijken
In de jaren ‘90 voelden mensen zich nog echt comfortabel met een middenscheiding en een prominent aanwezige snor. Om écht de blits te maken kon je bij ons een belachelijk hip duikhorloge krijgen als je abonnee werd! Is weer eens wat anders dan telkens maar weer een topgame...
Mindfuck van de week
In 1994 waren mooie graphics blijkbaar niet altijd positief.
Virtual Reality: Al heel lang onderweg
We mogen wel zeggen dat we met technologie als de Oculus Rift en Project Morpheus nu eindelijk dichtbij een serieuze commerciële doorbraak van virtual reality zijn. In de jaren ‘90 konden we eigenlijk al niet wachten; jezelf volledig onderdompelen in de cyberwereld sprak ontzettend tot de verbeelding. Op de Computer Electronics Show van 1994 leek het al even zo ver: de VR-helm VFX 1 was bijzonder veelbelovend, erg comfortabel en helemaal klaar voor gebruik.
Rebel Assault: The Order 1994?
Deze review van Rebel Assault is lovend over de prachtige graphics en filmische kwaliteit, maar dat is meteen ook een punt van kritiek. De game zou te veel op een film willen lijken en dit gaat ten koste van de gameplay. Is dit niet ook stiekem een beetje het probleem van The Order: 1886? Met name de tekst in het blauwe blokje linksonder is nog zeer treffend voor filmische games van nu: “Als spel stelt het helaas niet zo veel voor: schieten, schieten en een beetje manouvreren, daar komt het uiteindelijk op neer. En door de beperkte bewegingsvrijheid voel je je vaak meer een toeschouwer dan een speler.”
Myst review: Een geweldig mysterie
De jaren ‘90 waren de hoogtijdagen van de point-and-click adventure en Myst heeft daar een belangrijk aandeel in gehad. Myst speelde volledig in first-person, wat in combinatie met de ‘superdeluxe graphics en gluid’ voor een uniek gevoel van onderdompeling zorgde. In 1994 was men nog niet vies van hersenkrakende puzzels en daarom kreeg Myst deze maand één van de hoogste scores.
Dreamconsoles: Bedenk je ideale videospelcomputer
Wat waren we royaal zeg (en nog steeds). We strooiden met Kodak Fun Mini Camera’s en Action Replay Cartridges, maar om zo’n absurd vette prijs binnen te hengelen kreeg je de opdracht om je gedroomde console te beschrijven. Je hebt vast wel eens de perfecte vrouw uit je stoutste dromen moeten verantwoorden bij je vrienden, maar dat moest je bij ons doen met een console. Een apparaat, een videospelcomputer. Het perfecte eindresultaat kreeg van ons de naam ‘PU-player’ mee. Afijn, daar stonden ook een paar toffe plaatjes bij.
Achterkant: Toen Sonic nog hip was
‘Hij is er!’, staat er groot op de achterkant van deze PU. De razendsnelle Sonic was ooit nog een blauwe egel waar je blij mee mocht zijn en in die tijd was het niet beschamend om naar zijn verschijning uit te kijken. Vandaag de dag is het al heel wat als een van zijn games een cijfer boven de 6 zes krijgt, maar in 1994 kreeg Sonic 3 gewoon even een 9.3 bij ons, onder andere dankzij zijn fantastische save-game mode (wow!) en co-op modus. SEGA WAT HEB JE GEDAAN!?
Tot volgende week!
Dit was hem dan, de Teruggooi Dinsdag van deze week. Volgende week graven we verder in de stoffige catacomben van het Power Unlimited archief, om jullie weer een kek kijkje te geven in de geschiedenis van ons Turbo-Cool-Super-de-Beneluxe Gamesmagazine. Dag hoor, daaag!
Heb je een editie van onze rubriek vol nostalgie gemist? Zie hier linkjes naar alle Teruggooi Dinsdagen ooit:
- Juli 1993: De aller eerste PU (10-2)
- Maart 1994: De eerste PU met Ed (17-2)
- Oktober 2007: De eerste PU met Wouter (24-2)
- Juni 1997: De eerste PU met Jan (3-3)
- December 2001: GTA 3 review (10-3)
- Oktober 2002: Battlefield 1942 (17-3)
- Februari 1995: PlayStation op de redactie (24-3)
- Maart 2005: Resident Evil 4 en MGS3 (31-3)
- November 1998: Half-Life (7-4)
- September 1994: Mortal Kombat 2 (14-4)
- Oktober 2004: Star Wars: Battlefront (21-4)
- Mei 2004: Silent Hill (28-4)
- Framedrop Comic Special (5-5)
- November 2007: Assassin’s Creed (12-5)
- December 2007: The Witcher (19-5)
- Mei 1995: Alone in the Dark (26-5)
- Juli 1999: Outcast en E3 (2-6)
- E3 Special (9-6)
REACTIES (53)