Halo 4 multiplayer Vs Titanfall 

Game: Halo 4

Ik heb vorige week donderdag Titanfall gekocht en ik vind het echt een geweldige multiplayer shooter. Maar ik heb het spel gekocht omdat ik er al drie kwart jaar naar uit keek en omdat ik eens een andere multiplayer dan alleen die van Halo 4 zou kunnen spelen, want die multiplayer speelde ik al een half jaar, totdat Titanfall uitkwam en het was voor mij altijd al de beste multiplayer. Maar toen ik Titanfall al een paar dagen had, begon ik me af te vragen of deze multiplayer nou beter of slechter is dan die van Halo 4. Daarom vergelijk ik hier heel wat onderdelen uit beide multiplayers met elkaar en kijk zo welke de beste is

1: UITERLIJK. Winnaar: Halo 4

Halo 4 ziet er erg mooi uit. De game komt uit 2012, maar is grafisch toch nog heel goed, en nooit komt er een schommeling van frames per seconde in voor. Op hoeveel fps ie draait weet ik niet, maar het is genoeg om het een goede game te laten zijn. Titanfall ziet er ook heel erg mooi uit. Als je de Xbox 360 versie vergelijkt met de One versie, zie je duidelijk verschil, maar zo veel ook weer niet. De game is grafisch erg mooi, maar wel schommelt het fps systeem erg. Soms hapert de game ook, en dat kan behoorlijk irritant zijn als je net in een gevecht zit. Dit gebeurt bij Halo vrijwel nooit. Puntje voor Halo 4 dus.

2: COMBAT. Winnaar: Halo 4

In Titanfall ben je redelijk snel dood. Maar wel is het zo dat ik het gevoel heb dat dit gewoon bij Titanfall hoort, en daarom vind het eigenlijk wel fijn. Want hoe snel je ook dood gaat, je voelt gewoon dat dit bij normaal is en dat de makers het ook niet beter hadden kunnen doen. Je kan ook makkelijk bots doden, en misschien klinkt dat heel stom omdat ze zo zwak zijn en makkelijk te doden, maar vaak heb je niet in de gaten of je een bot of een speler dood, want het staat heel klein aangegeven op je scherm, dus dat je tegen bots vecht vergeet je meteen als je de game speelt. En de kansen om tegen elkaar te kunnen doden zijn per speler veel minder groot dan bijvoorbeeld Call of Duty: Ghosts. Die multiplayer is wel erg slecht, want je bent met 2 kogels in je lichaam dood, en je hebt dus geen kans om te ontsnappen. Toen ik die multiplayer speelde dacht ik bij elke keer dat ik dood ging: zucht. Bij Titanfall denk ik dan altijd WRAAK!!! In Halo 4 ga je echter een stuk minder snel dood dan in Titanfall. Daardoor gaat het kills maken ook een stuk lastiger, zeker omdat er geen zwakke bots zijn. Maar je hebt ook genoeg wapens in het spel waarmee je dat wel kan doen, en ook meer voertuigen, en als je daar in zit kan je eigenlijk ook makkelijker kills maken. Eigenlijk geeft dat ook meer voldoening als je zo kills maakt, want je weet gewoon dat alle spelers menselijk zijn. Ook een voordeel dat je minder snel dood gaat is dat je kan ontsnappen aan iemand die van een afstand met een assault- riffle op je schiet. Maar wat nog wel het grootste voordeel er aan is, je kan echt brute gevechten tussen spelers meemaken. In 'King of the Hill' bijvoorbeeld. Het is te vergelijken met Hardpoint Dominating, maar dan is er maar een zone die je moet verdedigen of juist aanvallen. Als je dan met heel wat spelers probeert die zone aan te vallen, krijg je een ongekent chaos niveau, waar iedereen op elkaar schiet, slaat, en granaten gooit. Dat is gewoon zo cool als je dat mee maakt. En het fijne er aan is, je kan makkelijk mee doen en als je sterft, kan je er snel weer naartoe gaan om weer mee te vechten, want de mappen zijn toch zo klein. Ook in qua voertuigen is Halo 4 beter dan Titanfall, want in Halo heb je de Ghosts, 3 verschillende Warthoghs, een grote mech genaamd de Mantis, een grote scorpion tank, banshees en mongooses (een soort quad). Daarmee krijgt de combat meer diepgang en afwisseling, want je hoeft nooit hetzelfde voertuig te gebruiken. Daarbij zijn de Titan battles een beetje eenzijdig. Ook de Finishing moves zijn veel vetter dan Titanfall. In Titanfall breek je iemand zijn nek alleen, maar in Halo gooi je bij een sluipmoord je tegenstander op de grond en steek je een mes door zijn keel, of je slaat een arm om zijn keel heen en je steekt een mes in zijn rug, je kan ook boven op hem springen en dan een mes door zijn keel steken, ook leuk is als je hem op de grond gooit, een voet tegen zijn rug aan zet, zijn hoofd vast pakt en dan zijn rug naar beneden duwen en zijn hoofd omhoog trekken zodat ie zijn nek gebroken heeft. De beste vind ik toch wel als je Spartan een andere keihard in elkaar slaat. Heerlijk bruut is dit gewoon. Weer een punt voor Halo 4 dus.

3: WAPENS. Winnaar Halo 4

De wapens uit Titanfall zien er uniek en ook sci- fi uit, maar als je een beetje beter kijkt en ze uit test, kom je er achter dat het gewoon wapens uit Call of Duty zijn in een ander jasje, behalve het Smart Pistol en de anti- Titan wapens dan. En daarbij zijn er ook maar 10(!) primaire wapens, 3 handgeweertjes en 4 anti- Titan wapens. In Halo heb je echt heel wat meer wapens. Je hebt bij de samenstelling van je uitrusting eigenlijk ook niet echt veel keuze, je hebt er ook namelijk alleen voor je primaire wapen keuze uit 3 machine geweren en 4 assault- riffles en voor je handgeweertje zijn er maar 3 opties. Of je moet een skill verdienen waarmee jee 2 primaire wapens bij je kan hebben. Maar ondanks het gebrek aan keuze bij de samenstelling van je uitrusting zijn er toch heel wat meer wapens, want elke map dropt om de zoveel tijd een paar speciale wapens. Dat speciale wapen kan een shotgun, sniper, sterk machine geweer, bozooka of iets anders zijn. Dat wapen word dan op je scherm aangegeven en dan moet je er zo snel mogelijk naartoe rennen om het te krijgen, voordat iemand anders het pakt. Dit systeem klinkt voor sommige misschien heel erg stom, maar dit is echt een geniaal systeem. Dit is er namelijk omdat er een groot verschil bestaat tussen de kracht van de wapens, en zo voorkomen de makers dat je overpowered raakt. Ook doen ze expres weinig kogels in dat speciale wapen stoppen, want dan kan je niet overpowered zijn, je leert zuinig met die wapens om gaan en raakt dan niet te teleurgesteld als iemand je dood en dat wapen dat pakt. De wapens van Halo zijn ook erg uniek. Vooral de wapens van de Prometheans zijn erg uniek. Als je ze in de campain voor het eerst vind, bestaan ze uit losse onderdelen die zichzelf in elkaar zetten. En herlaad je, dan zetten zichzelf uit elkaar zodat je er nieuwe kogels instoppen en doen zich daarna ook weer in elkaar zetten. En wat ze zo uniek maakt, is dat ze stralen heet licht afvuren, waardoor het schieten kleurrijker word. Maar ook de wapens van de mens hebben hun heel eigen smoel. Ze zien er namelijk heel sci- fi uit en je gebruikt ze ook anders dan de wapens uit Call of Duty. Derde punt voor Halo 4 al.

4: SPELMODES. Winnaar: Halo 4

Titanfall staat er om bekend dat ze weinig spelmodi hebben, maar Atrittion (team Dead match), Capture te flag en Hardpoint Dominating zijn wel erg leuk. Pilot Hunter en Last Titan Standing zijn wel niet zo leuk. Vooral die laatste niet. Je hebt hier maar echt leuke spelmodi en dat is jammer, want voor een game als Titanfall verwacht je toch echt heel wat meer creativiteit met grote mechs. Bij Halo 4 heb je heel wat spelmodes, en elke 2 weken kan je weer 2 weken een nieuwe uitproberen. 343 Industries slaagt er constant weer in om een nieuwe, originele spelmode te bedenken, waar de meeste mensen plezier meer kunnen hebben. Denk maar aan Halo bowl. Een soort American football maar dan in Halo stijl, en waar de de drager van de bal moet neer schieten op een American football veld. Maar vooral Capture the flag, infinity slayer (team dead match), team snipers, Riggeside en Flood zijn top spelmodi. Weer een punt voor Halo 4 dus.

5: STUNTS. Winnaar: Titanfall

Allebei hebben de games veel stunts, maar Titanfall wint deze ronde toch echt van Halo, want het meters hoog de lucht in vliegen, het wallrunnen, dubbel jumpen, gebouwen beklimmen, op Titans klimmen en op ze schieten tijdens een groot gevecht en echt spannende achtervolgingen zitten toch echt niet in Halo. Eerste punt voor Titanfall dus.

6: MAPPEN. Winnaar: Halo 4

Dit is eigenlijk moeilijk te zeggen, maar ik denk toch Halo 4, vanwege het droppen van speciale wapen, de kleinheid, het nooit langer dan 1 minuut buiten een gevecht zitten, de voertuigen, de sci- fi gebouwen en alle plekken waar je iemand echt goed in de val kan lokken. Als je met 16 spelers speelt, kan je slechts kiezen uit 6 mappen, maar er zijn nog talloze mappen bij andere spelmodi. Ook zijn alle mappen leuk om te spelen. 5 punten voor Halo 4 al.

7: VOERTUIGEN. Winnaar: Halo 4

Deze was eigenlijk ook best lastig, maar in Halo 4 zitten toch echt meer voertuigen die meer diepgang bieden dan de Titans. Op een Ghost kun je namelijk andere Spartans omver rijden en ze beschieten met lasser stralen. Met de Warthogh met het machine geweer kan je goed op andere Spartans Schieten, de Warthogh met de lasser straal is goed te gebruiken tegen voertuigen en de Warthogh met de raketten voor allebei, alleen duurt het bij die laatste 4 seconden om te herladen. De Mantis is een grote mech met raketten en een groot machine geweer. Deze in moeilijk te doden, maar met sterke wapen is het wel mogelijk. Of je klimt op hem en slaat hem kapot, Spartans zijn namelijk behoorlijk sterk. De Scorpion tank is eigelijk niets meer dan een grote sci- fi tank, maar toch voel je je echt machtig als je er in zit. De Banshees zijn vliegtuigen die lasser stralen afvuren, maar je kan ook switchen naar plasma bollen die instant kill zijn. Dit bied veel meer vermaak dan alleen mechs die elkaar beschieten, rakketten op elkaar afvuren en elkaar slaan, om vervolgens erg snel kapot te gaan. De finishing moves zien er dan wel cool uit, maar zelfs dit biedt niet de volledige diepgang.
En weer een punt voor Halo 4

8: ARMORS. Winnaar: Halo 4

Deze is echt overduidelijk Halo, want in Titanfall het je maar een paar armors om uit te kiezen, en dan heb je de mannelijke en vrouwelijke versie van dat armor. In Halo heb je er zeker 50, allemaal zien ze er verschillend uit en allemaal erg vet. Hoewel het armor geen verschil maakt in kracht, wil je ze toch graag unlocken, want je wil aan andere laten zien hoe ver je al bent (je krijgt namelijk een armor als je van een bepaald level bent of een uitdaging hebt voltooid). Ook heb je verschillende kleuren om je Spartan te geven en een eigen vizier kleur en houding. Bij verschillende houdingen moet je denken aan heldhaftig, sluipmoord, recruit, klaar voor de strijd en nog een aantal andere. De winnaar is weer Halo 4.

9: OVERZICHT. Winnaar: Halo 4

Halo 4 heeft een beter overzicht dan Titanfall, want je drukt op start en je ziet 3 vakken: een voor je uitrusting, een voor je armor en een voor je Spartan ID, zoals houding, service tag etc. Ga je naar beneden, dan kom je bij instellingen. Ga je naar boven, dan kom je bij uitdagingen, bij kills en andere dingen die je ooit hebt gehaald, specialisaties en informatie over je Spartan. Titanfall is best overzichtelijk, maar het overzicht van Halo 4 kan niets overtreffen. Nog een punt voor Halo 4.

10: SERVERS. Winnaar: Titanfall

De servers zijn allebei niet helemaal goed, maar die van Titanfall zijn toch iets beter. Dat komt omdat het bij Titanfall kan zijn dat er fps schommelingen kunnen voorkomen, en heel soms ook een server kapot springt, maar bij Halo 4 moet ik ongeveer 1 keer per 3 of 2 rondes minstens een minuut wachten omdat er server problemen zijn die opgelost moeten worden. En als er te veel mensen offline gaan bij een match waar er minimaal 10 spelers aanwezig moeten zijn, word de match stop gezet. Ook bij Halo heb ik het 2 keer gehad dat een server kapot ging, maar minder vaak dan bij Titanfall. Maar toch, Om de 2 of 3 rondes minstens een minuut ruw worden onderbroken vind ik toch erger dan fps schommelingen en servers die kapot springen.

CONCLUSIE: Halo 4 heeft 8 punten en Titanfall 2 punten. Halo 4 is dus overduidelijk de winnaar, en dat terwijl ik Halo 4 al een half jaar zit te spelen. Als ik uren lang de multiplayer van Halo 4 speel ga ik me ook niet vervelen, maar bij Titanfall wel. Dit heeft me ook aan het twijfelen gebracht of ik wel een PS4 ga kopen, want doe ik dat wel, dan kan ik geen Halo 5 kopen, en als de multiplayer van Halo 4 al zo geweldig is, dan word ie van 5 waarschijnlijk nog beter.

Nog even kort: de campain van Halo 4 was 100.000.000.000 keer beter dan die van Titanfall. De band die tussen Master Chief en Cortana groeide, de brute actie in voertuigen en te voet tegen de Covenant en de Prometheans, de wapens van de Prometheans, de graphics, de tussen filmpjes en heel wat meer maakten de campain van Halo 4 echt zo veel mooier en vetter dan die van Titanfall. Bij Titanfall waren alleen de tussen filmpjes goed, maar verder voelde je je niet betrokken bij het verhaal en je wist niet eens waar het verhaal over ging.

ANTWOORDEN (6) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord