De Grootste Communicatieflaters Ooit: Lootboxes 

De Grootste Communicatieflaters Ooit: Lootboxes 2018-12-31T11:30:41
We houden van de gamesindustrie, maar het is er ook eentje waarin veel communicatieflaters voor komen. Karim is opnieuw in één van deze flaters gedoken en gaat dit keer in op de communicatie rondom lootboxes!

Laat ik beginnen te zeggen dat er in het geval van de lootbox issue niet één echte schuldige aan te wijzen valt. Natuurlijk spant EA de kroon als het om gebrekkige communicatie rondom lootboxes gaat, maar dat betekent allesbehalve dat de rest het goed doet. We duiken er dieper in!

De eerste dozen met het concept van een lootbox doken al op in 2004, met name in free-to-play en/of MMORPG-games, met de achterliggende motivatie om ‘ongoing revenue’ te creëren voor een game. Waar het gevaar met DLC en paid subscriptions bestaat dat het de community van elkaar scheidt, of dat mensen simpelweg stoppen met een abonnement, is het kopen van wat lootboxes een stuk vrijblijvender en simpeler. Je zou zeggen, een win-win situatie voor developer en speler!

Het ging echter al snel mis. Free-to-play games, meestal mobile, kwamen vol te zitten met pay-to-win lootboxes, iets wat nog altijd een zeer groot probleem is binnen die markt. Ook begonnen de eerste stuiptrekkingen van lootboxes te verschijnen op consoles, bijvoorbeeld in 2008 met de introductie van FIFA Ultimate Team. Vele mensen zien echter de introductie van Overwatch als het moment waarop het tij keerde richting lootboxes. Er kwamen verhalen naar buiten dat kinderen de creditcard van hun vaders leegtrokken voor wat lootboxes in Overwatch, samen met de kritiek dat het begon te lijken op gokken.

Het ging echter volledig mis toen EA eind 2017 dacht dat het handig was om het Ultimate Team-principe, weliswaar aangepast, over te brengen naar Star Wars Battlefront 2. Tijdens een preview event, vlak voor de lancering van de game, kwam naar buiten dat het progressiesysteem van de game vol zat met allerlei soorten currency, waarvan je één currency - genaamd Crystals - met echt geld zou kunnen kopen. Daarnaast bleek het hele progressiesysteem te bestaan uit random items die uit lootcrates komen, die je dus met in-game currency, genaamd Credits, én Crystals kon aanschaffen. Toen de pers ook al een week eerder aan de slag mocht met de game en de hele economie van Star Wars Battlefront 2 begonnen uit te pluizen, kwam aan het licht dat deze game een puur pay-to-win product is. Dit riep grote zorgen en woede op bij gamers en niet-gamers..

In een poging van EA om de boel te sussen, stuurden ze drie DICE-medewerkers met een vlot PR-babbeltje Reddit op voor misschien wel één van de minstzeggende AMA’s ooit én stond Paul Keslin van DICE zelfs AngryJoe te woord op zijn YouTube-kanaal. EA bleef echter zijn poot stijf houden en bleef met argumenten komen dat de in-game economie altijd nog veranderd kan worden en dat dit het progressiesysteem is waar zij in geloven voor deze game. Geef ze eens ongelijk, dit exacte progressiesysteem werkte al jaren in FIFA en Madden. Wat is er opeens mis mee als je het in een shooter implementeert?

Met die instelling zijn ze bij EA flink de mist in gegaan. Een zooitje gamers boos maken is tot daaraan toe, maar ze zo boos maken dat de mainstream media en zelfs kansspelautoriteiten over de hele wereld zich ermee gaan bemoeien, is echt een ongelofelijke prestatie. Iets wat zelfs met dit hele pay-to-win systeem, welke overigens amper een dag voor de release van Star Wars Battlefront 2 uit de game gehaald is, helemaal niet nodig was geweest. Hoe hebben ze bij EA ooit kunnen denken dat dit systeem geen stof zou doen oplaaien? Hoe haal je het dan in je hoofd om de media er een week eerder mee aan de slag te laten gaan? Binnen een week werden alle zwakke plekken van de in-game economie blootgelegd door de media en ging het werkelijk waar nergens meer over de gameplay. Hoe heeft EA ooit kunnen denken dat een Reddit AMA’tje ervoor zou zorgen dat het weer over de game zou gaan? Ik irriteer me nog steeds kapot, zoals je merkt.

Aan de andere kant ben ik ook wel weer opgelucht. EA heeft er namelijk voor gezorgd dat deze pay-to-win lootbox-cultuur niet verder is gegaan dan dit slippertje. Sterker nog, in België is deze vorm van lootboxes verboden en in veel landen loopt een onderzoek naar welke maatregelen er genomen moeten worden om met name jonge gamers te beschermen tegen lootboxes. De discussie over of lootboxes een vorm van gokken zijn nemen het maatschappelijke debat over en het is straks aan alle nationale kansspelautoriteiten om een beslissing te nemen.

In Nederland is de lootbox waarin spullen zitten die je in-game kunt verkopen tot nu toe alleen nog verboden. 2K luisterde hier netjes naar voor de release van NBA 2K19, maar vroeg middels een open brief wel aan de communities in Nederland en België of zij contact op wilden nemen met hun lokale overheden, zodat 2K weer lekker gokboxjes kon gaan verkopen. Vergeleken met EA een communicatieflatertje, maar dus wel een flater. Over EA gesproken: zij lijken echt volledig schijt te hebben aan de Nederlandse wetgeving, gezien FIFA Ultimate Team hier gewoon nog volledig speelbaar is.

Ongetwijfeld wordt het verhaal rondom de lootboxes nog vervolgd, gezien veel onderzoeken nog lopen, de ene uitgever wel respect heeft voor wetgeving en de ander niet én de lootcrates blijkbaar zo goed verkopen, dat iedere uitgever bereid is er - op welke manier dan ook - voor te vechten. Wordt vervolgd...

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord