De Grote Retro Special - Deel 2  

De Grote Retro Special - Deel 2 2012-09-17T13:13:55
Retro week is in volle gang en ook vandaag gaan we weer ver terug in de tijd! Dat doen we met drie SEGA titels die mij zeer nauw aan het hart liggen. Zo is er een hoop old skool geweld met Shinobi en de arcade topper Golden Axe. Shinobi was vroeger heer en meester in zijn genre, vettere actie vond je niet. Net zoals Golden Axe koning der 'beat ‘em up' was. Maar voordat we bij deze oude knallers aankomen, beginnen we bij SEGA's eerste mascotte. Mijn eerste game ooit, we duiken 23 jaar terug in de tijd met.....

Alex Kidd in Miracle World
Nintendo is groot geworden met Mario en SEGA met Sonic. De vroeger zeer geliefde egel was echter niet de eerste held voor dit bedrijf. Voor Sonic was er namelijk een klein ventje met een apenkop en grote flaporen. Een ventje genaamd Alex Kidd. Kocht je de Master System II, de 8-bit console van SEGA, dan kreeg je Alex Kidd in Miracle World er gratis bij. Goed nieuws, want zo kon ik tenminste meteen aan de slag op mijn eerste console! Jawel, Alex Kidd in Miracle World is DE GAME die mij heeft getriggerd tot meer gamen, veel meer gamen... En terecht, Miracle World is een computerspel zoals het hoort; platformactie in een kleurrijke wereld met veel vijanden, power-ups, geheimen (die inkvis van z'n pot meppen) en heel veel springen. Kortom, een prima titel om je gamecarrière mee te beginnen.

Naast dat ik bijna uit elkaar knal van nostalgie als ik aan Alex apenkop terugdenk zijn er genoeg elementen die deze Alex Kidd tot een klassieker maken. Zo kan je net als in Mario muntjes verzamelen, alleen kan je ze hier inruilen tegen een van de vele power-ups. Van schietende ringen tot helikopters, motoren of een extra leven. Jouw aankoop heeft nogal wat invloed; scheur je het level door op je motor, ga je door de lucht of leg je alles te voet af, al dan niet met een vuurbal schietende ring? En dan de hoofdbazen, wie kent ze nog? Deze rakkers kun je alleen verslaan met een dansje en een potje Rock-paper-scissors.

Wat mij verder nog bijstaat is de hoge moeilijkheidsgraad. Mario is een eitje vergeleken met deze game. Vooral in de latere levels kan elke stap je laatste zijn. En dan dat einde, behoorlijk diehard, of eigenlijk meer een beetje flauw. Hoe dan ook, Alex Kidd in Miracle World is rete-moeilijk. Het is dat ik als klein knaapje helemaal ondersteboven was van het spelletje, ander had ik ‘em vast uit nooit kunnen spelen.

Shinobi
Tegenwoordig is Ryu Hayabusa de stoerste Ninja op het schoolplein. Dat was 20 jaar geleden wel anders, toen had Ninja Gaiden nogal wat concurrentie, en wel voornamelijkvan zwaargewicht Shinobi. Een instant klassieker die ik voor het eerst heb mogen spelen op de Master System. Hakken, slaan, springen, grote eindbazen en niet te vergeten vanuit first-person view ninjasterren werpen. Nu is het misschien pixels tellen, maar toentertijd was dit spektakel van de bovenste plank.

Helemaal feest werd het op de Mega Drive. Daarop verschenen drie Shinobi games, allemaal toppers, en het beste wat actiegames eind jaren ‘80/begin jaren ‘90 te bieden hadden. The Revenge of Shinobi en Shadow Dancer brachten de actie naar een nieuw niveau. Snellere moves, meer vijanden, spectaculairdere hoofdbazen en zelfs een wolf als sidekick! Action games zijn dankzij titels als Shinobi tot mijn favoriete genre gaan horen en heeft eraan bijgedragen dat ik vandaag de dag helemaal los ga met Ninja Gaiden en Devil May Cry.

Wisten jullie trouwens dat er zelfs een Shinobi spoof bestaat? Jawel, check nogmaals die verrekte apenkop met flaporen.

Golden Axe
Beat ‘em up was een van de genres waar ik als kleine koter ongekend plezier mee heb beleefd! Begin jaren negentig was dit genre op z’n hoogtepunt, een van de aanstichters van dit succes was Golden Axe. In 1989 kwam de titel naar de Mega Drive. En hoe! De Mega Drive was de krachtigste console ooit en bracht Golden Axe rechtstreeks van de arcadehallen naar de huiskamer.

Het uiterlijk is ondertussen verouderd, maar Golden Axe is nog steeds simpele en pure fun. Kies een barbaar, dwerg of een amazone en baan je een weg door hordes vijanden. Niet teveel gesodemieter, gewoon flink meppen, af een toe met de a-knop een magische aanval loslaten en met een beetje geluk kun je nog op de rug van een vuurspuwend monster belanden. En meer is ook niet nodig, de gameplay is de kern van wat een 'beat ‘em up' is en dat is de reden dat de game vandaag de dag nog vermakelijk is. Blij was ik dan ook toen ik Golden Axe anderhalf jaar geleden opnieuw op de kop heb weten te tikken voor m’n trouwe ouwe Mega Drive.

Voor iedereen die wel interesse heeft in een klassieke beat ‘em up, beter snor je ook een tweedehandsje op of raadpleeg je zoiets als de Virtual Console, want het Golden Axe origineel is nooit meer overtroffen. Alle latere delen hadden beter nooit gemaakt kunnen worden, daar zijn we onlangs nog aan herinnerd.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord