De grote Genre mix-up Special! 

De grote Genre mix-up Special! 2015-09-27T14:31:22
Wat als… Wat als alles wat je dacht te weten niet klopt? Wat als je favoriete game stiekem veel beter werkt in een ander genre? Wat als we in een of ander parallel universum heel andere games spelen dan hier?! Sven neemt je mee op een heus gedachte-experiment!

Heb je je ooit wel eens afgevraagd hoe een game zou spelen in een compleet ander jasje? Hoe een game eruit zou zien in een heel ander genre? Of je die shooter misschien wél leuk zou vinden als het helemaal geen shooter was, en of die ene serie in de toekomst niet beter gewoon verder kan gaan als JRPG? Ik heb een aantal games op een rijtje gezet die na het verwisselen van genre erg interessant uit de hoek komen. Of juist niet, natuurlijk...
     

Wat als BioShock een turn-based tactics game was?

De BioShock-serie staat natuurlijk bekend om haar first-person shooter geweld met bovennatuurlijke krachten, in omgevingen waar de sfeer vanaf druipt en een verhaal waar je U tegen zegt. Die laatste twee eigenschappen heeft niemand problemen mee, maar niet iedereen is dol op het shooter aspect van deze games. Goed, wat is het alternatief? Er zo’n saaie ‘wandelsimulator’ als Everybody’s Gone to the Rapture (haha) van maken, of een survival horror als SOMA? Nee natuurlijk niet! Turn-based tactics! Dát is wat BioShock nodig heeft! Een soort XCOM op de bodem van de oceaan zeg maar.

Je hebt het bevel over een legertje van genetisch vercrackte Splicers, waarmee je vecht om de macht over Rapture. Stap voor stap plan je je tactiek tegen vijandige Splicers en ga je Big Daddies te lijf voor je belangrijkste resource: Adam! De gameplay is misschien wat langzamer dan je gewend bent, maar dat geeft je wel de gelegenheid om langer te genieten van die mooie omgevingen. Het camerastandpunt kan daarnaast natuurlijk niet first-person zijn, veel handiger voor turn-based tactics is het vogelvluchtperspectief. Hoe dat er ongeveer uitziet, zie je in deze indrukwekkende impressie, in elkaar gezet door de makers van de isometrische horror game Stasis:

voordelen:

    + Diepere, tactische gameplay

    + Ideaal voor multiplayer

    + Als bevelhebber mag je de hele dag “Would you kindly?” roepen

nadelen:

    - Minder immersie

    - Commercieel een stukje minder aantrekkelijk

    - Splicers wachten niet op hun beurt
     

Wat als Red Dead Redemption een point-and-click adventure was?

In sommige opzichten waren de klassieke adventure games de open world games van de jaren ‘90. Een groot deel van het plezier in deze games bestond namelijk uit het simpelweg rondlopen door de wereld en het ontdekken van je omgeving. En dat is precies wat moderne titels als Red Dead Redemption zo goed maakt, toch? Zou een moderne game dan ook net zo leuk zijn als je er gewoon een point-and-click adventure van maakt? Goed plan voor Red Dead 3? Nou, nee. Gast, natuurlijk niet. Belachelijk idee dit.

Want wat doe je nou liever: het Wilde Westen onveilig maken in de hoop op verlossing door er in alle vrijheid doorheen te banjeren met je paard en op alles te schieten wat los en vast zit, of door ellenlange gesprekken te voeren en allerlei onlogische puzzels op te lossen? Precies. Dat kun je een echte cowboy als John Marston gewoon niet aan doen.

Kijk, andersom kun je van een point-and-click klassieker natuurlijk prima een groots open wereld spektakel maken. Dat heeft Ubisoft wel bewezen met een niet nader te noemen blondharige piraat...

Voordelen:

    + Minder belachelijk lange afstanden afleggen

    + Je kunt niet dood   

Nadelen:

    - Stukje minder vrijheid

    - Minder geweld

    - Minder cool
    

Wat als Tetris een City Builder was?

Het houdt de mensheid al sinds de jaren ‘80 in zijn greep, al talloze filosofen hebben er hun brein over gebroken, maar er is nog steeds niemand die snapt wat je nu eigenlijk aan het doen bent in dat verslavende puzzelspel met de vallende blokjes. Vandaag breng ik de oplossing: als Tetris nou vanaf het begin af aan gewoon een City Builder was geweest, dan had ons dat een hoop ellende bespaard!

Het zit zo: je bent in dienst bij een ruimtelijk planbureau en de blokjes zijn verschillende wijken, die je zo efficiënt mogelijk in de beschikbare gemeentegrond moet zien te proppen. Naar mate de bevolking groeit, worden er steeds meer wijken bijgebouwd die in rap tempo moeten worden ingedeeld, anders barst de gemeente uit haar voegen! Oké, dat is misschien niet echt hoe een stad zich in real life ontwikkelt, maar boeiend, het is een game. Niet zeuren.

Voordelen:

    + minder abstract

    + meer diepgang

    + geen micromanagement

    + eigenlijk vooral gewoon dezelfde game

Nadelen:

     - geen micromanagement

    - vanwege renovatie en denkbeeldige natuurrampen worden er soms ineens hele repen land van de kaart geveegd. Balen, al je werk voor niks geweest.
     

Wat als Fallout een 2D Metroidvania was?

Waarschijnlijk de meest populaire post-apocalyptische games doen niet moeilijk over genres. Zo is de serie al eens getransformeerd van turn-based tactics RPG naar action-RPG, hebben we inmiddels ook een management sim in de vorm van Fallout Shelter en gaat Fallout 4 op sommige vlakken behoorlijk richting Minecraft! Waarom proberen ze dan niet ook Fallout in de vorm van een side scrolling Metroidvania platformer, waarbij je kunt gaan en staan waar je wil en je telkens nieuwe gebieden opent, door nieuwe vaardigheden of wapens te vinden? Uit dit jaar verschenen games als Apotheon, Axiom Verge en natuurlijk Ori and the Blind Forest blijkt wel dat het genre in ieder geval alles behalve dood is.

Stel je voor, je bent lekker op pad met Vault Boy in z’n kekke blauw-gele pakkie en je wil graag de Vault uit om de grote buitenwereld te verkennen. Je hebt toestemming van de Overseer gekregen om de deur te openen, maar pech, hij is de sleutel kwijt. Die moet je gaan zoeken in de donkere, nooit gebruikte sportschool van de Vault, die ook nog eens overspoeld blijkt te zijn door molratten. Om die smerige beesten aan te kunnen, moet je eerst helemaal terug naar de andere kant van de Vault om een shotgun te halen bij Timmy, die hij je alleen wil geven in ruil voor een nieuwe microscoop. Die kun je vinden bij de wetenschappers in ruimte 10c, maar daar kun je nog helemaal niet heen, want je heb nog geen radiation suit en… dan heb je nog ergens die geheime deur naar Vault 112.... nou goed, je snapt het. Verslavende en meeslepende gameplay gegarandeerd!

Voordelen

    + Ideale gameplay om Vaults uit te pluizen

    + Fallout Shelter stijltje leent zich perfect voor het Metroidvania genre

Nadelen

    - Lange stukken lopen door de kale Wasteland wordt saai in 2D
     

Wat als Journey een multiplayer shooter was?

Ja heel leuk hoor, al dat zweverige gedoe in de woestijn, maar na één keer helemaal naar het einde van de wereld gehuppeld te zijn heb je het wel gezien en die viool komt me inmiddels ook de strot uit. Journey kan wel iets meer pit gebruiken! Pit in de vorm van vuurwapens, wel te verstaan.

In begin is het nog een vredige bedoening in Journey-land, ook wanneer je in level twee je eerste tegenspeler tegenkomt. Eerst bliep en bloep je nog wat vriendelijk naar elkaar en spring je een beetje samen in het rond… maar dan komt opeens het afweergeschut onder je jurk vandaan en schiet je de ander genadeloos overhoop! Het oogt een beetje treurig, zo’n levenloos hoopje stof daar in het zand, maar je rent snel verder, want voor je het weet heb je zelf een kogel door je sjaal. Het is een race om leven en dood, de eerste op de top van de berg wint! Beetje metal op de achtergrond en klaar. Game of the Year.

Voordelen

    + Meer geweld en dus beter

    + Spannender

    + Meer interactie met andere spelers

    + Handgranaten en landmijnen geven een leuk effect in het zand

Nadelen

    - Doodgeschoten worden haalt de ‘flow’ wel een beetje uit de game...
    

Bonus: First Person Mario
    

    

Oké, nu is het jullie beurt! Welke game zou jij wel een complete genre-makeover willen geven en hoe en waarom? Vertel het ons in de comments.

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord