De grootste clichégames 

De grootste clichégames 2016-06-23T21:58:06
Clichés. Bah. Helaas telt de gamesindustrie voor elke frisse, verrassende parel minstens één afgelebberde boterham met muffe pindakaas die je op z'n best een parodie op zichzelf kunt noemen. De grootste boosdoeners? Graddus zet ze per genre op een rij...

Shooters - 'Winnaar': Call of Duty!

Laat ik, voordat we beginnen, even een misverstand uit de wereld helpen: ik heb geen hekel aan Call of Duty. Net zo min als ik dat aan andere games uit deze lijst heb. Cliches kunnen af en toe namelijk best lekker zijn. Vertrouwd. Als een warm bad. 

Goed. Dat gezegd hebbende, kan ik verder met vertellen dat Black Ops III op elk front een aanfluiting vormt. Want waar bijvoorbeeld Advanced Warfare nog de exosuit introduceerde alsook de Kevin Spacey-touch, voelt Blops III als een persiflage, een goedkope karikatuur op de shooter die ooit eigenhandig Medal of Honor sloopte en jarenlang Battlefield achter zich hield. Maar die tijden zijn voorbij. Battlefield 1 gooit hoge ogen, terwijl het enige waar iedereen bij Call of Duty naar uitkijkt de remaster van Modern Warfare is. Nuff said.

Black Ops III

Racing games - 'Winnaar': Forza!

Hier had eigenlijk Gran Turismo moeten staan, ware het niet dat deze godfather van het racing-genre met het nieuwe deel Sport heuse PlayStation VR support krijgt. En hé, da's best verfrissend, niet? Daarom noteer ik hier Forza. Microsoft's bandenverbrander draait immers ook alweer een eeuwigheid mee en is vooral de laatste jaren niet direct het prototype van originaliteit. Wat zeg ik: Forza heeft met Horizon zelfs een goedlopende spin-off, waarvan het derde deel aan de *proest* horizon verschijnt. De Call of Duty van de racing games? Je hebt het niet van mij...

 

Platformgames - 'Winnaar': Mario!

Tja jongens, sorry. Hoe hoog ik Mario ook heb zitten en hoezeer ik ook van z'n avonturen geniet, kunnen we niet om het feit heen dat de Italiaanse snorrenmans inmiddels een wandelende platitude is. Want vernieuwing? Nee. Met uitzondering van een HD-sausje, stonden Mario's escapades op de Wii U vooral in het teken van voortborduren op bewezen conventies en gameplay. Leuk, maar oh zo cliché. Van zijn debuut op de NX verwacht ik dus meer. Veel meer. Een revolutie à la Super Mario 64 of Mario Galaxy méér!

Super Mario 3D World

 

Fighting games - 'Winnaar': Street Fighter!

Ik moet zeggen dat ik niet de grootste fighting game-fan ben. Maar wanneer ik beelden van Street Fighter V zie, bekruipt me een beklemmend been-there-done-that gevoel. Het is nog steeds Ken tegen Cammy, nog steeds Ryu tegen Chun-Li. Hell, je vecht zelfs nog steeds in (semi) 2D-omgevingen. Om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat het spel dan beter zou maken, want in mijn optiek zijn alle fighting games kut. Echter, afgaand op het enthousiasme van onder andere Wouter en Roy over Injustice 2, terwijl Street Fighter V alleen op bijval van Sam kan rekenen, weet ik genoeg: werk aan de winkel, Capcom!  

 

Action-adventure - 'Winnaar': LEGO!

Tuurlijk, LEGO is fokking cool. Thuis heb ik een stuk of zes dikke sets pronken, en ook Jan, uhm, z'n kinderen zijn helemaal weg van de Deense bouwblokjes. Toch, op een gegeven moment is genoeg genoeg. Zeker wanneer je je realiseert dat er de afgelopen drie jaar niet minder dan tien(!) games uit de LEGO-fabriek rolden. En dan komen LEGO Marvel's Avengers en LEGO Star Wars: The Force Awakens daar later dit jaar nog bij! Op zich niet eens een probleem, ware het niet dat de gameplay ongeveer even snel evolueert als die rare, bruingroene algen die al een maand of zes achter de redactiegootsteen kleven...

LEGO Star Wars: The Force Awakens

 

Stealth games - 'Winnaar': Assassin's Creed!

De eerste Assassin's Creed was als een frisse wind. Het tweede deel ook nog wel. Maar sinds AC III ben ik steeds minder gehyped voor vervolgen, terwijl het doorspelen meer en meer als een routineklusje voelt: beklim uitkijktoren nr. 361, roof alle kistjes leeg en ga verder met het verhaal. Dat per deel eveneens inspiratielozer overkomt. Zucht... Het grootste probleem? Het is allemaal zo focking voorspelbaar! Zo steriel. Zo plastic. Alsof je op dinsdagmorgen naar je werk gaat en die leuke chick in de trein wéér geen oogcontact maakt. Het voorlopige dieptepunt was natuurlijk Assassin's Creed: Unity, dus zou Ubisofts beslissing om een jaartje te skippen wel eens heel goed uit kunnen pakken.

 

Role-playing games - 'Winnaar': The Elder Scrolls/Fallout!

Misschien heb je het al gemerkt: grote games worden in deze feature niet gespaard en de role playing-sectie is daarop geen uitzondering. Integendeel. Want met pijn in mijn hart moet ik concluderen dat Bethesda als RPG-bakker de laatste tijd ook niet meer altijd verse slagroom in z'n moorkoppen spuit. Zowel The Elder Scrolls als Fallout draaien al eeuwen op dezelfde engine en dat was voor velen reden om Fallout 4 ervan langs te geven. Persoonlijk vind ik het nog altijd een geweldige game, maar als je niet tegen cliches kunt ben je aan het verkeerde adres. En daar gaat het in deze feature per slot van rekening om. 

Fallout 4 

Sandbox: 'Winnaar' - Saints Row!

Oei, een lastige. Want durf ik Grand Theft Auto het grootste sandbox-cliché te noemen? Nou, dat durf ik zeker. De vraag is echter of dat terecht is. En dat is het denk ik niet. Natuurlijk bevat GTA nog steeds veel elementen (lineaire missies, icoontjes afwerken, inconsistente interessantheid van de spelwereld) die het genre al jaren tergen, maar kijk één seconde naar wat GTA V wél goed doet en je begrijpt direct dat van een clichégame geen sprake is. Welke sandboxer dan wel een parodie op zichzelf is? Daarvoor hoef je niet verder te kijken dan het infantiele Saints Row, al komt Just Cause steeds dichter in de buurt!

 

Sportgames - 'Winnaar': FIFA!

Natuurlijk geniet ik momenteel van het EK, al moet ik zeggen dat ik na de zoveelste Polen - Noord-Ierland niet helemaal meer voor de volle 100 procent geconcentreerd ben. Een gevoel dat me soms ook bij FIFA overvalt. Sure, het is nog steeds de beste footie, maar jaar in jaar uit dezelfde Ultimate Team of Career Mode gaat op den duur toch vervelen. Wat dat betreft ligt er grote druk op de schouders van The Journey, de nieuwe speelstand waarin je de carrière van wonderkid Alex Hunter vormgeeft. En eigenlijk heb ik maar één wens: dat EA de cliches weet te omzeilen...

FIFA 16

REACTIES (57) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord