Games die geen remake nodig hadden - Niet nog een keer… 

Games die geen remake nodig hadden - Niet nog een keer… 2019-06-24T18:51:40
Niet elke sequel, remake of reboot is per se een goed idee. In deze serial bespreken we de games en franchises waarbij het beter bij één keer had kunnen blijven. Vandaag: remakes van games waarvan je maar beter gewoon de originele versie kan spelen.

Hé hallo, welkom bij deel 2 van deze serial, waarin we kijken naar vervolgen, remakes of reboots waarbij we eigenlijk alleen maar kunnen roepen: “*zucht!* Nee, alsjeblieft, niet nog een keer…”. De vorige keer keken we al naar games die nooit een sequel hadden moeten krijgen, en in dit deel gaan we verder met remakes die eigenlijk volslagen onnodig waren, of gewoon vele malen slechter dan het origineel.

Remasters zijn fijn om oude games weer toegankelijk te maken, maar om een klassieker echt weer van deze tijd te maken, bouw je een remake. Er zit wat meer tijd en moeite in, maar dan heb je ook wat, zoals bijvoorbeeld het geval is bij deze uitstekende remakes. Echter, in sommige andere gevallen hadden ze maar beter iets nieuws kunnen verzinnen…
 

Command & Conquer (Nintendo 64)

De staat van de opeens immens populaire 3D graphics aan het einde van de jaren ‘90 is mooi samen te vatten in twee woorden: te vroeg. En voor deze halfgare remake van de eerste Command & Conquer geldt: veel te vroeg! Terwijl de oorspronkelijke makers inmiddels bezig zijn met remasters van de originele C&C, kwam er in 1999 al een soort ‘opgepoetste’ editie op de markt, voor de Nintendo 64. Waar andere console-versies gewoon de originele graphics van de PC meenamen, kreeg de game speciaal voor Nintendo’s machine een visuele remake.

3D tanks! En 3D gebouwen op een glooiend 3D slagveld! Klinkt als de toekomst, ware het niet dat het voor geen meter speelde, het er écht niet uitzag en de hardware gewoon niet krachtig genoeg was. Zo sloom als de game draaide, was het niks vergeleken bij de snelle RTS-actie op PC. En dan ontbraken ook nog eens de cheesy live action cutscenes! We hebben het hier eerder over een demake van een remake. Maar ach, in een fatsoenlijke resolutie en muis+keyboard controls op een emulator is eigenlijk nog best geinig.

   

Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-Shelled

Deze remake heeft zo’n hoog ‘meh’-gehalte, dat het niet helemaal duidelijk is waarom hij ooit gemaakt is. In 2007 verscheen de niet zo heel best ontvangen TMNT CGI film, die werd vergezeld door een crappy gamefilm. Twee jaar later verscheen Turtles in Time Re-Shelled, een volledige remake van de originele arcade- en SNES-game. Een nieuwe kans op een goede game, maar alle nostalgie die daarbij hoort wordt compleet weggevaagd door het in de visuele stijl van eerder genoede crappy CGI film te doen. Hoezo?

Had er dan gewoon een mooie, trouwe remaster van gemaakt, dan hadden we er misschien nog iets aan gehad. In tegenstelling tot de vormgeving, is ze dat qua gameplay trouwens wel gelukt. Dat aspect is dan weer zo enorm trouw en ouderwets, dan het geen ene reet toevoegt en je alsnog veel liever het origineel zou willen spelen. Pfff!!

  

Sonic the Hedgehog Genesis

Een remake van de klassieke Sonic in je broekzak, draaiend op een handheld van Nintendo. Wat een fijn idee! Absoluut, maar aan de uitvoering ervan scheelt op zijn zachtst gezegd het een en ander. Ten eerste, nog het minst erge van alle problemen: timing. De game in 2006 uitbrengen op de Game Boy Advance, terwijl de Nintendo DS al bijna 2 jaar uit is. Huh? Wat?!

Ten tweede, de game zelf. Wat eigenlijk gewoon een port had moeten zijn, is geëscaleerd tot een volledige remake, omdat de oorspronkelijke engine niet draaide op de GBA. De eerste Sonic van de grond af aan opnieuw opbouwen voor crappy hardware bleek echter ook geen goed idee, want de game loopt als dikke stront door een trechter. Omdat het beeld ver is ingezoomd, is alle snelheid er uitgehaald en alsnóg is het onmogelijk om spikes en vijanden buiten beeld op tijd te zien. Arme Sonic…

  

Double Dragon II: Wander of the Dragons

What the vliegende fuck is dit nu weer? Dit is het compleet onderschijten van de naam die het beat ‘m up genre groot heeft gemaakt, door de slechtste beat ‘m up ooit te maken. Dat moet haast wel bewust zo bedoeld zijn, anders bereik je het bedroevend lage niveau van Wander of the Dragons nooit. Eigenlijk wel weer knap ook!

Dit gedrocht van een game moet een 2,5D remake voorstellen van Double Dragon II: The Revenge, een dijk van een arcade game uit 1988. Alle basiselementen van een brawler zijn er echter uit gesloopt of werken voor geen meter, zoals bijvoorbeeld, ik noem waar wat he... fatsoenlijk kunnen bewegen?! En al snel heb je net zoveel pijn aan je ogen als aan je tengels, want alles aan de game ziet er ook nog eens godsgruwelijk lelijk uit.

  

Secret of Mana

Nog zo’n ‘net niet’ remake! Square gooide in 1993 hoge ogen met gerust een van de grootste JPRG klassiekers ooit. Niet zo gek dat niemand zich eerder aan een remake heeft gewaagd: het had het simpelweg niet nodig. In 2018 was het dan toch zover en fans hielden hun adem in. Een 3D remake van Secret of Mana, dat kon toch eigenlijk alleen maar verkeerd gaan?

Het resultaat liegt er niet om. In principe zit alles er in, maar qua sfeer doet het weinig om de nostalgische snaar te raken. Het is alsof ze op een lijstje afgevinkt hebben wat de remake moest bevatten, zonder echt na te denken over eventuele verbeteringen. Fans zullen daarom altijd liever het origineel spelen en voor nieuwe spelers is het niet aantrekkelijk genoeg. Gelukkig is de oude versie ook nog prima toegankelijk, bijvoorbeeld op de Switch of SNES Classic.

    

Games die nooit een remake nodig hebben

Ook dit keer kijk ik niet alleen naar de games die we niet echt nodig hadden, maar ook naar wat er nog niet is en wat mij betreft ook nooit hoeft te komen! De volgende titels moet je niet willen remaken. Nee, laat ze maar gewoon lekker met rust.
 

The Curse of Monkey Island

Monkey Island 1 en 2 hebben prima remakes gekregen, maar op dezelfde manier overtrekken als bij die games gedaan is, dat gaat bij het priegelige, bijna schetsachtig getekende Monkey Island 3 niet werken. Hoeft ook niet, want het ziet er nog steeds fantastisch uit. Het is gewoon alsof je door concept art wandelt. Mochten ze in de catacomben van LucasArts al dat artwork nog ergens in hogere resolutie hebben liggen, dan zou een remaster natuurlijk wel leuk zijn. Tot die tijd kun je The Curse of Monkey Island gewoon downloaden van Steam of GoG, zonder dat je zelf met de SCUMMVM emulator hoeft te klooien.

  

Metal Gear Solid

Ookal heeft de eerste MGS al eens een prima remake gehad in de vorm van Twin Snakes, blijvens fans toch roepen om deze game in een nieuw jasje. Sterker nog, enkele fanatiekelingen hebben al geprobeerd het zelf te maken, om vervolgens te worden afgekapt door Konami. Misschien omdat ze er zelf ooit nog plannen voor hebben? Nee, doe het niet! Deze serie is klaar, dood, afgelopen. Een moderne remake zou alleen maar afdoen aan de magie van het origineel.
  

RedCat Spookkasteel

Nope! Niet nodig. Gewoon laten voor wat het is. Hoe groot de verleiding ook is.

 

Tot hier en niet verder met mijn geraaskal over remakes! Weten jullie nog remakes die eigenlijk compleet nutteloos waren? Hebben jullie nog een beetje zin in de nieuwe Final Fantasy VII? En wie heeft er eigenlijk ooit gevraagd om die MediEvil remake?! Vertel het ons in de comments!
 

Nog meer Niet nog een keer:
 

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord