Een Zak Vol Monsters – Deel 12: Pokémon Go, Pokémon Let’s Go en alles Pokémon 

Een Zak Vol Monsters – Deel 12: Pokémon Go, Pokémon Let’s Go en alles Pokémon 2019-01-05T14:14:13
In deze vernieuwde Serial duikt Marvin in alles wat Pokémon is. Hij bespreekt zijn progressie en Shiny-hunt-taferelen in Pokémon Go en Pokémon Let’s Go, kijkt naar de pittigste Pokémon-nieuwtjes en -geruchten en bespreekt alles wat met deze fantastische franchise te maken heeft. Maar er valt ook wat te klagen…

De afgelopen maand:

  • Viel Pokémon Go-PVP me vies tegen;
  • Speelde ik minder Pokémon Go, maar werd ik aangenaam verrast door Pokémon Let’s Go;
  • Begon ik met het achterna jagen van Shiny’s in Pokémon Let’s Go;
  • Begon ik tevens aan de lastigste Let’s Go Shiny-hunt – Mewtwo;
  • En bemachtigde ik een handjevol nieuwe pokémon in Pokémon Go (Meltan, Snover, Abomasnow, Skorupi, Delibird, Alolan Raichu en Croagunk).

Meltan Pokémon GOSnover POkémon Go

Abomasnow Pokémon GoSkorupi Pokémon GoDelibird pokémon go

Croagunk Pokémon Go Alolan Riachu Pokémon Go
               

Mijn mening over Pokémon GO-PVP

Toen Pokémon Go werd aangekondigd was PVP vanzelfsprekend een van dé selling points. Helaas voor ons Pokéfanaten duurde het een dikke twee jaar voor er eindelijk een PVP-functie aan de game werd toegevoegd (meer over PVP in Deel 11 van Een Zak Vol Monsters). En nu hij er is… Tja, misschien niet helemaal wat we er van gehoopt hadden. Hieronder mijn mening over wat een van de belangrijkste updates voor Pokémon Go tot nu toe had moeten worden.

Persoonlijk doe ik bijna niets meer met PVP en vind ik het systeem nogal tegenvallen. De teams van drie bieden weinig strategische mogelijkheden, het feit dat je niet kunt dodgen voelt als een gemis en de ‘nieuwe’ Protect Shields en Charge Attacks voegen wat mij betreft ook bar weinig toe. Hoe je het ook wendt of keert, PVP bestaat voornamelijk uit het selecteren van hetzelfde groepje pokémon (want wat is het nut van het hebben van veel teams?), hopen dat je goede counters hebt tegen jouw tegenstander en als een idioot op je scherm rammen tot een van jullie geen pokémon meer heeft.

Pokémon Go PVP

Het enige waar ik PVP nu nog voor zou opstarten is gebaseerd op een inmiddels typische strategie van Niantic waar ik steeds meer moeite mee krijg. De ontwikkelaar van Pokémon Go baseert namelijk bijna alle events en toevoegingen (zoals tijdelijke Shiny’s en dus ook PVP) op één concept: FOMO. Fear Of Missing Out. Iedereen die de game speelt wil natuurlijk de nieuwe Gen 4-evoluties bemachtigen die recentelijk zijn toegevoegd, maar om dat te doen zijn er zogenaamde Sinnoh Stones nodig. En waar kun je die dingen krijgen? Nou, er is een gigantisch kleine kans dat je er een krijgt van je wekelijkse Research Breakthrough (waarvoor je in totaal zeven Research Tasks over zeven verschillende dagen voor moet voltooien), maar de beste manier is het spelen van PVP. Per dag kun je er zo mogelijk eentje krijgen, maar tot nu toe ben ik daar nog niet in geslaagd…

Het punt dat ik hier probeer te maken is het volgende: ik zou de PVP-functie alleen gebruiken voor de mogelijke beloning van een Sinnoh Stone, en niet omdat het systeem zelf nou zo fantastisch is. PVP levert me alleen maar frustraties op, mede omdat problemen als lag nog altijd aan de orde van de dag zijn. Natuurlijk zit er potentieel veel lol in deze PVP-functie, maar dat komt alleen door het feit dat je met vrienden bezig bent en er zelf ‘leuke’ regels aan kunt koppelen. Afspreken dat je alleen met een bepaald type vecht, dat je alleen pokémon met minder dan 10% IV mag kiezen, etc. etc. Ja, dan is PVP best geinig, maar ook met zulke arbitraire en grappige regeltjes blijft het niet lang leuk.

Trainer Battle Pokémon Go

Daarbovenop kun je niet online gekoppeld worden aan andere (onbekende) spelers en kun je nog altijd niet zien wie van jouw goede Pokémon Go-vrienden online zijn en beschikbaar zijn om te battlen. Tot slot waren de verschillende Leagues ook nog eens belachelijk makkelijk voor Niantic om te realiseren (alle tech zat al in de game) en voegen ze tegelijkertijd belachelijk weinig toe - je ziet toch telkens dezelfde pokémon, alleen zijn ze in de lagere Leagues minder opgepompt met candy en stardust. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik realiseer dat Niantic veel meer van PVP in Pokémon Go had kunnen maken, maar dat heeft verzaakt.

En ja, er zijn door de community georganiseerde initiatieven als de Silph League Arena, maar zie maar eens een lokale groep mensen te vinden die zich daar mee bezig wil houden. Precies. Niet te doen, en het is eigenlijk te absurd voor woorden dat een externe partij zoiets moet organiseren om PVP leuk (en écht competitief) te houden.

Wat vind jij? Laat het weten in de comments!

PVP Leagues Pokémon Go
                 

De averechtse werking van Pokémon Go-FOMO

Ik had het hierboven al even over FOMO, Fear of Missing Out. Het lijkt een van de belangrijkste strategieën van Niantic te zijn sinds de release van Pokémon Go in 2016. Tijdelijk specifieke bonussen of (Shiny) pokémon aanbieden in de hoop dat er gedurende die paar dagen of paar uurtjes een gigantische piek in het aantal spelers komt. Natuurlijk snap ik dat dit een strategie is die werkt (ik hobbel ook vrolijk achter pokémon aan tijdens Community Days), en ik snap ook best dat een bedrijf als Niantic het daarom blijft hanteren, maar het kan frustrerend zijn voor spelers die op hun eigen tempo willen spelen.

Al dit gedoe bereikte voor mij een dieptepunt toen Niantic in december een nieuwe rits (Shiny) baby-pokémon toevoegde aan 7 kilometer-eieren. Munchlax, Chingling, Mantyke en Riolu zijn vier nieuwe baby’s die natuurlijk iedereen wil hebben (énorm schattig), maar de kans op een van die rakkers of één van de nieuwe Shiny baby’s (Azuril en Budew) zijn absurd laag. Op Reddit kwamen talloze spelers samen om even flink te klagen – sommigen van hen lieten meer dan 260 (!!!!) 7 KM-eieren uitkomen, en kregen niet één Shiny of Riolu (en misschien een handje vol van de andere nieuwe baby’s). De kansen liggen al met al onder de 3% voor elk van de nieuwe pokémon. Denk eens aan al het geld dat die mensen hebben uitgegeven aan Incubators…

Pokémon Go 7 km eggs

Natuurlijk, die exclusiviteit is voor een bepaalde groep hardcore spelers een goede reden om compleet los te gaan in-game, maar voor de rest van de spelers zijn de kansen zo klein dat ze zich er beter helemaal niet mee bezig kunnen houden. Net als met de meeste Raid Bosses (die nu Research Breakthroughs zijn), exclusieve Shiny’s (die zo nu en dan toch wel weer terugkomen, soms met betere kansen) en EX-Raids kun je beter wachten en je eigen ding blijven doen. Uiteindelijk lijkt alles wel beschikbaar te worden voor iedereen, je moet er soms alleen even een jaartje of langer op wachten. Duurt langer, maar het scheelt je ongetwijfeld klauwen vol geld en enorm veel van je tijd.

Vooralsnog heeft Niantic daar weinig last van en gaat het bedrijf als een speer. De totale Pokémon Go-opbrengsten in 2018 (795 miljoen dollar) zijn met 35% gestegen ten opzichte van 2017 en onder andere door Let’s Go houden steeds meer mensen zich weer met Pokémon Go bezig. FOMO is al sinds het begin een ding in Pokémon Go, en daar gaat waarschijnlijk nooit iets aan veranderen. Dat kan ik Niantic  eigenlijk niet kwalijk nemen, maar in vervolg zal ik niet meer als een gek naar buiten rennen zodra er weer iets nieuws wordt aangekondigd. Dan maar een exclusieve pokémon missen, en hem een jaar later veel makkelijker bemachtigen. Ik blijf Pokémon Go gewoon spelen zoals ik altijd doe; lekker rondlopen en vangen wat ik tegenkom, en me niet al te veel bezig houden met de randzaken.

Een mogelijk positief dingetje aan de absurde geldbedragen die Niantic binnenhaalt is dat het bedrijf zich meer met AR-technologie schijnt bezig te willen houden. Of het gaat om het ontwikkelen van AR-hardware (brillen en dergelijke) of juist AR-software (of een combinatie) is onduidelijk, maar als Pokémon Go ooit integratie met een AR-bril gaat krijgen was de hebberigheid van Niantic het natuurlijk wel waard. 

Deoxys Pokémon Go
                   

Shiny hunten in Pokémon Let´s Go

Het duurde even voor ik overstag was, maar Pokémon Let’s Go begint langzamerhand een van mijn favoriete Pokémon-games ooit te worden. Dit ‘tussendeel’ valt mij reuze mee: het verhaal is leuk, de nieuwe manier van pokémon vangen is alleraardigst en vooral het tegenkomen van pokémon in de wereld is iets waar ik al sinds Pokémon Red om schreeuw (dus een fantastische toevoeging). Ja, het levelen van je pokémon is belachelijk makkelijk (Chansey-chains leveren zomaar 20.000+ XP op per vangst) en daardoor zijn de NPC-battles ook niet bijzonder moeilijk, maar al deze ‘makkelijke’ gameplayelementen geven de ruimte aan iets wat mij betreft nog nooit zo leuk was in een Pokémon-game: Shiny’s hunten.

Omdat je nu tijdens het rondlopen al kunt zien of een pokémon normaal of Shiny is, kun je veel efficiënter achter specifieke Shiny’s aan. Het is daardoor een stuk makkelijker dan in de voorgaande Pokémon-titels, maar er gaat nog altijd veel tijd in zitten. Tot nu toe heb ik drie Shiny’s gevangen in het wild; een Kakuna (inmiddels Beedrill), een Ratata (na zes uur achter een Shiny Growlithe aangezeten te hebben) en een Geodude (inmiddels een Graveler). Meer dan ik ooit in een Pokémon-RPG heb bemachtigd, en ik ben nog lang niet klaar.

Pokémon Let's Go Shiny Beedrill

Inmiddels heb ik meer dan 100 uur in de game zitten en ben ik begonnen aan de lastigste Shiny hunt die er maar is: Mewtwo. Voor de Legendary pokémon in de game moet je namelijk (zoals je ongetwijfeld weet) de game resetten als een malle. Saven terwijl je voor Mewtwo staat, en telkens afsluiten, opstarten en het gevecht beginnen tot hij eindelijk een keer Shiny is. Inmiddels zit ik op 505 resets en heb ik nog geen Shiny, maar ik ben dan ook een idioot dat ik eraan begin zonder de Shiny Charm (die verhoogde Shiny-kansen geeft). De Shiny Charm bemachtig je nadat je de Pokédex voltooid hebt (en daar heb ik Mewtwo dus nog voor nodig), dus je kunt wel raden wat ik ga doen nadat ik Shiny Mewtwo heb.

Ga ik voor de volledige Shiny Pokédex? We zullen zien, het is in ieder geval een onderneming die me zoet zal houden tot de volgende Pokémon RPG uitkomt voor de Switch. En als die Switch-game bepaalde elementen van Let’s Go overneemt (zoals het tegenkomen van pokémon in de ‘overworld’ in plaats van willekeurige encounters in gras) en dat in een open wereld flikkert, zie je mij waarschijnlijk nooit meer terug.  

Pokémon Let's Go Shiny Mewtwo
                      

Bonus: Detective Pikachu-posters

Toegegeven, toen ik voor het eerste de Ditective Pikachu-trailer zag was ik enorm huiverig voor een live-action Pokémon-film. Inmiddels ben ik het uiterlijk van de pokémon gaan waarderen en aangezien ik een Ryan Reynolds-fanboy blijf ben ik ook enorm benieuwd wat hij van Detective Pikachu weet te maken. Als deze film succesvol wordt kan er wel eens een Cinematic Universe aan te pas komen, en dat zou stiekem best tof zijn. Anyway, hier een stel posters:

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door POKÉMON Detective Pikachu (@detectivepikachumovie) op

                

Volgende maand: Totodile Community Day en meer

Op 12 januari is de nieuwe Pokémon Go Community Day, ditmaal met Totodile. Volgende maand kun je dus lezen hoeveel Shiny Totodiles ik heb bemachtigd in Pokémon Go (waarschijnlijk erg weinig omdat ik tot 12:00 uur werk), en zal ik hopelijk ook kunnen mededelen dat ik een Shiny Mewtwo heb gevangen in Let’s Go. Daarnaast meer aandacht voor Pokémon-nieuwtjes en –geruchten, laten we hopen op meer RPG-nieuws!
                    

Een Zak vol Monsters - de Pokémon Go-Serial: 

Zondag 19/02 - Deel I (te veel shiny's, Pokémon GO onderwater en mijn progressie)

Zondag 18/03 - Deel II (een bijzondere collectie, de beste spelers ter wereld en meer)

Zondag 15/04 - Deel III (Quests, Mythical Pokémon, Community Days, mijn eerste vijftien shiny's en meer)

Dinsdag 22/05 - Deel IV (Shiny Charizard, Alola Pokémon en 1000+ kilometers)

Dinsdag 26/06 - Deel V (vrienden in Pokémon Go, mijn beste Shiny ooit en exotische pokémon)

Dinsdag 24/07 - Deel VI (Lucky Pokémon en een maand vol evenementen)

Maandag 20/08 - Deel VII (Celebi is hier, Pokémon Go-zoektips, Eevee Day en meer)

Maandag 17/09 - Deel VIII (zo voltooi je Gen 1, gegarandeerd geluk en meer)

Maandag 22/10 - Deel IX (Gen 4 is hier, Shiny Metagross & Meganium en grote veranderingen?)

Maandag 12-11 - Deel X (Adventure Sync, Shiny Ponyta & Cyndaquil en Gen 4-evoluties)

Maandag 10-12 - Deel XI (voorbereiden op Pokémon Go-PVP en koppelen met Let's Go doe je zo)

Zaterdag 05-01 - Deel XII (Pokémon Go, Pokémon Let’s Go en alles Pokémon) (Nieuwe insteek)

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord