PU.nl bouwt een Top Down ShooterDeel 5 

PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 5 2018-12-17T17:19:37
In deze serial gaat Johan iets doen wat nog nooit eerder gedaan is… Met de PUmunity een game in elkaar schroeven! We slaan de handen ineen om samen een vette top down shooter maken, dus schuif aan, zet je creatieve pet op en doe mee met dit ambitieuze project!

Heya! Welkom bij alweer het vijfde deel van deze serial - dat gaat hard! We gaan zoals gebruikelijk verder waar we de vorige keer gebleven waren, dus check vooral de vorige delen (1, 2, 3, 4) voordat je deze leest! In deze editie van pu.nl bouwt een Top Down Shooter voeg ik een tweetal nieuwe vijanden toe, gaan we met grof geld smijten en heb ik maarliefst drie polls in de aanbieding.

Rode draad

De vorige editie sloten we af met een vraag - wat moest het verhaal worden voor dit PU avontuur? Het was misschien zelfs wel iets te laat om die vraag te stellen - normaal gesproken doe je dat als een van de eerste dingen bij het starten van een nieuw project, maar for some reason had ik er even niet bij stilgestaan. Als voordeel heb je dan dat je allerlei dingen (wapens, vijanden, etc.) al thematisch iets gepaster kan maken. Dat was nu dus niet het geval, maar we zijn er nu uit! De PU redactie heeft zichzelf geprobeerd te klonen omdat ze met vakantie wilden - en dat ging niet helemaal lekker. Ze zijn nu gekidnapped door de kwaadaardige clones en het is aan Powerkid om ze te bevrijden.

Met maarliefst 62% won dit idee de poll. Dat betekent dus ook dat het de bedoeling is dat we met een paar PU redacteurs gaan matten. Als eerste leek het me gepast om Graddus onder handen te nemen, aangezien hij de reden is dat ik nu voor PU werk. Hij is nu helaas nog niet in een speelbare/toonbare staat, maar ik heb in ieder geval een mooie door Graddus ingevulde vragenlijst met alle moves die hij wel of niet moet hebben. Maar die komt dus in deeltje 6 aan bod.

Vers bloed

Zoals beloofd heb ik deze maand weer wat nieuwe vijandjes toegevoegd. Als eerste was daar DoomguyIsLink:

"Greys als vijanden zouden wel lachen zijn"

Sure! Verklaart gelijk waar die dikke Ray Gun die Powekid in zijn achterzak heeft vandaan komt. Ik pak de basissprite voor een menselijk personage en pas hem wat aan. Groter hoofd, grote zwarte ogen... Creepy.

alien-grey
Ik geef hem dezelfde Ray Gun die Powerkid heeft. Waar die van ons main character op de positie van de muis richt, trekt die van de Grey een onzichtbaar lijntje van de vijand naar de speler en richt hem die kant op. Ik geef hem 5 HP en start de game op.

bug-zwevende-gun
Goed, daar gaan aardig wat dingen fout. Ten eerste lijkt het erop dat de coördinaten van de gun niet helemaal kloppen. Ten tweede blijft de gun gewoon rondzweven als de vijand al dood is. Ook heeft hij nog geen animatie en schiet de gun nog niet - maar dat wist ik al. Laten we er eerst voor zorgen dat de boze alien een beetje terug kan vechten.

grey-schiet
Hij doet het! Het ziet er alleen nog wel een beetje vreemd uit, zo over de vloer schuivend heen en weer. Ik pak de animatie van Powerkid erbij en pas hem aan op de Grey.

grey-animatie
Nu moeten we dat alleen nog in de game zien te implementeren. Net zoals bij de gun laat ik nu de Grey een lijntje tussen hem en Powerkid trekken. Vervolgens wordt er gekeken op hoeveel graden dat lijntje is en op basis daarvan wordt er bepaald of de Grey naar links of naar rechts kijkt.

grey-animatie-gif  

Chicken nugget

Hij doet het! Dan gaan we gelijk door naar de volgende.

"Als vijand misschien spinnetjes en plofkippen ofzo" - Rommel

Hm. Spinnetjes zijn vrij lastig - die dingen zijn zo klein dat de animaties er veel te rommelig voor zijn, maar een plofkip? Sure:

kip
Een stukje minder ingewikkeld dan die Grey! Laten we hem gelijk maar in de game gooien. Ik wil dat ie stil zit, van rechts naar links draait en af en toe wat op de grond pikt. Ik geef het object twee variabelen: ChickenLeft en ChickenDown. ChickenLeft staat op een timer van 10 tot 15 seconden, als die af gaat zou hij om moeten draaien. ChickenDown staat op een veel kortere timer en zorgt ervoor dat hij om de paar seconden even met zijn snavel tegen de grond tikt. Laten we kijken of het is gelukt.

kip-animatie
Hij doet het! Maar wat let de speler er nu eigenlijk van om gewoon het hele level door te rennen zonder iets te killen?

Dollar bills, y'all!

Ik voeg een super simpele geld sprite toe en zorg ervoor dat alle enemies een muntje droppen als ze doodgaan. Daar kan later nog wel wat variatie in komen, maar voor nu laten ze allemaal precies 1 muntje achter.

dosh
Het ziet er allemaal nog een beetje lelijk uit met die platte, witte tekst, maar zodra we weten wat voor soort item we gaan gebruiken (muntjes, diamanten, iets anders?) zal ik het wat oppoetsen. Sowieso is het wel leuk als we daadwerkelijk iets met het geld kunnen doen! Daar had ik al een plan voor:

shop-1
Een bekend gezicht! Het is 80's guy, die op nummer 2 kwam toen we op zoek waren naar een hoofdpersonage. Hij ziet er een beetje uit als een shady dealer, dus toen hij die wedstrijd verloor had ik gelijk het idee om hem als een soort shopkeeper te gebruiken. Het idee is om hem dan in elk level neer te zetten zodat je de kans hebt om wat nieuwe equipment van hem te kopen.

shop-2  

Next level

Over levels gesproken - het plan is dus om volgende maand een leuk, speelbaar level te hebben, met eindbaas en al. Daar moeten we nog een paar dingen voor besluiten, dus hier wat polls:

Wat gaat de titel worden van de game?
Powerkid’s Quest: Clone Chaos
PU: Powerkids adventure
PU crew is missing
Hoe gaat ammo geregeld worden?
Pickups verspreid door het level
Ammo kopen bij de shop
Unlimited, wapens hebben een cooldown
Hoe werkt HP in de game?
Pickups door het level heen
Regenerate als je een tijdje niet geraakt bent
Regenerate door het killen van enemies

That's all, folks!

Naast die drie polls heb ik voor de comments nog een andere vraag: Wat voor soort currency gaan we gebruiken? Muntjes? Rupees? Keiharde guldens? Laat je suggesties horen in de comments! Ook kan je nog steeds ideeën aandragen voor nieuwe vijanden of wapens. Ik kijk af en toe nog naar de suggesties uit de vorige delen, maar de meeste die er nog staan zijn vrij lastig uit te voeren, of passen totaal niet bij de rest van het spel.

Los daarvan vraag ik me af of er mensen in de PUmunity zijn die met muzieksoftware overweg kunnen - het grootste gedeelte van het spel kan ik zelf ontwikkelen, maar ik heb bar weinig ervaring met het componeren van muziek. Als er iemand is die een dikke theme voor ons project kan bedenken hoor ik het graag!

Voor het volgende deel implementeer ik in ieder geval de gekozen Titel, ammo en HP. Daarnaast ga ik het eerste echte leveltje maken, met een heuse bossfight op het eind. Tot dan!

Alle delen in de pu.nl bouwt een top down shooter serial:

Zaterdag 25 AugustusDeel 1
Zondag 23 SeptemberDeel 2
Zaterdag 20 OktoberDeel 3
Zaterdag 17 NovemberDeel 4

REACTIES (55) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord