1-Up: Super Monkey Ball 

1-Up: Super Monkey Ball 2018-10-27T19:04:40
In deze serial blikt Johan terug op gesneuvelde gameseries die een tweede leven verdienen. Waarom verdient deze specifieke serie het om gereanimeerd te worden? Wat ging er de eerste keer mis? En hoe kunnen we er voor zorgen dat het deze keer wél een succes gaat worden?

Het is vrijdag, 3 mei 2002. De schelle klanken van Shakira's "Whenever, Wherever" schateren door de speakers van de supermarkt terwijl je een pak macaroni uit het rek trekt. Terwijl je de voedingswaarden eens goed bestudeert denk je terug aan de ramp die je net op het scherm hebt meegemaakt. "Scorpion King... Man, man, man, wat een slechte film was dat. Dat moet haas wel het einde van Dwayne "The Rock" Johnson's carrière betekenen. De glimlachende kassamedewerker haalt je pasta langs de scanner en nadat je wat flappen op de toonbank gooit ga je weer richting huis.

Terwijl je je sleutels uit je broekzak haalt hoor je de scherpe piep van een roestige rem. "Pakketje!" De postbode reikt je een dikke envelop toe. Eenmaal binnen werk je je een weg door het witte papier en schud je het pakketje wild heen en weer. Er glipt wat uit en ploft op de bank. Je draait het hoesje om een leest de titel. Ohja, dat is waar ook!

super-monkey-ball  

Super Monkey Ball

"Ok, dus... Je speelt een aap. Maar de aap zit vast in een rollende bal! Je mag de aap zelf ook niet besturen, maar met de linkerjoystick kan je de wereld kantelen. Je moet alleen wel oppassen dat je dat niet te hard doet, want dan sodemieter je zo van het speelveld af, duizenden meters de diepte in."

Wat een pitch moet dat zijn geweest. Ik vraag me af hoe het gesprek ging dat de eerste designer met zijn collega's had. Want ondanks het feit dat de meeste gamers gelijk snappen waar je het over hebt als je "Monkey Ball" zegt, is het eigenlijk wel een bizar concept. Het was dan ook de ontzettend verslavende gameplay die het spelletje een gigantisch arcade-hit maakte. Zo'n grote hit dat Sega er zelfs genoeg vertouwen in had om het hele zooitje te porten naar een home-console.

Dit gebeurde vlak nadat Sega een punt had gezet achter de productie van games voor de Dreamcast. Het ging niet zo lekker meer met de hardwaretak, en dus was besloten vanaf dat moment games uit te brengen voor allerlei soorten platforms. Voor Super Monkey Ball leek Nintendo's nieuwste wel een mooi thuis. De GameCube.

De game was een succes! Als een van de Launch titels van de Nintendo GameCube werd het spel - net als in de arcadehallen - geprezen om zijn verslavende gameplay. Men was niet bepaald te spreken over het maffe verhaal of de matige visuals, maar dat deed er allemaal niet toe - de game scoorde bijna exclusief achten en negens. In Europa en Noord Amerika vielen ook de verkopen niet tegen. Japan was alleen een ander verhaal - Sega was teleurgesteld in de cijfers van hun thuisbasis, maar gaf daar snel de slappe ontvangst van de nieuwe console de schuld.

super-monkey-ball-screenshot  

Super Monkey Ball 2

Minder dan een jaar later kwam Sega met een vervolg op de proppen. Hoewel de game over dezelfde verslavende gameplay beschikte als het eerste deel, was dat niet het enige wat hetzelfde was. De game werd al snel bestempeld als "meer van hetzelfde", hoewel dat an sich niet een vreselijk iets was. Meer levels, meer minigames, een verbeterde multiplayer... Alles bij elkaar scoorde Super Monkey Ball 2 net zo hard als deeltje 1.

Fun fact: Als je ooit nog een laparoscopie moet uitvoeren, zorg dat je van tevoren op zijn minst zes minuten Super Monkey Ball 2 speelt. Volgens een drie jaar durend onderzoek met meer dan 300 deelnemers maakt dat je sneller en vermindert het de kans dat je een fout maakt. The more you know!

super-monkey-ball-2  

Super Monkey Ball 3

Super Monkey Ball 2 was nog maar net de deur uit, of Sega kondigde al weer een nieuw deel aan. Op de E3 van 2003 werd een derde deel van de apenballenserie beloofd, voor een release in 2004. Het duurde alleen niet lang voordat de hele zaak geannuleerd werd.

Er is tot op de dag van vandaag niet bekend waarom dit derde deel in een relatief succesvolle franchise zo plotseling uit Sega's planning verdween, maar niet veel later sloot ook de ontwikkelaar Amusement Visions zijn deuren en werd de gehele studio geabsorbeerd door het moederbedrijf Sega. Alle 124 medewerkers zouden gaan focussen op "epic and film-style titles". Het Ex-Monkey Ball team ging dan ook gelijk aan de slag met het nieuwe IP "Yakuza".

yakuza  

Prima Ports en Slappe Spinoffs

Hoewel Super Monkey Ball 3 abrupt geannuleerd was, werd er intern bij Sega nog wel doorgewerkt aan een port van de eerste twee games voor de Xbox en de PlayStation 2. In deze opgepoetste bundel zat alle content uit deel 1 en 2, plus aardig wat extra leveltjes die al gemaakt waren voor deel 3. Ook werden er een aantal nieuwe minigames toegevoegd. Naast de Xbox en PS2 werd de game ook opnieuw uitgegeven op Android, iOS en Windows Phone.

Buiten een port hier en daar werden er ook aardig wat spinoffs geproduceerd, onder andere voor de GameBoy en de NGage (ken je die nog?), maar geen enkele bereikte het succes wat Sega had behaald met de originele games. Niet alleen qua sales, maar ook de reviews waren een stuk minder positief. Gimmicks zoals motion control of het Wii Balance Board in Step & Roll werden niet gewaardeerd. Nieuwe ideeën, zoals Super Monkey Ball Adventure met een meer open wereld en levels met puzzles en een verhaal in plaats van een race naar de finish werden ook niet bepaald warm ontvangen.

In 2012 werd er nog een laatste poging gedaan met Super Monkey Ball Banana Splitz op de PlayStation Vita, maar ook deze game - die wel de core gameplay uit deel 1 en 2 weer gebruikte - werd geen succes. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de matige hardware sales van de Vita.

Het laatste teken van leven kwam in 2014, in de vorm van Super Monkey Ball Bounce - een slappe Peggle rip-off met een Super Monkey Ball skin. Ook deze game was geen gigantisch succes en het lijkt er op dat Sega de franchise vanaf dat moment op ijs heeft gezet.

super-monkey-ball-bounce  

Super Monkey Ball 3 (maar nu echt)

Dus, wat kunnen we doen om van een potentieel (nieuw) deel 3 wel een succes te maken? Ik weet natuurlijk niet hoeveel developers uit het originele team nog bij Sega werken, maar dat doet er in principe niet toe. Ik heb het volste vertrouwens dat Sega een een mooie groep devs bij elkaar kan rapen om deze klus te klaren.

Als eerste lijkt het me het beste om de serie weer terug te laten keren naar een echte home console. De PS4 of de Xbox One zijn natuurlijk prima, maar misschien is het wel passend als de focus eerst op de Switch wordt gelegd.

De core gameplay zou weer exact hetzelfde moeten zijn als deel 1 en 2, geen gimmicks. Adventure was een geinig experiment, maar daar zat niemand op te wachten. Speel vervolgens in op de speedrun community die om de eerste twee games is ontstaan met een paar nieuwe modi, geef spelers de tools om zelf levels te maken en voilà! Vergeet ook niet wat leuke nieuwe minigames en een multiplayer mode toe te voegen en je zou wel eens een hitje in je handen kunnen hebben.

super-monkey-ball-3  

Wat denk jij?

Zou jij een potentiële Super Monkey Ball 3 in huis halen? Waarom, of waarom juist niet? En welke gameserie zou jij nog graag een tweede kans willen geven? Laat het me weten in de comments!

Alle delen in de 1-Up serial:

Zondag 19 Augustus:
[PROTOTYPE]

Zondag 16 September:
PlayStation All-Stars Battle Royale

Zaterdag 27 Oktober:
Super Monkey Ball

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord