De Lore achter The Elder Scrolls – Deel 1: verhaal- en wereldoverzicht 

De Lore achter The Elder Scrolls – Deel 1: verhaal- en wereldoverzicht 2018-07-10T11:48:56
We hebben de smaak weer te pakken en verzorgen een samenvatting van een van de meest ingewikkelde én interessante gameverhalen ooit. Pak je leesbril en popcorn er dus maar bij, want met meer dan twintig games en uitbreidingen aan The Elder Scrolls-lore in één Serial wordt dit flink wat leesvoer.

Toen Wouter mij tijdens onze vergadering vroeg of ik naast onze World of Warcraft-samenvatting me ook wil buigen over een van de indrukwekkendste en grootschalige RPG-verhalen ooit, kon ik mijn bril niet snel genoeg opzetten. The Elder Scrolls is zeker geen makkelijk verhaal, dus mocht je een echte aficionado zijn en mij op fouten betrappen, let me know! In tegenstelling tot de WoW-samenvatting richt ik me in het bijzonder op belangrijke gebeurtenissen, personen, rassen en organisaties; is er dus een onderwerp waar je graag meer over wilt weten, laat het dan weten in de comments. 

Elder Scrolls (Online)
                       

Een wereld aan verhalen

Het samenvatten van het Elder Scrolls-verhaal is geen peulenschil, en daar zijn een paar redenen voor. Natuurlijk bestaan er allerlei boeken waarin de in-game lore – die je vindt in boeken, scrolls en andere geschreven bronnen in de Elder Scrolls-games – is gebundeld, maar het mooie en tegelijkertijd lastige aan het grote Elder Scrolls-verhaal is dat de speler niet voor elke gebeurtenis een officiële bron beschikbaar heeft. De lore die je aantreft in de games is geschreven door ‘echte mensen’, en net als in onze geschiedenis is niet elke geschiedkundige bron even betrouwbaar.

Deze bronschrijvers hebben verborgen motivaties om bepaalde gebeurtenissen in een ander daglicht te stellen, verhullen belangrijke details of weten amper waar ze over praten. Waarschijnlijk dan; veel feiten kunnen gecheckt worden met behulp van andere bronnen en in-game gebeurtenissen, maar het geval wil soms natuurlijk dat de bronnen elkaar tegenspreken. Zelfs over de ‘tijd tussen tijden’, waarin de tijdlijn als het ware gereset wordt en leven dus onmogelijk is, zijn deze in-game bronnen het niet altijd eens.

Elder Scrolls verhalen

Hoe het overkoepelende Elder Scrolls-verhaal er over tien jaar uit ziet is dus nog maar de vraag. De makers en schrijvers van de games hebben verdomd veel ruimte om doorslaggevende gebeurtenissen eraan toe te voegen en alles wat we over de wereld kennen binnen een game te veranderen, maar dat komt ook door alle magie en drakengoden die de wereld van The Elder Scrolls met één klap onherkenbaar kunnen maken. Zelfs The Elder Scrolls zelf – je weet wel, die legendarische stukken perkament – missen cruciale informatie over bijvoorbeeld de Dragon Breaks. Deze duizenden jaren aan ‘niets’ kunnen nog altijd opgevuld worden, en alles wat tot nu gebeurd is kan evengoed nietig worden verklaard (al zou dat wel érg extreem zijn).
                 

Is er een canon? - De tijdlijn

Hoe bepalen we dan wat het verhaal van The Elder Scrolls is? Wat is de canon? Hier kan ik niet even in een alineaatje een antwoord op geven, het verhaal is nou eenmaal zo ingewikkeld en uitgebreid dat we daar beter gaandeweg op in kunnen gaan. In tegenstelling tot mijn World of Warcraft-samenvatting gaan we hier dan ook niet proberen om alles in chronologische volgorde te zetten, ook al zijn de games en de MMORPG erg makkelijk in een tijdlijn in te delen.

Die tijdlijn tref je hieronder, en naarmate ik verder in de samenvatting kom zal ik per gebeurtenis linken naar het bijbehorende artikel zodat je toch een chronologisch overzicht bij de hand hebt. NB: de tijdlijn mist (nu nog) ontzettend veel, simpelweg omdat het anders een zee van irrelevante en niet behapbare informatie wordt.

Deel 1: Prehistorisch – Dawn Era en Merethic Era

  • Dawn Era: de geboorte van alles. De creatie van de Realm voor sterfelijken, Mundus, waarschijnlijk het plan van de ‘Missing God’ Lorkhan.
  • Merethic Era: ook wel de Mythic Era, waarin tijd werd gecreëerd en de planeet Nirn, de onsterfelijke Aedra en Daedra en de vele Nirn-rassen tot leven werden geroepen. Onvrede van de Aedra over het bestaan van Mundus en de eerste grote oorlogen.

Mundus

Deel 2: Modern Eras (1 t/m 4)

  • First Era: het begin van het First Empire (ofwel de Ysgramor Dynasty op het continent Skyrim of het Alessian Empire) én het Second Empire (de Reman Dynasty).
  • Second Era: beter bekend als de Common Era. Tamriel is onder andere in handen van de Akaviri, hun bewind wordt opgevolgd door een periode van politieke onzekerheid die 400 jaar duurt (de Interregnum). Respectievelijk The Elder Scrolls Online (vanaf het jaar 583 in de Second Era, ook wel als 2E 583 genoteerd) en Redguard (vanaf 2E 864) vinden hierin plaats.
  • Third Era: het Septim Empire (ook wel Cyrodilic Empire, Dragon Empire of Tamrielic Empire) houdt stand gedurende 433 jaar en veel van de games vinden plaats in dit tijdperk. Dit zijn Battlespire (3E 172), Daggerfall (3E 405), Morrowind (3E 427), Tribunal (3E 428), Bloodmoon (3E 429) en Oblivion (3E 433).
  • Fourth Era: het tijdperk waar Skyrim in afspeelt. Alles wat zich afspeelt na de val van het Septim Empire, waaronder de Great War tussen het Tamrielic Empire en de Aldmeri Dominion.

Ysgramor

Deel 3-ish: overig (Dragon Breaks en alles buiten de tijd)

  • Veel gebeurtenissen vallen niet in een chronologie te plaatsen, in het bijzonder de zogenaamde Dragon Breaks. Ook wel ‘un-time’ (‘geen-tijd’) genoemd, dit zijn periodes waarin het natuurlijke tijdverloop gesplitst wordt in allerlei parallelle realiteiten, waar dezelfde gebeurtenissen anders (of helemaal niet) verlopen. Hierdoor gaat de tijd als het ware terug naar de Dawn Era, toen er überhaupt nog geen tijd bestond, en zo’n Dragon Break eindigt met het bij elkaar komen van álle tijdlijnen. Alle mogelijke gebeurtenissen en uitkomsten zijn waar geworden zodra dit gebeurt, en dat terwijl de tijdlijnen elkaar vaak tegenspreken. Dit proces is niet behapbaar voor gewone stervelingen, laat staan de Aedra of zelfs de goden, dus we staan er in de samenvatting niet al te veel bij stil.  De draak waar de naam op slaat is de Dragon God of Time, Akatosh.

Akatosh (in Oblivion)
                          

Tamriel en de andere continenten

Het Elder Scrolls-verhaal vindt plaats in een dimensie die Mundus wordt genoemd (die op zijn beurt omringd wordt door de Daedra-dimensie Oblivion), in het bijzonder op een wereld genaamd Nirn en op het continent Tamriel. Het stuk land dat bestaat uit de provincies Skyrim, Hammerfell, Morrowind, High Rock, Summerset Isle, Valenwood, Elsweyr, Black Marsh en Cyrodiil is dus niet het enige land op de planeet. Er zijn vijf continenten waar we iets over weten op Nirn.

Tamriel

Boven Tamriel ligt Atmora, waarvan wordt gezegd dat de eerste mensen daar vandaan kwamen. Onder leiding van een legendarische leider genaamd Ysgramor - een Atmoran, zoals zijn ras heet – waren het de mensen uit Atmora die de Elves in Skyrim een poepje lieten ruiken en zo hun rechtmatige plek op Tamriel opeisten (bekend als ‘The Return’ omdat de Elves al veel eerder de smaak van mensen-genocide te pakken kregen en de mensen terugdrongen).

Ten westen van Tamriel lag ooit een continent genaamd Yokuda. Dit continent is ook weer verdomde interessant, want het is waar de Redguards en de (waarschijnlijk nooit in Tamriel aangekomen en dus uitgestorven) Sinistral Elves vandaan komen. Hoe het kan dat dit continent is verdwenen (waarschijnlijk gezonken) is een raadsel, zelfs voor het nog levende nageslacht van de Redguards die naar de rest van Tamriel zijn vertrokken. Yokuda zonk ergens in de First Era, en hoewel we de details niet kennen denken sommige Redguards dat hun voorouders er zelf verantwoordelijk voor waren.

Nirn map (100 jaar voor Skyrim)

(Bron: DeviantArt)

Ten zuiden van Tamriel ligt echter het continent waar de meeste mysterie over bestaat. Sterker nog, men is het er maar niet over eens of het continent genaamd Aldmeris wel echt bestaat. Aldmeris is het vermeende thuisland van de Elves, maar we weten helemaal niets over de ligging, grootte of politieke en religieuze geschiedenis ervan. Sommigen claimen dat Aldmeris nog bestaat, terwijl zoektochten ernaar niets opleveren, en anderen claimen dat het continent is gezonken als straf door enkele boze goden. Dit waren de goden van de Aldmer (letterlijk: het eerste volk), het ras dat later als eerste Tamriel bevolkte (via Summerset Isle) en waar alle elven die we nu kennen van af zijn gestamd.

Er is nóg een continent ten zuiden van Tamriel, genaamd Pyandonea. Hier komen de Maormer, ook wel bekend als Sea Elves of Tropical Elves vandaan. Zij reisden naar verluidt via Aldmeris naar Pyandonea, en dus niet naar de Summerset Isles zoals andere Elves. De Maormer zijn meesters van slangenmagie en gebruiken de serpenten op en rondom hun eiland dan ook veelvuldig, hun leider is of koning Orgnum, een onsterfelijke (en steeds jonger wordende) magiër. 
                         

Akavir: land van draken, demonen en slang-, tijger- en aapmensen

Rechts van Tamriel, aan de andere kant van de Padamaic Ocean, ligt Akavir. Beter bekend als Dovah-Nor, ofwel drakenland, maar dat wil niet zeggen dat er nog een drakenras leeft. Veel weten we niet over Akavir, laat staan over de vier rassen die er lijken te leven, voornamelijk omdat weinigen durven de ontzettend grote oceaan over te steken. Oja, en omdat ieder Tamriel-leger of –delegatie die dat in de geschiedenis heeft geprobeerd, onderweg stierf of bij aankomst werd afgeslacht door de inwoners.

Fan-tekening van Tosh Raka

Deze inwoners worden de Akavir genoemd, ook al zijn het vier verschillende rassen die niet verwant lijken. Ten eerste is er het zwaar onderdrukte apenras Tang Mo, dat wordt belaagd door de drie andere rassen (maar inmiddels een alliantie met het tijgervolk heeft). Daarnaast bestaat er een ingevroren demonenras dat eens per jaar ontdooit om die apen aan te vallen, genaamd Kamal. Verderop, in het tijgerrijk, leven de tijgermensen van Ka’Po’Tun (voormalig Po Tun) die ernaar streven zelf draken te worden. De draken zijn er namelijk niet meer na een flinke oorlog, maar de Ka’Po’Tun-leider Tosh Raka lukte het wel als enige om in een draak te veranderen (zij het met katachtige trekjes).

Als laatste zijn er op het continent Akavir de aardsvijanden van de Ka’Po’Tun, het slangenvolk van Tsaesci, dat tevens het grootste rijk vormt (waarschijnlijk, misschien liggen de verhoudingen inmiddels wel anders). Volgens legendes zijn dit onsterfelijke vampieren; hun invloed liegt er in ieder geval niet om. Sommige historici denken dat er ooit mensen woonden op Akavir maar dat de Tsaesci hen grofweg allemaal hebben opgepeuzeld. Sindsdien gebruiken ze voornamelijk Goblins als slaven en bloedleveranciers, al kan ik me niet voorstellen dat de rest van het continent veilig is voor de machtige slangmensen. Genoeg land, lore en rassen rechts van Tamriel om een nieuwe game op te baseren, in ieder geval. 

Tsaesci (mogelijke uiterlijk)

Evenmin als Tamriel het enige continent op de planeet Nirn is, is Nirn de enige planeet in het sterrenstelsel. Hoe groot het universum daadwerkelijk is en hoeveel planeten zich er in schuilhouden weten we niet - de kans lijkt ook niet groot dat Bethesda binnenkort de ruimte in zal gaan - maar het is goed om te weten dat Nirn zeker niet de enige planeet in The Elder Scrolls is.  Deze samenvatting zal verder dus ook alleen gaan over Nirn. Volgende keer gaan we verder in op het begin van dit alles, de rassen die we inmiddels allemaal kennen (en gespeeld hebben) en de verdeling van Tamriel. 
               

De Lore achter The Elder Scrolls-serial

08/05    Deel 1: verhaal- en wereldoverzicht

05/06    Deel 2: Aedra, Daedra en de mensen van Tamriel   

10/07    Deel 3: het Beast Folk van Tamriel: Orcs, Khajit en Argonians

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord