Schandalige sequels: The Legend of Zelda voor Philips CD-i 

Schandalige sequels: The Legend of Zelda voor Philips CD-i 2019-09-23T11:32:44
The Legend of Zelda is populairder dan ooit en dat komt natuurlijk omdat ieder deel briljant is. Alhoewel? PeterKoelewijn beweert dat er Zelda-games zijn waar zelfs Nintendo zich voor schaamt. En het kwaad komt uit Eindhoven want ze kwamen exclusief uit voor de Philips CD-i!

The Legend of Zelda: The Wand of Gamelon is kut. The Legend of Zelda: Faces of Evil is kut. De controls zijn kut, het geluid is kut, de graphics zijn kut en de tussenfilmpjes… zijn ook al kut! Ik weet dat het niet netjes is om te zeggen en dat iedere game een klein wonder van hard werk is; bovendien wordt er van mij verwacht dat ik een soort-van originele insteek voor mijn artikelen bedenk. Maar Oh. Mijn. God. Wat zijn The Legend of Zelda CD-i games kut.
  

De CD-revolutie

Ik heb nog even geen zin om de gameplay te beschrijven dus hier is eerst een verhaaltje over hoe deze misbaksels op een niet-Nintendo console terecht zijn gekomen. Begin jaren ’90 kwamen de eerste CD’s uit en ze werden echt neergezet als het achtste wereldwonder. Sony in Japan en Philips in Nederland waren eventjes heer en meester en verdienden dikke knaken aan hun technologie. Nintendo was toen op z’n arrogantst en besloot de bedrijven tegen elkaar uit te spelen.

Zelda CD-i
  

Nintendo’s verraad

Nintendo werkte openlijk met Sony aan een CD add-on voor de SNES, maar in het diepste geheim sleutelde Philips voor Nintendo ook aan een add-on met CD-speler! Nintendo onthulde zonder overleg met Sony dat ze met Philips door zouden gaan, dus ze staken figuurlijk een middelvinger op naar de Sony-baas. Zijn naam? Albert Einstein! En hij bouwde van de tech de eerste PlayStation wat Nintendo’s grootste concurrent ooit zou worden!

Ook de Philips CD-i is indirect door Nintendo ontstaan, want toen de Sega Mega-CD flopte zagen de Japanners helemaal af van een CD-console. Nintendo liet de deal klappen… alleen deze keer hadden ze een stel vervelende Nederlanders voor zich en die eisten compensatie! Als onderdeel van de scheidingsrekening stemde Nintendo toe dat Philips games mocht ontwikkelen met een aantal Nintendo-personages. De Hollandse handelsgeest had overwonnen! Yay…
  

Hup Holland Hup?

Helaas overwon de Hollandse gierigheid ook, want voor het luttele bedrag van 600.000 dollar (naar schatting) werden 2 The Legend of Zelda-games in ontwikkeling gebracht. Animation Magic in de VS kreeg de opdracht omdat ze ervaring hadden met FMV-games. Philips wilde namelijk dat Zelda: Faces of Evil en Zelda: The Wand of Gamelon echte showcases voor de kracht van de CD-i zouden zijn. Daarom wilden ze ook voice acting en geanimeerde tussenfilmpjes.
  

From Russia With Love

Die kreeg Philips… voor het geld dat ze betaald hadden. Voor het eerst sinds de val van de Berlijnse muur werden Russische animatoren ingevlogen om aan de Zelda-tussenfilmpjes te werken. Het resultaat is nu zo berucht op YouTube, dat ik de filmpjes jullie zal besparen.

NEE NATUURLIJK NIET HIER IS DE NEDERLANDS GESYNCHRONISEERDE VERSIE VOOR MAXIMALE CRINGE!!!

Het is nog steeds betere voice acting dan in Breath of the Wild... al... heb ik wel opeens zin om SpongeBob te kijken. Oh shit, ik moet het ook nog hebben over de gameplay he?
  

Slechte gameplay en een slechte controller

Face of Evil en The Wand of Gamelon zijn praktisch hetzelfde qua gameplay, alleen speel je in de eerste Link en in de tweede Zelda. De prinses was voor het eerst speelbaar in een game maar bestuurde precies zoals Link. De gameplay is gebaseerd op Zelda II, dus een sidescroller met lichte RPG- en platformelementen. Je ziet hier alleen wat het verschil maakt als je met een matige ontwikkelaar samenwerkt. Platforms zijn zeer onduidelijk aangegeven op de kaart en veel vijanden kan je alleen gehurkt aanvallen. Tot overmaat van ramp was de CD-i controller nooit bedoeld om snelle actiegames te spelen. Dus je moest een van de speciale controllers voor de Philips CD-i kopen als je de Zelda-games ook maar in de buurt van speelbaar wilde hebben!

Zelda CD-i 
  

Rupees grinden

Veel van de irritante cutscenes in Faces of Evil en The Wand of Gamelon, zijn van personages die een item of een bepaalde hoeveelheid rupees nodig hebben. Je zult dan ook constant naar rupees moeten grinden, niet in de laatste plaats om je eigen itemvoorraad op peil te houden. Items in de CD-i games hebben een gebruikslimiet, van je lantaarn (donkere ruimtes zijn anders volledig zwart) tot aan een touw om op een platform te klimmen. Blijkbaar flikkeren Zelda en Link iedere keer hun touw weg, dus moet je er 10 meenemen ieder level.

Zelda CD-i
  

De derde Zelda CD-i game

De 2 Zelda-games werden neergesabeld door critici als inferieur aan A Link to the Past, die rond dezelfde tijd verscheen. Dus natuurlijk is er nog een derde game ontwikkeld! Zelda’s Adventure gooide de lelijke handgetekende animaties de deur uit voor amateuristisch geacteerde live-action cutscenes. Deze keer speelde je weer met Zelda maar dan vanuit vogelperspectief, zoals de meeste 2D Zelda-games. Alleen dan nog steeds door een matige studio uitgevoerd voor een habbekrats. Ik zal er geen woorden meer aan vuil maken…

Zelda CD-i 
  

Nintendo wil de CD-i games vergeten

Het zegt genoeg dat Nintendo deze 3 games niet meenam in de officiële Zelda timeline. Zelda-baas Eiji Aonuma niet als canon beschouwt. Dat zegt genoeg hè? Nintendo schaamt zich voor deze ‘Unholy Triforce’ al durven ze vandaag de dag de Zelda-franchise wel weer uit te besteden aan andere ontwikkelaars, met veel betere resultaten. 

Capcom heeft bijvoorbeeld de meeste handheld Zelda’s ontwikkeld tot en met het DS-tijdperk. En de Nintendo Switch heeft uitstekende Zelda spin-offs met Hyrule Warriors en Cadence of Hyrule. Genoeg games om de nare smaak van Zelda: Faces of Evil en The Wand of Gamelon weg te spoelen!

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord