Het beste karton in games – Waarom Lees Ik Dit? 

Het beste karton in games – Waarom Lees Ik Dit? 2018-04-19T15:57:29
Karton, het is een van beste uitvindingen ooit bedacht! Je kunt er alles van maken: dozen, kleine dozen, grote dozen, kijkdozen… uh, mueslidozen, en muesli… Haagse politici… dat was het wel zo’n beetje. Oh ja, en games want binnenkort krijgen we Nintendo Labo! Reden voor PeterKoelewijn om te schrijven over het beste karton in games.

Paper Mario: Color Splash

Laat ik maar beginnen met de meest obvious kandidaat voor deze Feature: Paper Mario! De papieren versie van Mario werd ooit geïntroduceerd vanwege het grappige kijkdooseffect dat de platte poppetjes creëerden. Sindsdien heeft Nintendo subtiel met ieder nieuw deel de wereld nog papierder…uh, der… der gemaakt. Der!

Paper Mario

Dat begon met het GameCube-vervolg dat papieren transformaties introduceerden en in de vervolgen toonde de wereld steeds meer papieren foefjes. Paper Mario: Color Splash voor Wii U bestaat nagenoeg volledig uit papier en ander knutselspul. Dus ook karton! Je vindt kartonnen platformen, kartonnen vijanden en verborgen kartonnen kamers die je met wat slim knip- of vouwwerk tevoorschijn tovert. Er zit zoveel karton in Paper Mario dat ik na de credits schreeuwde: “fucking hell wat een kartonnen rotzooi!”. Zet dat maar achterop het doosje van de onvermijdelijke Switch-port, Nintendo.
     

LittleBigPlanet

Van een papieren platformheld naar een tweede papieren platformheld! Wat zeg je? Sackboy is gemaakt van wol niet van papier? Nou fuck you, ik mag ook nooit eens een leuk bruggetje maken…

LittleBigPlanet bevat een overdaad aan karton. Andere bouwmaterialen zijn ook toepasselijk in de level editor maar karton is uiteraard de beste omdat het mensen het meest aanspreekt. Ik had ook De Beste Stoffen En Fournituren In Games-Feature kunnen schrijven maar dat zou natuurlijk dom zijn.

LittleBigPlanet

Omdat karton zo’n populair knutselmateriaal is, gebruikt LittleBigPlanet-ontwikkelaar Media Molecule het materiaal om spelers aan te moedigen hun originaliteit los te laten in de level editor. Dat heeft voor heel wat leuke games gezorgd en het is allemaal te danken aan de enthousiaste, hardwerkende, getalenteerde stukken karton in de game.
     

Tearaway

Het papier en karton steeg de Media Moleculaire wetenschappers in 2013 dusver naar het hoofd dat ze gewoon alle andere materialen wegflikkerden en Tearaway ontwikkelden. Tearaway is een 3D platformer waarin letterlijk alles van papier en karton is. Letterlijk alles. Beeld je een gamewereld in waar alles van papier en karton gemaakt is, en ik zweer je Tearaway gaat daar gewoon overheen!

Tearaway

De ontwikkelaars bij Media Molecule raakten geïnspireerd voor Tearaway middels papercraft en je zult dan ook heel veel moeten knippen en vouwen in Tearaway. Ook leuk is het creatieve karakter van de game; meerdere keren krijg je op originele manieren de kans je eigen designs in de gamewereld te brengen. Karton is natuurlijk perfectie maar het oog wil ook wat.
     

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain stelt de kartonnen doos centraal. En dan heb ik het niet alleen over de kartonnen doos waarin Kojima zijn bureauspullen kon flikkeren toen Konami hem de zak gaf. MGS V maakt van karton een kunstvorm. Het doet met de kartonnen doos wat Mozart deed met een klavecimbel, wat Shakespeare deed met een ganzenveer, wat Van Gogh deed met een oor!

Metal Gear Solid V

Eerdere Metal Gear Solids introduceerden de kartonnen doos als het ultieme verstopmiddel voor Snake. Maar 5 geeft je een bijna beschamende hoeveelheid opties om je kartonnen doos te verbeteren. Je kunt meerdere designs voor je doos unlocken, van een soldaat die vijanden doet salueren tot sexy vrouwen in bikini die soldaten afleidt. Je kunt ook zonder schade van heuvels afglijden met behulp van je kartonnen maatje en fast travel is aanzienlijk makkelijker wanneer je je als doos vermomd bij een van de cargo transportpunten. Fingers crossed dat Death Stranding net zo vooruitstrevend is met zijn karton.
     

Google Cardboard

VR gaming heeft de mensheid nog niet zo in zijn greep als dat we een paar jaar geleden hadden verwacht. Door mijn jarenlange ervaring als gamejournalist heb ik daar een genuanceerde en goed onderbouwde mening over gevormd: de VR-brillen zijn veel te duur en de meeste games zijn KUT!

Ahum… maar zeggen dat VR gaming een flop is, is verre van de waarheid. Neem Google Cardboard: letterlijk een stuk karton waarin je je smartphone kan glijden om zo een goedkope VR-bril te creëren. Jahaa, iedereen kan wel roepen hoe innovatief Nintendo Labo is, die knakkers in Silicon Valley hadden al veel eerder de kosteneffectieve schoonheid van karton door. Maar ik vind het slim van Nintendo want de Google kartonnetjes vonden gretig aftrek. In maart 2017 onthulde Google dat ze al 10 miljoen Cardboards verscheept hadden wereldwijd en dat er al 160 miljoen Cardboard apps gedownload waren. Daarvan zijn er een boel games, ontwikkeld via de devkit die het bedrijf gratis beschikbaar stelt.

Google Cardboard

Het succes van Google Cardboard heeft het bedrijf overtuigd de technologie verder te ontwikkelen. De spirituele opvolger Google Daydream biedt meer tools aan VR-developers en ook een luxere VR-bril voor de smartphone. Helaas is die niet meer van karton dus ik haat hem.
      

Costume Quest

Karton is een van de weinige dingen die alle mensen op aarde verbindt, naast geld, drank, drugs en Game of Thrones. Oh ennuh, liefde… blijkbaar.

Costume Quest

Kinderen zijn van alle doelgroepen de op een na gevoeligste doelgroep voor kartonnen dozen (de eerste is katten maar dat wist je al). Daarom is Costume Quest zo’n fantastische game want het laat ons zien wat kinderen precies zien in karton. Tijdens Halloween gebruiken ze hun kartonnen resources om de meest shitty kostuums te creëren. Maar dankzij hun verbeelding zien ze zichzelf echt als een ridder of een grote gevechtsrobot. Costume Quest is een van de weinige games die de positieve werking van karton op het kinderbrein laat zien.
     

Half-Life 2

Er zijn maar weinig dingen niet briljant aan Half-Life 2. Van de toentertijd revolutionaire graphics, tot de revolutionaire storytelling en de revolutionaire Source engine. Kort samengevat, Half-Life 2 is revolutionair… dus by default het karton in de game ook. En veel karton is er!

Half-Life 2

De Source engine waarop de game draait, werkt samen met een zwaar aangepaste Havok Engine, die voor realistische physics zorgde zoals we die nog nooit eerder gezien hadden. De Gravity Gun van Gordon Freeman is natuurlijk het bekendst maar onderschat het aantal kartonnen dozen in Half-Life 2 niet. De verlaten huizen, loodsen en onderzoeksfaciliteiten zitten barstensvol deze kartonnen goedheid. En net als in het echt kun je ze opstapelen, kapot knallen of rondgooien en doen alsof je een superheld bent. Heb ik al gezegd dat Half-Life 2 revolutionair is?
     

De Pokémon Trading Card Game

De Pokémon ruilkaarten bestaan bijna net zo lang als de Pokémon-games zelf. En nog steeds worden er nieuwe booster packs geproduceerd en kun je op diverse toernooien je deck toetsen tegen die van anderen. In de hoogtijdagen verscheen er zelfs een Gameboy Color-versie van het kaartspel, inclusief storymode.

Pokémon the Trading Card Game

“Maar edelachtbare PeterKoelewijn”, zullen sommige lezers nu protesteren, “Weet u dat Hearthstone en Gwent tegenwoordig nog groter zijn?” Natuurlijk weet ik dat, en hou op met me hypothetisch te onderbreken. Hearthstone en Gwent hebben nooit een officiële fysieke release gehad, met het belangrijkste element van ieder kaartspel: karton! De Pokémon Trading Card Game wordt wél fysiek gespeeld. Spelers vormen tot laat in de avond hun ultieme deck, terwijl de kaarten uitgestald liggen op het bureau, onder het nietsontziende licht van een tl-balk. Hearthstone-spelers weten niet hoe het is om je kaarten in perfecte staat te houden in verzamelmappen met plastic hoesjes. Hoe je hart breekt als er één kaart kreukelt of plotseling verdwenen is terwijl het toevallig je meest waardevolle kaart was. Hoe wanhoop als ijskoud lood door je aderen stroomt wanneer je tegenstander tijdens een toernooi zijn Red Bull morst over al je kaarten. Hoe je knokkels openbarsten wanneer ze in contact komen met de voortanden van je tegenstander. Hoe de scheidsrechter niet tegen bloed kan en daarom beide spelers eronder projectiel kotst! Neeeee, dat weten Hearthstone- en Gwent-spelers niet!!!
     

Ik denk dat dit voorlopig wel genoeg karton in games is. De Nintendo Labo bouwpakketten verschijnen 28 april. Veel plezier!

Waarom Lees Ik Dit? Serial

Nu lezen:

7 historische settings die niet een Assassin's Creed-game moeten krijgen

5 redenen waarom Waluigi zijn eigen game verdient

Kitties!

De Waarom Lees Ik Dit-Serial Will Return.

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord