Een ode aan de LucasArts adventures 

Een ode aan de LucasArts adventures 2015-01-28T14:18:54
Full Throttle, Day of the Tentacle, Monkey Island. Alie is groot geworden met de adventures van LucasArts! Niet verwonderlijk dat haar favoriete E3 2014 moment de aankondiging van de Grim Fandango remake was. Aangezien de Review aan haar voorbij ging, smeekte ze of ze een ode aan alle adventure klassiekers van de ontwikkelaar mocht tikken.

Het in 1982 opgerichte LucasArts ging in 2012 (vrijwel geheel) ten onder. Officieel bestaat het bedrijf nog steeds, maar de glorieuze ontwikkelaar van weleer is niet eigenlijk niet meer, aangezien men tegenwoordig slechts nog licenties uitdeelt. Voor heel veel mensen zal LucasArts synoniem staan voor diverse Star Wars games. Waar ik echter de warmste gevoelens aan koester, zijn de adventure games van de ontwikkelaar. Met het oog op de release van Grim Fandango leek het me daarom de hoogste tijd voor een feature over al deze klassieke adventures van LucasArts. 

Op gamegebied staan de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw grotendeels in het teken van de adventure game. Samen met Sierra Online was LucasArts de grote speler op het gebied van dit type game, die je voluit ongeveer zou omschrijven als point-and-click grafische adventure games. Vrijwel al deze door LucasArts uitgegeven games ontvingen uitstekende reviews. Critici vielen massaal voor de humor en running gags (Chuck the Plant uit Maniac Mansion), en de achterliggende filosofie (LucasArts Game Design Philosophy) waarbij het onmogelijk is dood te gaan of zo vast te raken dat je de game opnieuw moet beginnen. 

LucasArts

 

De eerste games

Het begon voor LucasArts allemaal in 1986 met Labyrinth, gebaseerd op de gelijknamige film van Lucasfilm. Deze titel is ook meteen de enige adventure game die door een andere partij uitgegeven is, namelijk door Activision. Een jaar later verscheen Maniac Mansion. Deze game is net als alle andere LucasArts adventures (op de laatste twee na) gemaakt op de SCUMM engine, die ontzettend bepalend is geweest voor de ontwikkelaar. Maniac Manson was de eerste game die LucasArts uitbracht voor DOS en de eerste volledig grafische adventure game met een point-and-click interface. Via een menu met werkwoorden kon je kiezen wat de interactie met de omgeving moest zijn. Grappig detail: de game is ook speelbaar in zijn (spirituele) opvolger Day of the Tentacle. In 1988 bracht men vervolgens Zak McKracken and the Alien Mindbenders uit. Deze game voegde een volgende innovatie toe, namelijk digitale muziek in de vorm van MIDI. 

In 1989 kwam LucasArts met hun eerste adaptatie van een van de grootste franchises van Lucasfilm, namelijk Indiana Jones. In deze Indiana Jones and the Last Crusade liet een vrij innovatief systeem je puzzels op diverse manier oplossen. Stel je wilde langs een wachter dan kon je deze bevechten, voorbij sluipen of overhalen je erlangs te laten. In 1990 volgde Loom, die een vrij afwijkende en grote verandering in interactie met de gamewereld kenmerkte. Je moest in deze game namelijk muziek maken om spells te casten. 

Day of the Tentacle

 

Begin jaren '90

The Secret of Monkey Island (1990) onderscheidt zich vooral van de eerdere LucasArts adventures met spitsvondige humor. Gesitueerd tijdens de gouden periode van de piraterij volgen we Guybrush Threepwood, een onfortuinlijke en amateuristische piraat, op zijn avonturen in de Caraïben. Een vervolg op deze game bracht men een jaar later uit, Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge. Er werd voor het eerst gebruik gemaakt van iMUSE (Interactive Music Streaming Engine) waarmee de audio gesynchroniseerd kon worden met de graphics. 

Indiana Jones and the Fate of Atlantis (1992) was de tweede LucasArts titel gebaseerd op de Indiana Jones franchise. In tegenstelling tot de eerste game kende dit deel wel een geheel eigen verhaallijn. Een jaar daarna verscheen Day of the Tentacle, de opvolger van Maniac Mansion, waarin je door middel van tijdreizen de wereld probeert te redden van een tentakel met grootheidswaanzin. De game verscheen ook voor oudere platformen (in plaats van enkel DOS en Mac OS) en kende als een van de eerste games ooit volledige voice acting. In 1993 besloot LucasArts een andere bestaande franchise op te pakken met Sam & Max Hit the Road. Commandofuncties werden niet meer weergegeven met een lijst werkwoorden, maar met verschillende cursors, ook werd de inventory verplaatst naar een menu. 

Indiana Jones

 

Dag, SCUMM

Na een sabbatical van een jaar kwam LucasArts in 1995 met Full Throtlle, In deze game volgen we motorrijder Ben die men er in een akelige toekomst probeert in te luizen voor moord. Het was de eerste game die de ontwikkelaar maakte voor Windows, en inmiddels al de tiende game die gebruikt maakte van de SCUMM engine. Nieuw in Full Throttle was het radiale menu dat afhankelijk van de context veranderde en het gebruik van INSANE (Interactive Streaming Animation Engine) voor de animaties tijdens cut scenes en actiesequenties. Het was de eerste LucasArts game die alleen via CD-ROM uitkwam. In datzelfde jaar verscheen ook The Dig, een game die al 6 jaar in ontwikkeling was. Het verhaal komt uit de koker van Steven Spielberg en draait om gestrande astronauten die proberen te verhinderen dat de aarde geraakt wordt door een asteroïde. 

De twaalfde en laatste game die ontwikkeld is met behulp van SCUMM technologie is The Curse of Monkey Island uit 1997, oftewel het derde deel in de Monkey Island serie. Met deze laatste krachtmeting van oude engine wilde men de meest geavanceerde graphics tot dan toe creëren. Hiermee was deze game eigenlijk de laatste traditionele adventure van LucasArts, met tweedimensionale graphics, point-and-click interface en DOS ondersteuning. 

Monkey Island

 

Het einde van adventure games?

Vanaf 1995 zien we een drastische afname in het aantal adventure games. Dankzij de komst van de PlayStation, Sega Saturn en Nintendo 64, die mooie 3D omgevingen tevoorschijn konden toveren, ging het bergafwaarts met de 2D avonturenspellen. Het genre sloeg simpelweg niet aan bij al deze nieuwe gamers en werd steeds minder populair bij de oude garde. Daarnaast waren er ook mensen die hun PC wel trouw bleven, maar liever de beste graphics uit hun videokaart wilden persen en wilden genieten van cd-kwaliteit audio. Zaken waarbij het genre in zijn geheel op dat moment toch achterbleef… 

LucasArts stuurde SCUMM met pensioen en kwam in 1998 met een nieuwe 3D engine (Grim Engine; GrimE), waarmee men nog twee adventure games uitbracht, namelijk Grim Fandango (1998) en Escape From Monkey Island (2000). In Grim Fandango volgen we Manny Calavera, een reisagent in het land van de doden, terwijl hij gevangen raakt in een web van misdaad en corruptie. De game speelt met Azteekse concepten van het hiernamaals en heeft zijn roots sterk verankerd in een film noir traditie. Grim Fandango kent een herontwerp van controls en gameplay, zo gebruikt de speler nu een toetsenbord (of gamepad) om met de wereld te interacteren in plaats van point-and-click mechanics. Even wennen voor een boel mensen, maar de gestileerde graphics, briljante voice acting en geniaal schrijfwerk maakte van de game een ware (pers)lieveling.

De tweede game die gemaakt werd met GrimE was ook meteen de laatste originele LucasArts adventure game... Escape from Monkey Island (het vierde deel in de Monkey Island serie; 2000) lijkt qua graphics en gameplay sterk op Grim Fandango. Centraal staat wederom Guybrush die het ditmaal opneemt tegen een Australische projectontwikkelaar die piraterij door middel van een voodoo talisman wil verdrijven.

Sam & Max

 

De stekker eruit

LucasArts hield zich de daaropvolgende vijf jaar voornamelijk bezig met hun Star Wars games. Ook maakte men in eerste instantie de keuze oude games niet uit te brengen via digitale distributie platformen, zoals veel andere studio’s wel deden. Pas in 2009 waagde men zich weer aan de avonturengame, alhoewel het hier ‘slechts’ om opgepoetste versies van oude games ging. Zo maakte men bekend The Secret of Monkey Island te willen remaken om oudere games ook naar een nieuw publiek te brengen. Daarnaast volgde er nog een remake van de sequel, Monkey Island 2 Special Edition (2010). Maar daar bleef het echter bij… 

Voor 2009 had men al flink wat projecten afgeblazen, zoals Full Throttle: Payback, waarmee men in 2000 al mee begonnen was, en Full Throtlle: Hell on Wheels. Beide games zagen het levenslicht niet door interne strubbelingen, matige kwaliteit en de dood van de voice actor van de protagonist. De allerlaatste poging van LucasArts om een originele adventure game te maken, stamt uit 2003. Destijds was men bezig met Sam & Max: Freelance Police, als opvolger van Sam & Max Hit the Road. Tijdens de E3 van 2003 werd de game samen met Hell on Wheels getoond. Ondanks dat de ontwikkeling van deze game wel voorspoedig leek te gaan, werd er een paar weken voor men zou beginnen met de marketingcampagne plots besloten de stekker uit het project te trekken. De staat van de markt en onderliggende economische afwegingen waren volgens LucasArts de voornaamste reden voor de beslissing. De wereld was boos, de ontwikkelaar zou geen risico’s meer durven nemen, en dat juist wanneer het een genre betrof dat hen vroeger zoveel moois had opgeleverd. 

Uiteindelijk lukte het LucasArts niet ons mooie adventures te blijven voorzetten. De ontwikkelaar hield in 2012 officieel op met het maken van games, toen moederbedrijf Lucasfilm over werd genomen door The Walt Disney Company. Momenteel houden de tien overgebleven werknemers zich slechts bezig met het verstrekken van licenties. Maar rara, waar komt dan toch die Grim Fandango remake vandaan?

Tim Schafer

 

Tim Schafer en Grim Fandango

Veel van de creatievelingen bij LucasArts zijn na hun carrière aldaar lekker bezig gebleven in de wereld der games. Zo werden na het afblazen van Freelance Police veel van de designers op straat gezet. Zij startten vervolgens in 2005 gewoon hun eigen studio, het inmiddels ook wereldberoemde Telltale Games en brachten onder dat label drie seizoenen van Sam & Max (Sam & Max Save the World, Sam & Max Beyond Time and Space en Sam & Max The Devil’s Playhouse; 2006-2010) uit. Ook maakte LucasArts tijdens de E3 in 2006 een samenwerking met Telltale bekend, namelijk voor Tales of Monkey Island. Telltale heeft echter niets van doen met Grim Fandango, daarvoor moeten we naar Tim Schafer, de bedenker van Full Throttle en Grim Fandango, die LucasArts begin 2000 verliet om Double Fine Productions op te richten. 

LucasArts wilde de licentie voor Grim Fandango verkopen na de overname door Disney. Bedenker Schafer wilde zijn gedachtegoed terug en werd bij de aankoop geholpen door Sony. En zo geschiedde... Tijdens de E3 van afgelopen jaar liet Sony weten dat zij een door Double Fine Productions ontwikkelde Grim Fandango Remastered zouden uitbrengen. Of men erin is geslaagd het origineel eer aan te doen, of misschien zelfs te verbeteren, lees je in de Review van onze Tjeerd. Je kunt Grim Fandango sinds gisteren checken op PlayStation 4, PlayStation Vita, Microsoft Windows, Mac OS X en Linux. 

Grim Fandango

Zijn jullie ook opgegroeid met LucasArts? Wat vinden jullie van Grim Fandango? Laat het allemaal weten in de comments. O, en mochten jullie trouwens nog meer willen weten over de beste games van de ontwikkelaar dan moet je ook zeker de Feature van onze Samuel er eens op naslaan!

REACTIES (44) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord