PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 4 

PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 4 2018-11-17T20:34:58
In deze serial gaat Johan iets doen wat nog nooit eerder gedaan is… Met de PUmunity een game in elkaar schroeven! We slaan de handen ineen om samen een vette top down shooter maken, dus schuif aan, zet je creatieve pet op en doe mee met dit ambitieuze project!

Eindelijk! Mijn PC is gerepareerd. Na weken artikeltjes tikken op een laptop met ongeveer net zoveel rekenkracht als een telraam kan ik weer Full HD gamen op 144hz. Enige nadeel: Om m'n PC te repareren moest wel alles wat er op mijn harde schijven stond gewist worden. Gelukkig had ik vlak voordat het mis ging nog wat backups gemaakt, maar er is dus flink wat werk verloren gegaan, waaronder bijvoorbeeld de animaties voor de main character die ik nu helemaal opnieuw moest doen. In dit (iets te laat geüploade - sorry Wouter) deel van PU.nl bouwt een Top Down Shooter lukt het me dan ook niet om alles te doen wat ik van plan was, maar hebben we sowieso animatie, een mooie HP bar en een nieuwe enemy om neer te knallen.

Bel de politie! Ik ben gehackt!

Nouja, niet echt. Maar er heeft dus wel iemand met de resultaten van de poll van vorige maand zitten rommelen! Als ik op de tijdlijn kijk zie ik dat het PU en het Powerkid logo ongeveer gelijk liepen, tot die van Powerkid er opeens binnen een uur meer dan 100 bij kreeg - er is dus iemand geweest die het zo belangrijk vond dat zijn eigen favorietje won, dat hij de poll is gaan manipuleren. Een beetje jammer - en daarom stappen we vanaf nu over op een (hopelijk) minder makkelijk te neppen alternatief. Maar ehh... Wie heeft er nou gewonnen?

poll-winner
Tsja, ik weet het zelf ook niet. Gelukkig kwam lolindir voordat het überhaupt een probleem werd al met een oplossing:

"Beide gebruiken, mana? In delen verzamelen? (zoals de puzzelstukjes in Braid)"

Klinkt goed! Ik maak van Powerkid's eigen logo een healthbar en verstop in elk level de stukjes van het PU logo zoals de puzzelstukjes in Braid, of de "K O N G" collectibles uit Donkey Kong Country. Ook pas ik de Powerkid HP bar iets aan, omdat er de vorige keer in de comments gezegd werd dat het lastig te zien was hoe vaak je nog geraakt zou kunnen worden.

hp  

The Illusion of Life

Animatie! Een van de voornaamste dingen die een game "tot leven" laat komen. Erg belangrijk dus! Ik ben zelf geen pro, maar heb wel genoeg ervaring om Powerkid's beentjes te laten bewegen als hij loopt. Dit heet een "walkcycle" - een animatie waar het character een stap met zijn linkervoet en een stap met zijn rechtervoet zet en daarna weer bij het begin begint.

walkcycle
Als eerste pak ik mijn Powerkid sprite en maak ik al zijn ledematen een ander kleurtje. Zo is het iets makkelijker bij te houden waar welke pixel nou precies bij hoort, helemaal omdat ons main character bijna helemaal blauw is. Ik geef hem alleen zijn rechterarm, want de linker zit vast aan de wapens die door de muis bestuurd wordt.

animation-sheet-1
Ik maak zes animatieframes voor Powerkid. Hoe meer frames, hoe vloeiender de animatie, maar voor zo'n klein karakter is dit ruim voldoende. Het enige lastige zijn zijn benen - een beetje te kort om er écht een mooie walkcycle van te maken, maar we roeien met de riemen die we hebben.

animation-sheet-2
Dat ziet er prima uit! Ik plak ze aan elkaar en maak er snel een gifje van.

animation-gif-1
Goed genoeg om mee verder te gaan! Ik geef alle frames stap voor stap iets meer detail. Een outline, de juiste kleur met schaduw, het embleempje op zijn borstkas en als finishing touch zijn mooie rooie cape.

animation-sheet-3
Ik plak nogmaals alles aan elkaar en bekijk het eindresultaat.

animation-gif-2
Hij leeft! Nu hoeven we alleen de animatie-sprite nog te koppelen aan het "Main Character" object als de speler een richtingstoets gebruikt.

animation-bug
Ha. Bijna goed. Nog even de X en Y coördinaten op de juiste positie zetten en de animatie timen zodat het er niet uit ziet alsof we de fast forward knop in hebben gedrukt.

animation-fixed
Hatseflats! Hij doet het gewoon. Helaas kan ik deze gifjes maar tot 25FPS laten afspelen, maar als je de game zelf download en probeert zal je zien dat het er allemaal nog net iets soepeler uitziet.

Giant Enemy Crab

Zoals aan het begin al gezegd heb ik helaas nog maar één nieuwe vijand toe kunnen voegen. Ik ga voor de volgende serial aan de slag met de andere ideeën uit de comments, maar voor nu beginnen we met Sacul's krab!

crab
Ik heb hem iets andere kleuren te geven om beter bij het palet van het spel te passen, maar voor de rest is hij zo goed als hetzelfde gebleven als het oorspronkelijke design. Sacul schreef ook dit bij het plaatje:

"Krabben lopen natuurlijk van links naar rechts en niet naar voren en achter. Daarnaast lijken ze me niet superkrachtig. Misschien gaat dit te diep, maar het lijkt me vet dat hij in voedsel verandert als hij met bijvoorbeeld een vlammenwerper wordt geraakt. >:)"

We gaan misschien binnenkort wel kijken naar wat extra wapens, maar voor nu zullen we hem in ieder geval als een echte krab naar links en rechts laten gaan. Ik hang de sprite aan een "Enemy Crab" object en laat hem willekeurig naar links of naar rechts bewegen. Als hij tegen een muur aanloopt keert hij om.

krab-1-loopje
Hij doet het! Maar wel heel voorspelbaar zo. Ik zorg ervoor dat hij om de zoveel seconden even stil blijft staan en daarna bepaalt of hij verder loopt naar links of rechts. Ik geef hem een kleine animatie waar hij met zijn klauwen knipt terwijl hij stilstaat.

krab-2-loopje
Yay! En nu snel wat HP geven zodat we hem genadeloos neer kunnen maaien.

krab-3-kill
RIP krab. Wel zo eerlijk als hij dan ook terug kan vechten! Goed moment om de nieuwe HP bar te implementeren en uit te testen. De krab valt niet aan, maar Powerkid krijgt alsnog 1 damage als hij tegen hem aan loopt. Ouch!

krab-4-hp  

Thematisch gepast

Goed. We hebben een protagonist die kan lopen en schieten, een paar unieke wapens en een vijand. Het is misschien wel slim om nu alvast na te gaan denken over het verhaal - sterker nog, misschien hadden we dat eigenlijk al wat eerder moeten doen, zodat we de wapens en de vijanden iets thematischer gepast hadden kunnen maken. Whoops! My bad. Cyber-Danny kwam al met een tof idee waar de PU redactie gekloond is en veel mensen in de comments hadden al het idee om de redacteuren als eindbazen te gebruiken. Ik zat vanaf het begin ook al te spelen met het idee en ik vraag me af hoe spectaculair ik die daadwerkelijke bossfights uit de verf kan laten komen met mijn gelimiteerde skills, maar het is zeker het proberen waard.

De gehele PU redactie is gekidnapped en gekloond/gebrainwasht. Powerkid was al tijden niet meer bij de PU te zien, maar kreeg na de kidnapping een belletje van de schoonmaakploeg met de mededeling dat de redactie verdwenen was. Hij gaat op tocht, schiet zich een weg door de kidnappers heen en redt de redactie.

Nu is de vraag, wie zou er nou de PU redactie willen kidnappen? Een paar opties:

 - De redactie was aan een flinke vakantie toe - ze dachten dat het een slim idee was om zichzelf even te klonen en de kloons aan het werk te zetten, maar nee! Er ging iets fout, de clones zijn evil en ze houden de PU redactie gevangen.

 - Een doorgeslagen PU fan kidnapt de hele redactie om ze vervolgens te forceren zijn favoriete maffe indie games te reviewen. Hij heeft ze vervangen met robot versies van zichzelf met de hoop dat het niet op zou vallen, maar men had al snel door dat er iets mis was toen alle nieuwe artikelen in binary code (nulletjes en eentjes) verschenen.

Welke van de twee gaan we doen? klik hier om te stemmen!

Toffe Titel

We hebben vanaf het volgende deel dus een verhaaltje om mee te werken, maar we hebben natuurlijk ook een titel nodig! Vertel me in de comments wat de titel zou moeten zijn, en waarom die zo goed past bij het verhaal! Bij het volgende deel zullen we dan met zijn allen gaan besluiten welke het daadwerkelijk gaat worden.

Als je zin hebt om zelf even te rommelen met de game, hij is hier te downloaden – wees er wel snel bij, want de link werkt maar zeven dagen. Voor het volgende deel implementeer ik wat meer vijanden en misschien wat nieuwe wapens. Ook zal ik gaan kijken of ik alvast wat kan doen aan die saaie modderbruine achtergrond. Tot dan!

Alle delen in de pu.nl bouwt een top down shooter serial:

Zaterdag 25 Augustus – Deel 1
Zondag 23 September – Deel 2
Zaterdag 20 Oktober – Deel 3

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord