Een jaar Apex Legends: De formule van het succes 

Een jaar Apex Legends: De formule van het succes 2020-03-10T12:40:31
Apex Legends is inmiddels bijna een jaar speelbaar, en toch had een jaar geleden nog niemand van de game gehoord. Zonder promotie, aankondiging of waarschuwing was de battle royale-game van Respawn Entertainment plots gratis te downloaden. Toch werd de game een daverend succes, en dit is waarom.

Ondanks er geen sprake was van een marketingcampagne, kende Apex Legends een uitstekende lancering. Sterker nog, het gebrek aan promotie leek de lancering alleen maar goed te doen. Binnen acht uur waren er een miljoen spelers geregistreerd en binnen drie dagen waren dat er al tien miljoen. In het geval van Apex Legends bleek vrijwel geen promotie de beste promotie te zijn. Doordat niemand wist wat de game precies inhield, waren er ook geen verwachtingen. Al snel werd het spel opgepikt door prominente streamers als Dr Disrespect, KingRichard en CouRageJD – soms tegen betaling van EA - en sindsdien is de battle royale-game van Respawn Entertainment een gevestigde naam op Twitch en Mixer.

Apex Legends
   

De ultieme battle royale-game

Respawn Entertainment was al bezig met het ontwikkelen van de volgende game in de Titanfall-serie toen het besloot zich te mengen in het battle royale-geweld. Apex Legends speelt zich dertig jaar na de gebeurtenissen van Titanfall 2 af, in hetzelfde universum. De chaos van Fortnite, de tactiek van PlayerUnknown’s Battlegrounds, het gevoel van Call of Duty: Black Ops 4’s Blackout-modus en de uiteenlopende personages van Overwatch: dat is waar Apex Legends uit bestaat. Eigenlijk is de game ontstaan door leentjebuur te spelen bij een aantal genregenoten en de beste elementen vervolgens samen te kneden tot de ultieme battle royale-game.

Respawn Entertainment toont met Apex Legends echter niet alleen dat ze goed kunnen afkijken. De ontwikkelaar laat juist zien dat het oog heeft voor tekortkomingen en missende elementen. Een groot hekelpunt van het battle royale-genre was destijds het moeten wachten op je party. Jij gaat binnen vijf minuten dood, en vervolgens ben je de rest van je avond kwijt omdat een maatje besluit zich een uur lang tussen een stel rotsen te verstoppen. Verschrikkelijk. In Apex Legends kreeg je voor het eerst eindelijk de kans om je teamgenoten weer tot leven te brengen. En besluit jouw team dat niet te doen, dan kan je met een gerust hart de party verlaten. Doei!

Daarnaast zijn er, in tegenstelling tot Fortnite, vrijwel geen rotation items nodig. Het spel voelt namelijk al vlot genoeg. Spelers kunnen glijden, springen, slingeren, ziplinen, je kan het zo gek niet bedenken. En oh ja, er is geen sprake van valschade, een verademing ten opzichte van genregenoten. Verder introduceerde Respawn Entertainment het pingsysteem in Apex Legends, om de game zo overzichtelijker te maken en de non-verbale communicatie te verbeteren. Bovendien stimuleert het belangrijke communicatie onderling – etherdiscipline -  en vermindert het frustraties. Gelukkig maar, want ik ben helemaal klaar met: “Daar loopt iemand!”  of “Hier liggen nog wat syringes”. “WAAR DE #%@! BEDOEL JE!?” 

Apex Legends
   

Toegankelijkheid

Natuurlijk, elke gratis game is toegankelijk. De toegankelijkheid van een game staat of valt echter met meer dan enkel het prijskaartje. Respawn Entertainment heeft er alles aangedaan om hun battle royale-game zo toegankelijk en progressief mogelijk te maken. Een voorbeeld hiervan zijn de speelbare personages. Naast unieke speelwijzen, beschikken deze elk over een eigen identiteit. Zo wordt er rekening gehouden met etniciteit, geslacht en geaardheid. Zo is Gibraltar openlijk homoseksueel en identificeert Bloodhound als genderneutraal.

Naast dat iedereen zich welkom moet voelen, hamerde Respawn erop de game zo behapbaar mogelijk te maken. Apex Legends bevat een uitgebreid arsenaal aan wapens en uitrustingen, en dat kan onoverzichtelijk zijn. Een passend lootsysteem is dus cruciaal, kijk maar naar het soms frustrerende lootsysteem van de Blackout-modus van Call of Duty: Black Ops 4. Nee, bij Apex Legends hoef je gelukkig niet op de grond te liggen om iemands tas zorgvuldig door te spitten in de hoop op iets bruikbaars. De kleur van de deathbox geeft spelers namelijk direct een indicatie of het de moeite waard is om een kijkje te nemen. Daarnaast is het inventory-scherm heerlijk overzichtelijk en zijn items alleen op te pakken als ze daadwerkelijk beter zijn. Lekker simpel en begrijpelijk voor iedereen.

Gibraltar Apex Legends
   

Alsmaar nieuwe content

Tot de dag van vandaag wordt de game zorgvuldig onderhouden en verschijnt er genoeg nieuwe content. Dat zorgt ervoor dat spelers terug blijven komen bij elke grote update. Zo verschenen er gedurende het eerste jaar nieuwe personages, een nieuwe map en talloze nieuwe opties om elkaar het leven zuur te maken. In de maanden daarna is Apex dan ook flink gegroeid.

Toen de game werd uitgebracht, was er maar één ding te doen: quick play. In andere woorden: iedereen wordt in een willekeurige potje gebonjourd, en knallen maar. Verder konden spelers tot level vijftig lootboxen verdienen, maar dat was het dan ook. Een nieuwe manier om te grinden was dus broodnodig en gelukkig heeft ook Respawn Entertainment deze signalen opgepikt. Zo werd er een (betaalde) battle pass toegevoegd, werd ranked play geïntroduceerd en konden spelers aan de slag met nieuwe modi.

Vooral ranked play heeft Apex Legends doen evolueren. Deze toevoeging heeft een compleet nieuwe laag aan de game toegevoegd. Killen is niet langer het belangrijkst, overleven wel. Daar zijn immers de meeste punten te verdienen. In plaats van elkaars kills te stelen, werk je samen met je team om zo hoog mogelijk te eindigen. Ranked play is slechts één voorbeeld van hoe Respawn heeft geluisterd naar de community. Werd er gevraagd naar een solomodus, dan kwam die er. Was de 301 carbine te sterk? Dan werd die generfd. Het zijn vaak de simpelste dingen die een game in leven houden en Apex Legends is nog altijd springlevend en klaar voor jaar twee.

Apex Legends
   

Op naar seizoen vier

Het tweede jaar wordt afgetrapt met het vierde seizoen, genaamd Assimilation. Dit seizoen gaat op de verjaardag van de game live (4 februari) en introduceert direct een nieuw personage, maar wie? Na een hoop lekkermakers van de ontwikkelaar leek het om Revenant te gaan, maar dat bleek niet zo te zijn. En toen weer wel, of niet? Vervolgens kondigde Respawn Entertainment plots oud-MMA-vechter Forge aan als nieuw personage, maar staken hem vervolgens in zijn rug tijdens een interview. De krachtpatser die wordt gesponsord door Hammond Robotics, één van de geldschieters van Titanfall’s IMC, lijkt het dus in elk geval niet te worden. Kunnen we binnenkort dan toch aan de slag met Revenant?

Het vierde seizoen brengt tevens de oude map King’s Canyon terug (thank god). Deze is echter nog niet direct speelbaar. Het vierde seizoen wordt namelijk opgedeeld in twee periodes. De eerste periode loopt van 3 februari tot 25 maart en wordt gespeeld op de huidige map World’s Edge. King’s Canyon is het speelveld van het tweede gedeelte en loopt van 24 maart tot 5 mei.

Respawn Entertainment heeft ook een nieuw wapen aangekondigd, The Sentinel. Deze sniper kan worden opgeladen om zo een sterkere kogel af te vuren. Hoe langer het wapen wordt opgeladen, hoe groter de impact. Ten slotte worden er aan aantal veranderingen doorgevoerd in de ranked-modus en zijn kill assists makkelijker te verkrijgen. Zo wordt de Apex Predator-titel vanaf seizoen 4 enkel nog uitgereikt aan de 500 beste spelers van het seizoen. Wat de rest van het jaar nog te bieden heeft, is nog afwachten. Wij zijn in ieder geval nog lang niet klaar met deze bijzondere battle royale-game.

Apex Legends is reeds beschikbar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Seizoen 4 van de battle royale-game, Assimilation, gaat 4 februari van start en eindigt 5 mei.

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord