Welke moeilijkheidsgraad? 

Welke moeilijkheidsgraad? 2012-09-17T12:55:26
Voordat ik het gaat hebben over de te kiezen verschillende moeilijkheidsgraden in games en alle problemen die dit met zich meebrengt, wil ik even benadrukken dat het gaat om luxe problemen. Zoals wel vaker. Zie het als enig gejammer van een gamer die nog teveel toffe games op de plank heeft liggen om te spelen...

Vroeger begon ik nieuwe games altijd op 'normal'. Als ze enigszins bevielen, speelde ik ze daarna op 'hard'. Mocht een game helemaal fantastisch zijn en daarna nog iets van 'ultimate hardcore' aanbieden, zou ik pogen hem uit te spelen op de heftigste moeilijkheidsgraad. Tegenwoordig is deze aanpak wat lastig, ik heb simpelweg de tijd niet meer om elke coole game die in mijn bezit is twee of drie keer uit te spelen.

  • Ik kies een bepaalde moeilijkheidsgraad aan het begin van een game met verschillende zaken in het achterhoofd:
  • Er is een grote kans dat ik de game maar één keer uitspeel
  • De game-ervaring die ik uit een titel kan halen bij is de eerste playthrough moet dus optimaal zijn.
  • Een te makkelijke moeheidsgraad kiezen betekent dat je als een toerist door de levels heen rent. Als er te weinig uitdaging is, kan je net zogoed een film gaan kijken, das ook met bewegende beelden.
  • Een te zware moeilijkheidsgraad zorgt dan weer voor te veel afleiding. Als je op elke uithoek dertigduizend keer doodgaat dan is het lastig genieten van alles wat het spel te bieden heeft. Uitzonderingen zoals Dark Souls waarbij dertigduizend keer doodgaan echt onderdeel van het spel is daargelaten natuurlijk.
  • Uiteraard speelt het genre een rol. Guitar Hero zal je mij niet snel op hard zien spelen, de gemiddelde shooter wel.

'Wat is je probleem dan? Kies gewoon een moeilijkheidsgraad en begin te spelen lambal! En als de game te moeilijk of makkelijk is, begin je gewoon overnieuw.' Jaja, dat weet ik wel maar soms tuin je toch in de verkeerde moeilijkheidsgraad. Met Rage bijvoorbeeld heb je 'easy', 'normal', 'hard' en 'nightmare'. Met 'nightmare' in gedachten bij oudere ID shooters leek het me verstandig niet hoger te gaan dan 'hard'. Na een paar uur spelen merkte ik echter dat die game eigenlijk niet heel moeilijk is. Je wordt amper gedwongen het almaar uitbreidende wapenarsenaal met zijn vele opties echt slim te benutten. Sterker nog, je wapens worden steeds beter en de tegenstanders amper. Dat idee kreeg ik in ieder geval. Deze week ben ik dus toch maar overnieuw begonnen op nightmare, de ideale modes blijkt, flinke uitdaging maar nergens problematisch. Perfect voor één playthrough.

Andersom ben ik uiteraard ook wel eens op m'n smoel gegaan. Zo leek het me afgelopen week nog prima Resident Evil 5 te beginnen op Veteran. In het eerste level werd vervolgens mijn aars hard geschopt, zowel met Shiva als AI en Shiva als een willekeurige online speler die even kwam meedoen. Wellicht dat ik hier mijn trots even opzij moet zetten. Er is namelijk altijd de drang een spel in zijn meest uitdagende vorm uit te spelen. Daarnaast, wellicht ietwat kinderachtig, maar ik kan er ernstig slecht tegen om terug te schakelen naar een lager moeilijkheidsniveau. Dat voelt als falen.

De vraag in de kop van dit artikel is verder al wel aardig beantwoord in het commentaar hierboven; een spel moet gewoon een gezonde portie flinke uitdaging bieden, de moeilijkheidsgraad die dit doet is de beste. Wil alleen niet zeggen dat ik altijd de juiste keuze maak.

REACTIES (40) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord