Wat je niet opviel in God of War - Oog voor Detail 

Wat je niet opviel in God of War - Oog voor Detail 2018-10-20T23:17:11
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij bent dat ze er zijn, zodra je ze ontdekt. Dit keer nemen we God of War onder de loep, een game die barst van de toffe details.

In de Oog voor Detail serial gaan we het vanaf nu helemaal anders doen. Waar het in  voorgaande delen draaide om schilderijen, wapperende kleding en first-person lichamen in allerlei verschillende games, wil ik vanaf nu in elke aflevering inzoomen op één specifieke game. En dan is er op dit moment natuurlijk geen betere game om mee te beginnen dan de nieuwe God of War.

Eerlijk is eerlijk, mijn verwachtingen waren vooraf niet zo heel hooggespannen. Wat is dit opeens voor emo gedoe? Moet ik serieus gaan werken aan de relatie met mijn irritante zoontje? En waar is alle brute combat, waar is de gore!? Is dit nog wel God of War!? Gelukkig werd ik in de game snel gerustgesteld. En óf dit God of War is! En wat dit artikel betreft: dankzij het nieuwe, veel intiemere cameraperspectief heeft God of War nu meer detail dan ooit. Here we go, geheel spoilervrij!
  

De tatoeage van Atreus

Het zal je niet verbazen (of misschien ook wel) dat alle runen in de game niet zomaar tof uitziende krabbeltjes zijn, maar echt Oudnoords zijn en daadwerkelijk iets betekenen, mocht je het kunnen lezen. Zo ook de runes die Atreus permanent op zijn arm heeft staan, die blijkbaar al vanuit de onthullingstrailer in 2016 zijn ontcijferd. Er staat “stjrkrarmr”, “happskejtr” en “hrada hond”, wat “Sterke arm”, “gelukspijl” en “sterke hand” betekent. Of het kereltje niet eigenlijk veel te jong is voor een tattoo wordt overigens niet over gesproken. 

    

Wapperende baardharen en dampende adem

Als Santa Monica dit er niet in had gestopt, dan had ik de game misschien niet eens een kans gegeven, maar gelukkig wappert de majestueuze baard van Kratos fier in de wind. Zoals het hoort. Iets anders, ook in andere games eerder gezien, maar zelden zo mooi in beeld gebracht: op koude plekken in de wereld zie je Kratos’ adem in sierlijke wolkjes uit zijn muil condenseren.

   

Plakkende sneeuw en modder

Nog eentje in de categorie weersomstandigheden: sneeuw! God of War heeft machtig mooi sneeuw. Niet alleen om de indrukwekkende manier waarop het wordt platgedrukt wanneer je er doorheen banjert, maar vooral ook omdat het zo lekker aan Kratos blijft plakken als hij er een paar koprollen in maakt. Het is weer eens wat anders dan bloed en het is best wel cool. No pun intended. Hetzelfde geldt trouwens voor modder!

   

De vonken van de Leviathan

Of je nou een graphics whore bent of niet, niemand wordt chagrijnig van strakke particle effecten. Zeker niet wanneer ze zo goed zijn uitgevoerd als in deze game. Kijk alleen al naar de vele blauwe vonkjes die Kratos’ Leviathan bijl in de lucht achterlaat! Subtiel! Het ding in het rond zwaaien, gooien en weer vangen zorgt standaard voor vuurwerk. Geinig extra detail hierbij: je kunt de bijl met pijltje naar links gewoon van je rug pakken, maar als het extra stoer moet (altijd dus) kun je ‘m ook vanaf je rug direct in je hand laten springen, door op driehoekje te drukken. *PLOINK!!*

De Leviathan voelt zo bevredigend! Beetje slaan, beetje in het luchtledige gooien en weer terugroepen; ik kan me er uren mee vermaken. Dit blijkbaar tot verwarring van zoontje Atreus, die tijdens het maken van onderstaande animatie op een gegeven moment vroeg: “Are you... teaching me something?” Eh, heheh, ahum... Niet zo bijdehand, boy!

   

Voetafdrukken

Een beetje zichzelf respecterende gameontwikkelaar doet het tegenwoordig wel: ervoor zorgen dat je daadwerkelijk voetsporen achterlaat als je ergens loopt, met name op zachte oppervlakken. Dat God of War ze ook heeft is daarom bijna overbodig om te noemen, maar hé, de voetsporen van Kratos en Atreus mogen er zijn hoor!

  

Bijlafdrukken

In het verlengde van voetafdrukken en in het rond vliegende vonkjes: de bijl van Kratos laat ook sporen achter! Niet alleen in de hersenpannen van uiteenlopende vijanden, maar ook in de omgeving. Een tof detail hierbij vind ik vooral dat zelfs de plekken die je schampt voorzien worden van een afdruk van de Leviathan.

   

Realistisch weerkaatsend geluid

Nog iets waar je niet direct bij stilstaat, maar wat wel erg goed in elkaar zit: het sound design van God of War! Stemmen galmen bijvoorbeeld op een heel natuurlijke manier, wat goed te horen is bij dialogen waarbij je al pratend een grot binnenloopt of vaart. Een fragment om dit te demonstreren zou wat aan de spoilergevoelige kant zijn, dus ga er zelf maar eens op letten, als Atreus zijn klep weer eens niet kan houden.
   

Druppende roeispaan

Afgezien van de best wel mooie reflecties, is het water in God of War niet per se het meest indrukwekkende aan de game. Wat dan wel weer heel cool is, zijn de kleine druppeltjes die van je peddel lopen zodra je even stopt met roeien. Als je heel goed kijkt, zie je dat deze druppels ook weer hun eigen kringetjes maken in het water. Gewoon nice.

    

Deze kikker

Ik bedoel, kom op, heb je ooit zo’n toffe kikker gezien?! Nooit eerder ben ik in een game een beestje tegengekomen dat zo relaxed om me heen hopte als deze kleine groene knakker en zijn vriendjes. Had niet veel gescheeld of ik had ze helemaal niet gezien, want groot zijn ze niet. En ja, ze kunnen ook dood. Bijvoorbeeld wanneer je per ongeluk op ze gaat staan...   

Tot zover deze inspectie van de meest awesome details in tot nu toe de beste game van het jaar. Heb jij nog meer toffe kleine dingen gezien op en rond Kratos? Gooi het in de comments, maar hou het a.u.b. spoilervrij! Laat daarnaast vooral ook weten welke game ik volgende maand moet behandelen in Oog voor Detail. :)
   

Alle delen in de Oog voor Detail serial:
   

REACTIES (21) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord