Afgegleden gameseries: Halo 

Afgegleden gameseries: Halo 2018-07-11T12:07:41
Mass Effect. Sonic. Halo. Videogameseries die vroeger aan de top stonden, maar waar tegenwoordig de honden geen brood van lusten... Aan de hand van een feitelijke reconstructie onderzoekt Graddus hoe het zover heeft kunnen komen.

Toegegeven: ik heb niet dezelfde liefde voor Halo als Wouter of Samuel. Nooit gehad, ook. Toen het origineel in 2001 verscheen was ik een echte PlayStation 2-gamer, die genoot van Sony-exclusives als Metal Gear, Final Fantasy en Gran Turismo. Ook dat hele 'Halo laat zien dat fps'en op console wel degelijk cool kan zijn' ging langs me heen. Ik was GoldenEye 007 gewend, en TimeSplitters 2, dus wist ik allang dat knallen op de spelcomputer prima werkte.

Toch kan niemand om Halo heen. De originele trilogie was een doorslaand succes, en ook subdelen als ODST en Reach scoorden prima. Inmiddels heeft de serie echter zijn glans verloren. Was het de switch van Bungie naar 343 Industries? Is de wereld Master Chief-moe? Of is er meer aan de hand...?

Halo Master Chief   

Exclusieve software

Eind jaren '90 heeft Microsoft grootse plannen. De PC-gigant laat z'n oog vallen op de game-industrie en wil met een eigen console de markt veroveren. De nummer twee positie telt niet; Microsoft gaat voor goud! Hiervoor hebben de Amerikanen niet alleen krachtige hardware nodig, maar vooral ook exclusieve software. Dead or Alive van Team Ninja, bijvoorbeeld. Of Rallisport Challenge van Digital Illusions CE (tegenwoordig beter bekend als DICE). De mooiste vondst blijkt echter een kleine studio uit Chicago, Bungie genaamd, die tot dan toe eigenlijk alleen de sci-fi shooter Marathon op hun CV heeft staan.

Bungie is net bezig met een nieuw project als Microsoft medio 2000 besluit de studio over te nemen. De samenwerking blijkt een groot succes: het spel waar Bungie aan werkt (in eerste instantie een RTS met third-person shooterelementen) wordt omgedoopt tot Halo: Combat Evolved en slaat in als een bom. Er gaan 5,5 miljoen kopietjes over de toonbank, Master Chief wordt een Xbox-icoon en hoewel Microsoft's console nooit bij de verkoopaantallen van de PS2 in de buurt komt, krijgen de Amerikanen een stevige voet tussen de deur. In 2004 bewijst Halo 2 dat de serie geen eendagsvlieg is. Integendeel: het tweede deel verkoopt met ruim 8 miljoen stuks nóg beter, en in co-op / op Xbox Live wordt in de maanden (en zelfs jaren) na launch niets anders gespeeld.

   

De geboorte van Jezus Christus

Als in 2006 de geruchten over Halo 3 opduiken is de bizz in rep en roer. Master Chief op de next-gen Xbox 360; OMFG!! Fans worden massaal gek, en ook de PU doet mee door de release als 'de grootste entertainmentgebeurtenis sinds de geboorte van Jezus Christus' te bestempelen. Voor mijn werk bij een klein gameblogje ben ik in 2007 bij de Halo 3-release in de Amsterdamse Tuschinski, alwaar een ploeterende LL Cool J het op het bioscoopscherm opneemt tegen andere sterren als Snoop Dogg en Carmen Electra. Wat een hype. Wat een feest. Halo is op de top van zijn kunnen en is misschien wel de populairste first-person shooter ter wereld.

Het knappe is dat deel drie niet teleur stelt. Zeker, de singleplayer lijkt verdacht veel op een soort remaster van z'n voorgangers, maar dankzij de extra horsepower van de 360 is de multiplayer populairder dan ooit. Halo 3 verscheept 12,17 miljoen exemplaren en is daarmee nog steeds de best verkopende game in de serie. Het was zelfs lange tijd de snelstverkopende videogame ooit!

Op de achtergrond is het echter niet alleen rozengeur en maneschijn. In de wandelgangen klinken berichten dat Bungie er stiekem wel genoeg van heeft om een soort Halo-uitpoepmachine te zijn en meer creatieve vrijheid wil. Eind 2007 zet het bedrijf hier de eerste stap toe, door zich af te splitsen van Microsoft dat de rechten op Halo behoudt.

Halo Master Chief   

Veel persoonlijker

Een eerste blik op hoe Halo er zonder Bungie uitziet krijgen we begin 2009 met het door Ensemble Studios ontwikkelde Halo Wars, een real-time strategy game speciaal gemaakt voor de Xbox 360. Het spel is aardig en scoort prima reviews, maar mist een beetje de 'magie' van de core serie waardoor de plotselinge genreswap niet helemaal aanslaat. Met circa 2,50 miljoen verkochte schijfjes halen de salescijfers het niet bij andere Halo's.

Eind 2009 verschijnt Bungie's voorlaatste Halo. ODST is eigenlijk een 'tussendeel' voor tijdens het wachten op Reach, maar valt bijzonder in de smaak. Het voelt ook heel anders dan een 'normale' Halo, met een minimalistisch, gefocused verhaal over de Orbital Drop Shock Troopers dat juist door z'n kleinschaligheid veel persoonlijker is. De verkopen zijn met ongeveer 6,5 miljoen stuks heel behoorlijk, al zijn het niet helemaal Halo-cijfers.

Eén van de oorzaken kan zijn dat er inmiddels een andere multiplayer-mastodont is opgestaan: Call of Duty. Met hun jaarlijkse releases trekt Activision meer en meer Halo-gamers over de streep, terwijl de realistische WWII- en Modern Warfare-sausjes goed in de smaak vallen bij nieuwe, jonge (casual) gamers.

   

Zéér relevant

In het najaar van 2010 showt Reach dat de Halo-franchise nog steeds zéér relevant is. Oké, het is niet helemaal mijn koppie thee (het is allemaal een beetje... gezichtsloos?), maar de fans smullen ervan. Neem überfanboy Wouter: 'Reach is mijn favoriet. Het heeft de meest emotioneel geladen singleplayer, Firefight modus is fantastisch en hoewel de multiplayer niet de beste is, zorgen de powers wel voor spectaculaire shit. Reach is een prachtig afscheid van Bungie van de franchise'. Met bijkans 10 miljoen verkochte exemplaren blijken veel mensen het daarmee eens.

Inmiddels is 343 Industries (vernoemd naar Halo's 343 Guilty Spark) op de ontwikkeling van Halo gezet. Dit in 2007 opgerichte ontwikkelhuis heeft met Halo Waypoint en de remaster van het origineel al een beetje ervaring opgedaan, en mag nu eindelijk ruiken aan het grote werk. Al in 2009 is 343 begonnen met het creeren van een nieuw hoofdstuk in de Halo-saga met de Reclaimer-trilogie, die draait om de Forerunners lore.

Helaas wordt de nachtmerrie van de doemdenkers waarheid: 343 Industries is (nog) geen Bungie. Halo 4 is absoluut geen slecht spel, heeft zelfs hele mooie cutscenes en een toffe mp, maar valt op het gebied van storytelling door de mand. Ook de nieuwe vijanden, de aluminium Prometheans, voelen meer als cheape bullet-sponzen dan een evolutie van de Covenant.

Metacritic is genadeloos: scoorde Halo 3 nog een 9,4 bij de professionele journalisten en een 7,9 bij het publiek, is dat voor deel vier gedaalt naar een 8,7 en een 7,0.

Halo Master Chief   

Veels te wollig

Een stuk wijzer, en bekend met de kritiek op Halo 4 start 343 in 2012 met de ontwikkeling van Halo 5: Guardians. De doelen zijn duidelijk: een langere, boeiendere campaign, grotere multiplayer-maps en een rocksteady 60 fps. 

Het gaat echter wederom mis. Zo wordt op onverklaarbare wijze de co-op, al sinds het begin van Halo één van de populairste modes, uit de game gesloopt. Het ergste is echter dat 343 niet écht van de missers uit Halo 4 heeft geleerd. Zo is het verhaal nog steeds veels te wollig en saai om interessant te zijn, en spelen de suffe Prometheans nog altijd een hoofdrol. De Metacritic-cijfers van 8,4 (pers) en 6,5 (publiek) spreken boekdelen. Het zijn de slechtste scores sinds Halo Wars, terwijl de verkopen met 5 miljoen stuks nog nooit zo laag waren voor een Halo-hoofddeel. Het feit dat de Xbox One bij lange na niet zo populair is als de 360 helpt natuurlijk ook niet echt mee, al kun je het ook omdraaien: zit het merk Xbox niet juist in een dal door de teloorgang van Halo?

Als ik Wouter vraag wat volgens hem dé reden voor van het verval van Halo is, is het antwoord duidelijk: '343 Industries. Ze hebben (nog) niet het lef getoond om de serie de toekomst in te trekken. Hun games zijn meer een ode aan oude Halo's dan echt nieuwe delen, en hun verhalen zijn echt onnodig ingewikkelder en slechter geworden. De kracht van Halo was altijd de minimale, maar epische verhalen. Nu heb je bijna een soort van Japanse overgave nodig om ze te bevatten'.

Jep, voor Halo-fans zijn het barre tijden, al biedt de geweldige E3 trailer van Halo Infinite hoop. Zoals Arbiter zou zeggen: 'were it so easy...'


- Donderdag 10 mei - Afgegleden gameseries - Mass Effect

- Woensdag 6 juni - Afgegleden gameseries - Sonic

REACTIES (27) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord