PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 1 

PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 1 2018-08-25T13:44:37
In deze serial gaat Johan iets doen wat nog nooit eerder gedaan is… Met de PUmunity een game in elkaar schroeven! We slaan de handen ineen om samen een vette top down shooter maken, dus schuif aan, zet je creatieve pet op en doe mee met dit ambitieuze project!

Je leest het goed! Welkom bij deel 1 van deze serial, waar we de basis van het spel alvast gaan bouwen. Ik hoor jullie al denken: 'Heu? Hoe kan ik helpen dan?' Simpel! Ik ga in deze features stap voor stap het spel opbouwen en daarbij elke keer jullie hulp vragen bij bepaalde kwesties, via polls en suggesties in de comments. Iedereen die aan het einde van de rit iets bijgedragen heeft krijgt zijn naam in de credits. Klinkt tof toch? Let’s go!

De juiste motor onder de kap

De eerste vraag is welke engine we het beste kunnen gebruiken voor dit project. Aangezien ik het niet té ingewikkeld wil maken houden we het bij 2D. Denk aan Binding of Isaac, Enter the Gungeon of Nuclear Throne. Hoewel ik goed met Unreal overweg kan valt die dan toch gelijk af – ik zou totaal niet weten waar ik daar zou moeten beginnen voor een 2D game. Alhoewel Unity vaak ook populair is voor 2D games, gebruik ik dan liever Gamemaker Studio. Het is een tijdje geleden dat ik dat programma heb gebruikt, maar toch denk ik dat ik daar sneller mee aan de slag kan dan met Unity.

Basis van de basis

Oké dan! Laten we beginnen. Voor een top down shooter hebben we natuurlijk een main character nodig. Aangezien ik die zelf niet ga designen (dat gaat jullie eerste taak worden!), zal ik voor nu maar gewoon een groen vierkantje gebruiken. Het is weer even wennen, maar binnen een paar minuten kan ik hem al over het scherm bewegen.

groen-vierkantje  
Prachtig. Toch heb ik het gevoel dat er iets mist…

groen-vierkantje-blij  
There we go! Dat ziet er beter uit. Ohja, misschien nog even handig om te vermelden… Voor het grootste deel van deze features zullen deze gifjes en screenshots er super lelijk uitzien. Maar maak je geen zorgen, dat komt allemaal goed. We gaan alleen eerst zorgen dat de game überhaupt functioneert voordat we ons druk gaan maken om de graphics.

Handen omhoog, of ik schiet!

Je kan natuurlijk geen top down shooter maken zonder het shooter gedeelte, dus laten we onze groene vriend van een wapen voorzien! We gaan in een later deel met zijn allen wat leuke guns bedenken, maar voor nu geven we hem een simpel pistooltje. Nog even zorgen dat hij daadwerkelijk de muis gaat volgen, en…

groen-vierkantje-pistool  
Misschien wel zo netjes als we het pistool daadwerkelijk draaien naar de kant waar de speler op richt. Een kleine Google search en wat bij elkaar geschraapte code later hebben we dit:

groen-vierkantje-pistool-beter  
Dat ziet er al beter uit! Je hebt alleen niet zo veel aan een pistool als er geen kogels uit komen. Daar is wat aan te doen. Ik maak een kleine gele sprite, schud wat code uit mijn linkermouw en binnen luttele minuten schiet ons groene blokje vrolijk in het rond. Levensgevaarlijk!

groen-vierkantje-pew-pew  

Kom vechten dan!

Allemaal leuk en aardig, maar hoewel we nu een regen van kogels in elke willekeurige richting kunnen afvuren heb je daar natuurlijk niks aan zonder bad guys! Ik open de sprite editor en maak snel een rivaal voor ons groene blokje. Een rood blokje! Ik geef hem 5 HP en zorg ervoor dat de kogels 1 HP per stuk er af halen. Die waardes zullen we later nog wel aanpassen, maar voor nu is het goed genoeg.

rip-rood-vierkantje  
Het is wel zo leuk als de vijanden ook echt achter je aan gaan. Misschien willen we er uiteindelijk in het spel wel eentje hebben die stil staat, maar deze rode kubus gaat ons achterna zitten zodra we in zijn line of sight zijn. Dit was gelijk het moeilijkste gedeelte tot nu toe – het is vrij simpel om een enemy richting de main character toe te sturen, maar als je het goed wilt doen komt er nog aardig wat bij kijken.

rood-vierkantje-achtervolging  
Het werkt! En het spel begint daadwerkelijk ergens op te lijken. Het is natuurlijk verre van compleet, maar het fundament van de core mechanics staat er nu in ieder geval. En nu is het jullie beurt!

RIP groen vierkantje

Die gifgroene vierkant is grappig natuurlijk, maar we hebben wel echt een player character nodig! En dat is dan ook mijn oproep aan jullie. Verzin een hoofdpersoon! Dat kan op allerlei manieren. Flans iets in elkaar met Photoshop, maak een mooie tekening met stoepkrijt, stift of houtskool of open paint en maak een leuk pixel-poppetje. Anything goes. Upload die vervolgens op imgur (of een andere goeie image hosting website) en plaats de link in de comments.

Als je echt geen vertrouwen in je artistieke talenten hebt kan je ook nog gewoon een personage omschrijven. In beide gevallen zal ik jouw creatie vervormen naar een passende sprite. Buiten de main character gaan we in het volgende deel ook aan de slag met de camera, screenshake en HP. Tot dan!

Alle delen in de PU.nl bouwt een top down shooter Serial:

Zaterdag 25 Augustus – Deel 1
Zaterdag 22 September – Deel 2
Zaterdag 20 Oktober – Deel 3

REACTIES (48) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord