Leuk geprobeerd: slechte games die heel innovatief waren 

Leuk geprobeerd: slechte games die heel innovatief waren 2019-04-07T22:41:07
Slechte games worden snel vergeten, soms alleen herinnerd omdat ze zo teleurstellend waren, of gewoon amper gespeeld bij negatieve reviews. Toch kunnen ook slechte games stiekem heel wat dingen goed gedaan hebben! Vandaag in het eerste deel van de Leuk Geprobeerd serial: beroerde games die eigenlijk heel innovatief waren.

Hallo en welkom bij het begin van weer een nieuwe serial, genaamd Leuk Geprobeerd! Hierin doe ik een beetje het tegenoverstelde van Laura’s Zwakste Schakel reeks, waarin het vaak ging om goede games die crappy dingen doen. Van slechte games wordt andersom echter snel vergeten wat ze nou eigenlijk wél goed deden. En dat is af en toe eeuwig zonde. In het eerste deel: slechte games die opvallend innovatief waren.

Om een fatsoenlijke, goed scorende game te maken, hoef je niet per se iets nieuws te doen. Zo lang je het maar goed uitvoert kun je bij wijze van spreken alles bij elkaar jatten wat los en vast zit. Andersom geldt dit ook: aan originele game mechanics heb je niks als de game eromheen verder paardenkloten zuigt. En toch verdienen deze ontwikkelaars de credits, voor het getoonde lef om iets nieuws te proberen. Laten we daarom hier wat vrij waardeloze games eren, waarvan vergeten wordt wat voor toffe dingen ze eigenlijk deden en soms hun tijd zelfs (te) ver veruit waren.  
  

Spore - (r)evolutie

Tegenwoordig herinneren we deze game van het brein achter Sim City vooral als die ene grappige piemelmonstergenerator, maar Spore was natuurlijk veel meer dan dat. In 2008 gooide het hoge ogen als veelbelovende (maar niet bepaald wetenschappelijke) evolutie-simulator, waarin je de complete levensloop van een diersoort volgde, van eencellig organisme tot mutli-galactische beschaving.

Voor een game met zo’n enorme scope kon het eindproduct jammer genoeg niet aan de verwachtingen voldoen en werd het niet heel serieus genomen. Vooral de eerste paar stadia, tot aan het moment dat je een fatsoenlijke beschaving werd, waren qua gameplay wel erg simplistisch. Maar toch, het idee om aan elk stadium van leven andere gameplay te hangen was bijzonder tof gedaan. Van een soort Flow, naar een survival game, naar RTS, naar city builder, naar ruimte strategy: zo had je eigenlijk vijf games in één!

 

No Man’s Sky - procedureel universum

Man man man, wat hebben we achteraf met z’n allen veel lopen bitchen op Hello Games, de minuscule studio verantwoordelijk voor die ene game met het vrijwel oneindige, ‘procedurally generated’ universum, vol met honderdmiljoenmiljard unieke sterren en planeten. En met allerlei gave planten en beesten erop! Geen met de hand gemaakte dingen, maar alles door de computer gegenereerd zodra je er als speler in de buurt komt, op basis van wiskundige regels. Een knappe innovatie, die indrukwekkend moet zijn voor mensen die iets van wiskunde snappen. Baanbrekend moest het worden. Een technologische doorbraak waar games nog jaren profijt van zouden hebben! En het werkte. Jammer alleen dat ze vergeten waren om er een leuke game omheen te bouwen...

Helemaal eerlijk is het natuurlijk niet om No Man’s Sky hier te noemen, aangezien Sean Murray en kornuiten nog steeds aan het proberen zijn om er iets goeds van te maken. Iets wat ze zeker met de grote ‘Next’ update van afgelopen jaar al behoorlijk gelukt is. Dat de ontwikkelaars besloten hebben eraan door te werken, in plaats van op een tropische sebbatical te gaan met de opbrengst van de over-priced early-access die het in 2016 was, getuigt van veel passie, geloof en toewijding. Daar kun je eigenlijk alleen maar respect voor hebben. Bovendien is het voor duizenden fans nog steeds de ultieme natte sci-fi droom.

     

Jurassic Park Trespasser - physics en tieten

Geen enkele Jurassic Park titel was haar tijd zo ver vooruit als Jurassic Park Trespasser, uit 1998. Dat zie je nou niet direct terug in de graphics, performance of gameplay (die waren namelijk respectievelijk foeilelijk, onvoorstelbaar belabberd en ronduit gaar), maar wel in de technologische snufjes die nooit eerder in games vertoond waren. Trespasser is namelijk de allereerste game met iets dat lijkt op een heuse physics engine! Oké, geen enkele PC kon er nog fatsoenlijk mee overweg, maar het begin was er.

Zo heeft de game ragdoll physics voor de dino’s, wiens bewegingen niet zijn voorgeanimeerd, maar stap voor stap ter plekke worden gegenereerd door AI. Daarnaast heeft het realistische physics voor objecten, zodat bijvoorbeeld dozen op natuurlijke wijze op elkaar te stapelen zijn (en op de grond flikkeren als je het verkeerd doet). Ook voor het eerst in 1998: enorme bossen met honderden gerenderde bomen. Deze veranderden van 2D sprites in 3D polygonen als je dichtbij genoeg kwam, et voilà, het welbekende ‘pop-up’ was geboren! Een ander gloednieuw idee voor die tijd, zoals eerder besproken in een artikel over lichamen in first-person, is om een health-bar weer te geven op het lichaam van het personage zelf. In dit geval in de vorm van een tatoeage, op haar linker borst. Kortom, niet alle ideeën uit Trespasser zijn succesvol overgenomen in andere games. Nog niet...


 

Kill Switch - Cover-pionier

Tegenwoordig kun je je geen third-person actiegame meer opstarten die het niet heeft. Vanuit dekking schieten bestond natuurlijk al langer, zoals bijvoorbeeld in on-rails arcade games als Time Crisis, maar toch is Kill Switch de eerste fatsoenlijke actiegame die het als belangrijkste gameplay mechanic gebruikt. Toen deze verder weinigzeggende game in 2003 verscheen, was het cover systeem dan ook het enige dat indruk maakte.

En niet zonder gevolgen, want het is wel heel duidelijk te zien waar de gameplay van Gears of War op is gebaseerd. Ook ontwikkelaars van Uncharted hebben geroepen hun inspiratie voor schietcombat uit Kill Switch gehaald te hebben. Niet zo gek ook, want schieten en granaten gooien vanuit cover, gebukt rennen en blind schieten; alles wat je nodig hebt zit er in!


   

SimCity (2013) - Glazen doos

De meest recente SimCity (nee, de mobiele game tellen we niet mee, al heb ik die veel te lang gespeeld…) wordt door velen beschouwd als een wel heel treurig afscheid van de serie die het citybuiler genre op de kaart zette. Paradox Interactive is hier vervolgens slim op ingesprongen en doet het nu met Cities: Skylines op vrijwel alle fronten beter. Zo was SimCity bij release amper speelbaar vanwege server issues rond een allways-online verplichting waar niemand om vroeg. Maar ook buiten dat stelde het teleur, onder andere vanwege veel te kleine maps.

En toch zit er een heel ingenieus systeem achter de simulatie, waardoor je stad in SimCity letterlijk bruist. De zogenaamde GlassBox engine draait op basis van ‘agents’, units van grondstoffen, water, stroom, inwoners en voertuigen, die allemaal met elkaar samenwerken. Hierdoor is alles wat je in de stad ziet niet slechts een soort schematische weergave van statistieken, zoals in vorige games, maar letterlijk wat er gebeurt. Elke kleine, lullige animatie is er dus niet zomaar voor de show, maar doet ook echt iets. Prachtig! Daarnaast is fantastische grafische weergave van statistieken en informatie op de kaart, met de kernmerkende witte achtergrond en felle kleuren, ook gewoon schaamteloos overgenomen in Cities: Skylines.


   

Eh, tja...  best leuk geprobeerd allemaal! Ik zie jullie de volgende keer, wanneer we het gaan hebben over waardeloze games die ondanks alles toch wel erg fijn zijn om naar te kijken. Tot dan!
  

De Leuk Geprobeerd serial:
  

Slechte games die heel innovatief waren

Slechte games die er fantastisch uitzien

Slechte games met prachtige muziek

Slechte games met een sterk verhaal

Slechte games met een geweldige gamewereld

Slechte games met interessante personages

 

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord