Waarom ik free-to-play games haat 

Waarom ik free-to-play games haat 2014-07-12T16:19:35

EA’s COO Peter Moore was vorige week in het nieuws vanwege een aantal pittige uitspraken. Met name zijn mening dat gamers niet van verandering houden en moeten leren om free-to-play spellen en microtransacties te omarmen, viel niet in heel erg goede aarde. Fair enough, laat ik uitleggen waarom ik, na al die jaren van succesvolle free-to-play games, er nog steeds een hekel aan heb.

Het grootste probleem met free-to-play games is dat ze vaak als innovaties worden gezien. Jarenlang hebben we lopen bitchen over de dure games en consoles. Nu komen de grote uitgevers met gratis games op de smartphone die je toch al had, is het weer niet goed! Dat komt omdat de games verre van innovatief zijn. Vaak herhalen ze oude spelconcepten op bijna identieke wijze MAAR stoppen ze een heleboel content achter paywalls.

Dungeon Keeper

Kijk, ik heb niks tegen extra content voor games. DLC begon als een moderne manier om expansion packs voor games snel uit te brengen. Nu is het zo populair dat zelfs de meest conservatieve uitgevers het toepassen, zoals Nintendo. Er wordt ook hier een heleboel misbruik gemaakt van de mogelijkheden, maar da’s een rant voor een andere blog.

Microtransacties IN games vind ik niet goed. Het ondermijnt namelijk het hele doel van het spel: plezier bezorgen. Niet alleen dat, Triple A games staan erom bekend dat ze de speler onderdompelen in een andere wereld. Maar alle bloedmooie next-gen graphics kunnen ons straks niet in de game houden als Battlefield 5 microtransacties bevat. Het engste moment in Dead Space 3 was toen ik een euro-tekentje zag staan bij de nieuwe onderdelen in mijn workbench.

dead space 3

Een paar jaar geleden was ik aanwezig bij een discussieavond over gamejournalistiek (jep, ik doe weleens gekke dingen in m’n vrije tijd!). Een van de mensen daar vergeleek Facebook-games (en andere lowbudget ontwikkelde titels met microtransacties) met Bouquet-boekjes. Je weet wel, die kleine boekjes bij de supermarkt, waar oudere vrouwen altijd dromerig naar zitten te staren voordat ze er stiekem eentje onderin de winkelwagen proppen. Het is geen hoge literatuur en wil dat ook niet zijn. Het is massa geproduceerde pulp met het doel om vrouwen een heel erg simpel fantasietje te bezorgen.

Dus wat als ik de bouquet-reeks analogie doortrek op Peter Moore’s uitspraken over free-to-play systemen en hoe ze toegepast moeten worden in hun huidige games? Wat krijg je dan?

Twilight

Ja, ik weet het. Cheap shot. Aan de andere kant, Twilight leverde MONSTERLIJK veel geld op… 

Innoveren is belangrijk net als luisteren naar de markt. In een eerdere blog schreef ik al dat ik open sta voor games met verschillende prijskaartjes. Maar ik zou graag willen zien dat EA en andere triple A uitgevers wat minder roekeloos het free-to-play model toepassen op alles en nog wat. En zeker niet op geliefde series die al eeuwen geen nieuwe release krijgen, zoals Dungeon Keeper. Qua gameplay is er niks innovatiefs aan dit soort titels. En qua business model heb je veel van het verdiende geld weer nodig om je beschadigde imago te herstellen.

REACTIES (28) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord